۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82095524
T T
۰ نفر
لایحه دهیاری ها دوباره به دولت ارسال شد

تهران -ایرنا-قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور از ارسال دوباره پیشنویس لایحه دهیاری‌ها پس از بازنگری و لحاظ نظرات كارشناسی كمیسیون خاص امور كلان‌شهر تهران و سایر كلان‌شهرهای دولت به این كمیسیون خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، خلیل راحتی افزود: پیشنویس اولیه لایحه دهیاری ها كه آذر ماه 1393 با 41 ماده به هیات دولت ارسال شده‌ بود؛ طی 25 جلسه در كمیسیون خاص كلان‌شهر تهران و سایر كلان‌شهرهای مورد بررسی قرار گرفت كه پیشنویس یاد شده در دولت بررسی و پس از طرح در كمیسیون اصلی مقرر شد با رویكرد تلخیص متن قبلی ارایه شده به هیات دولت، استفاده حداكثری از ظرفیت‌های قانونی موجود و احتراز از ورود دهیاری‌ها به كارهای اجرایی دولتی مورد بازبینی قرار گیرد.
راحتی افزود: بر همین اساس متن لایحه دوباره به وزارت كشور ارسال شد و با قید فوریت در دستور كار معاونت امور دهیاری‌ها قرار گرفت و پس از تشكیل جلسات متعدد و هماهنگی با معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، مفاد لایحه بازبینی شد.
وی توضیح داد: در بازبینی های صورت گرفته ضمن رعایت حداكثری از ظرفیت قانونی موجود، مواد آیین‌نامه‌ای حذف و موادی كه مستلزم درج در قانون بود به‌صورت الحاقیه به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری‌های خودكفا در روستاهای كشور با 17 ماده تنظیم و در اول خرداد ماه امسال به دبیرخانه كمیسیون خاص امور كلان‌شهر تهران و سایر كلان‌شهرهای دولت ارسال شد.
قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: دهیاری‌ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی، متولی امور روستاها و دارای ساختار حقوقی نوپا هستند كه قوام و ایفای نقش موثرشان در عرصه توسعه روستایی مستلزم پشتوانه‌های قانونی است.
وی تصریح كرد: نظام حقوقی فعلی حاكم بر دهیاری‌ها دارای ساختاری شكننده است و در بسیاری از موارد فاقد ضمانت اجراست؛ بنابراین پراكندگی، نواقص و خلاءهای موجود در مقررات جاری مرتبط با امور دهیاری‌ها، این نهاد را در اجرا دچار چالش‌های جدی كرده ‌است.
راحتی در زمینه مزایای لایحه دهیاری ها گفت: تصویب این لایحه می‌تواند ضمن تقویت نظام حقوقی دهیاری‌ها و رفع تعارضات و خلا‌های قانونی دهیاری‌ها، موجب تسریع در فرآیند تحقق توسعه پایدار روستایی شود.
وی تقویت سیستم نظارت بر ساخت و سازهای روستایی، تعیین ساز و كارهای وضع و وصول عوارض محلی، نحوه تملك اراضی در مناطق روستایی و ایجاد بسترهای قانونی در این زمینه‌ها را از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این پیش‌نویس خواند.
قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ،ضمن ابراز امیدواری از تسریع در فرآیند بررسی و تصویب این پیش‌نویس، اظهار كرد: با تصویب قانون دهیاری‌ها شاهد افزایش تعامل و هم‌افزایی در عرصه خدمت رسانی به جامعه روستایی كشور خواهیم بود.
هم اكنون بیش از 32 هزار و 500 دهیاری در مناطق روستائی تاسیس شده است و بیش از 85 درصد جمعیت روستائی كشور تحت پوشش خدمات نوین روستائی كه از سوی دهیاری ها ارائه می شود، قرار گرفته اند.
در زمان حاضر 21میلیون 366هزار و 914 روستایی در 61هزار و 724روستا در كشور زندگی می كنند كه 43/28درصد از جمعیت كشور را تشكیل می دهند.
اجتمام **2181**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه