۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82176929
T T
۰ نفر
افق های تازه برای درمان ناباروری در شیراز / فریز كردن جنین و تخمك به كمك روشهای ژنتیك

شیراز - ایرنا - مدیر مركز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز اظهارداشت:با استفاده از فناوری های نوین ژنتیك و بهره گیری از تخصص هایی نظیر فریز تخمك ، فریز جنین و فریز اسپرم می توان امیدهای بیشتری برای درمان ناباروری زنان و مردان داشت .

دكتر سیروس رستمی شنبه درحاشیه همایش یك روزه تحول بزرگ در تشخیص بیماریهای ژنتیك و غربالگری با ورود تكنولوژی NGS در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روش های فریز تخمك و فریز اسپرم در شیراز با موفقیت انجام می گیرد ، بسیاری از بیماران سرطانی قبل از شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای استفاده از فریز مراجعه می كنند و فریز تخمك انجام می دهند.
وی ادامه داد: درصد موفقیت فریز تخمك به اندازه فریز جنین نیست اما در مواردی پاسخ مثبت داده است ، فریز جنین از روش های بسیار موفق است كه بسیاری از ناباروری ها را كاهش داده است .
رستمی با بیان اینكه با افزایش سن امكان افزایش نازایی هست گفت: در سنین بالاتر ذخیره تخمدانی زنان پایین می آید، قدرت باروری تخمك ها كاهش پیدا می كند و عیوب كرموزمی افزایش می یاید از این رو فریز تخمك و فریز جنین قبل از افزایش سن باید انجام گیرد .
این پزشك متخصص اضافه كرد: در شیراز هم اكنون فریز جنین هم انجام می شود،تخمك از زنان با تحریك تخمك گذاری گرفته می شود و با اسپرم شوهر لقاح داده می شود و بعد از تشكیل جنین در مرحله هشت سلولی فریز می شود، بانك فریز اسپرم ، فریز تخمك و فریز جنین در شیراز وجود دارد و خدمات مورد نیاز به زوج های نابارور ارائه می دهد .
وی با بیان اینكه روشهای جدید برای افرادی كه به كرات عمل IVF یا میكرو اینجكشن انجام داده اند و هر بار نتوانسته اند به خواسته خود برسند و فرزندی داشته باشند به وجود آمدهافزود: افق های جدید در این عرصه گشوده شده است ، تشخیص های قبل از تولد می تواند كمك های زیادی به این افراد كند .
رستمی گفت : كسانی كه سقط متوالی داشته اند امروز با تشخیص های قبل از تولد می توانند به داشتن فرزند امیدوار باشند، علم ژنتیك در درمان ناباروری می تواند به این افراد كمك فراوانی كند و امید تازه ای در دل این افراد دمیده است .
مدیر مركز جراحی های محدود و درمان ناباروری در شیراز ادامه داد : همه این اعمال ژنتیك در شیراز قابل اجرا است ، شیراز یكی از مراكزی است كه در كشور اولین بار سیستم PGD و ' میكرو اری ' را انجام داد و نتایج مشخصی از این روشهای علمی به دست آمده است .
به گفته این پزشك متخصص زنان و زایمان ، همچنین در شیراز تشخیص و كمك به بیماران تالاسمی با كمك روش های ژنتیك انجام می گیرد ، امروز بیمارانی كه از پدر و مادر ناقل بیماری تالاسمی هستند می توانند فرزند سالم متولد كنند و اولین تولد فرزند سالم از پدر و مادر تالاسمی چندی پیش در شیراز انجام گرفت .
وی ادامه داد : همه این بیماران تالاسمی می توانند صاحب فرزند سالم شوند و كمك شود كه تالاسمی در خانواده این ها قطع شود وزرات بهداشت هم دراین زمینه طرح ویژه برای جدا سازی بیماران تالاسمی قبل از ازدواج در حال اجرا دارد ومركز درمان ناباروری شیراز یكی از مراكزی است كه تایید این كار را از وزارت بهداشت گرفته و انجام می دهد .
رستمی در باره همكاری بیمه ها و پوشش هزینه های درمان ناباروری گفت : بیمه ها تا حدودی در این زمینه همكاری می كنند ولی هنوز پوشش كامل نیست ، البته هزینه درمان ناباروری در كشور ما خیلی پایین تر از جهان است حتی در كشورهای همجوار ما هزینه درمان خیلی بیشتر از كشور ماست ، بیمه ها مقداری هزینه های درمان ناباروری را پوشش می دهند و وزارت بهداشت هم طرحی در حال اجرا دارد كه پوشش بیشتری برای این بیماران داشته باشد .
وی با اشاره به استرتژی كشور بر افزایش جمعیت گفت : بودجه ای معادل 250 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت اختصاص یافته كه روش های افزایش جمعیت را اجرایی كند كه تجهیز مراكز تخصصی و دولتی دراین زمینه بسیار راهگشا است .
مدیر مركز جراحی های محدود و درمان ناباروری در شیراز همچنین وجود تجهیزات پزشكی كه در زمینه درمان ناباروری در شیراز مستقر است را كم نظیر دانست و گفت : دانش پزشكی و تكنولوژی پزشكی و تجهیزات موجود در شیراز حتی از برخی كشورهایی كه ادعای پیشرقت می كنند بالاتر است همه امكانات سخت افزاری دراختیار ما است و مشكل تجهیزاتی و تكنیكی دراین زمینه نداریم .
رستمی راه های جدید برای انجام بی دغدغه ازدواج فامیلی را از جمله افق هایی دانست كه در شیراز گشوده شده است و گفت : راه های جدید برای عملی شدن ازدواج های فامیلی پیش رو است ، 39 درصد ازدواج هایی كه در كشور ما صورت می گیرد ازدواج فامیلی است كه به آن ازدواج كشاورزی هم می گویند، ازدواج فامیلی در قومیت های مختلف وجود دارد و در كردستان بیشتر است دراستان فارس هم در لارستان ازدواج های فامیلی بیشتر است.هر جا وابستگی قومی بیشتر باشد ازدواج فامیلی هم هست ، علم ژنتیك می تواند حتی اگر كودك ناقص مادرزادی در فامیل وجود داشته باشد با بررسی 600 ژن تشخیص دهد كه زوج فامیل بتوانند بچه سالم داشته باشند .
رستمی از بررسی های علمی و ژنتیك قبل از ازدواج سخن گفت و افزود: بررسی علمی ژن ها درصد تشخیص فرزند سالم را در ازدواج های فامیلی تعیین می كند .مشاوره های علمی پیشرفته شكل گرفته و در شیراز این نوع مشاوره های تخصصی هم اكنون انجام می گیرد.
وی ادامه داد : افراد متقاضی ازدواج فامیلی قبل از ازدواج می توانند مراجعه كنند و بررسی ژن ها را انجام دهند ، دراین افراد ژن ها غربالگری می شود و ژن های معیوب جداسازی می شود.حاملگی طبیعی در ازدواج های فامیلی امكان پذیر است ، بیماری های ژنتیك روی جنین تشخیص داده می شود و جنین سالم به رحم مادر انتقال داده می شود ، در برخی روش ها از تخمك یا اسپرم اهدایی استفاده می شود ، همه این روشها امكان انجام ازدواج های فامیلی را فراهم كرده است .
این پزشك متخصص از ' آندومتریوزیس ' به عنوان عارضه ای نام برد كه زنان به آن دچار می شوند و گفت : در كشور ما آندومتریوزیس بسیار شایع است و افزاد آندومتریوزتقریبا 45 درصد مشكل نازایی پیدا می كنند ، در بررسی های ژنتیك این نوع عارضه نیز مورد توجه قرار میگیرد .
آندومتریوزیس یك بیماری پیچیده و مربوط به سیستم ایمنی و یا هورمونی است كه دختران و زنان را در سنین باروری گرفتار می كند. نام این بیماری از واژه 'آندومتر' یعنی بافتی كه سطح داخلی رحم را می پوشاند و هر ماه در دوره خونروی ساخته شده و ریزش می كند، گرفته شده است.
6113 /1876