۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81992382
T T
۰ نفر

يگان حفاظت از اراضي ملي در كرمان راه اندازي شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81992382
يگان حفاظت از اراضي ملي در كرمان راه اندازي شد

كرمان - ايرنا - هفتمين يگان حفاظت سازمان ملي زمين و مسكن روز يكشنبه در كرمان آغاز به كار كرد.

گزارش ايرنا فرمانده يگان حفاظت سازمان ملي زمين و مسكن در آيين آغاز به كار يگان حفاظت اراضي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان افزود: در راستاي حفاظت از اراضي ملي، اماكن و ساير اموال منقول و غير منقول سازمان ملي تاكنون موسسات حفاظتي و مراقبتي در سطح كشور فعال بودند كه اين گروه ها برابر دستورالعمل ضابط قضايي نيستند و نمي توانند سلاح گرم حمل كنند.
سرهنگ علي عباس نژاد تصريح كرد: اما با تشكيل يگان حفاظت، نيروهاي يگان هم امكان مسلح شدن را دارند و هم ضابط خاص قضايي هستند، يعني اگر تاكنون نيروهاي موسسه نقش اطلاع رساني داشتند، از اين پس با نيروهاي يگان حفاظت از اراضي ملي، ابتدا بحث حفاظت فيزيكي و پيشگيري انتظامي را در صدر برنامه ها خواهيم داشت.
وي گفت: با حضور و گشت زني مستمر يگان حفاظت و استفاده از امكانات تكنولوژي روز، انشاءالله نخواهيم گذاشت تصرفاتي انجام شود.
وي افزود: اگر در نقطه اي كه از نقاط كور حفاظتي باشد كسي توانست تعرض و ورودي به املاك ملي پيدا كند، با توجه به ضابط بودن يگان، بحث دستگيري و برخورد قانوني را خواهيم داشت و افراد متخلف با تشكيل پرونده قضايي به دادسرا معرفي مي شوند.
عباس نژاد گفت: از اقدامات ديگري كه در سطح استان بايد انجام شود، پيگيري احكام قضايي است كه صادر شده اما اجرايي نشده و بايد با هماهنگي و تعامل با پليس پيشگيري ناجا و پليس آگاهي پيگيري و پي ريزي اجراي اين احكام را داشته باشيم.
وي تاكيد كرد: ما در آينده بايد كمترين تشكيل پرونده را در سطح استان ها داشته باشيم و از يك جهت هم بار كار قضايي ادارات معاونت قضايي استان ها را كم خواهيم كرد و هم كمكي خواهيم كرد به سيستم قضايي استان تا از تعداد پرونده ها كاسته شود.
مديركل راه و شهرسازي استان كرمان نيز در اين آيين گفت: بيش از 475 هزار هكتار اراضي دولتي تحت مديريت اداره كل راه و شهرسازي استان قرار دارد و تقريبا در كشور جزو اولين استان ها از نظر حجم اراضي دولتي هستيم.
محمد مهدي بلوردي افزود: علاقه مندي مردم در استان كرمان به زمين از گذشته دور باعث تصرفاتي شده است و در دوره اي كه ادارات مسكن و شهرسازي در شهرستان ها در مقطعي حذف شدند، تصرفاتي توسط برخي ادارات دولتي و شهرداري ها انجام شده است.
وي بيان كرد: علاوه بر اينكه وظيفه ذاتي ماست و بايد موضوعات را پيگيري كنيم بويژه با تاكيد مقام معظم رهبري در چند سال گذشته در بحث زمين و موضوعات مرتبط با زمين خواري اهميت آن در صدر برنامه هاي اداره كل راه و شهرسازي قرار دارد.
وي گفت: تاكنون از طريق شركت هاي حفاظتي كار حفاظت را انجام مي داديم و با توجه به حجم كار يگان حفاظت اداره راه و شهرسازي كه از ارگان هاي ديگر بيشتر است، كار ساماندهي و تشكيل يگان با پيگيري هاي فرماندهي يگان سازمان اراضي ملي به اين نقطه رسيده است.
مديركل راه و شهرسازي استان كرمان افزود: بخش عمده و قابل توجه تاكيدات در برنامه كاري مديريت اداره راه و شهرسازي در حوزه املاك و زمين خواهد بود و به طور جدي از آن پشتيباني مي كنيم.
وي گفت: همچنين در حوزه اداري، ستادي، پشتيباني و همچنين ارتباطات اداري با دستگاه هاي قضايي و انتظامي تمركز خواهيم كرد تا به نحو احسن از اراضي دولتي كه بخش عمده اي از بيت المال است، صيانت كنيم.
بلوردي اظهار كرد: در سال هاي اخير در داخل شهر و خارج از محدوده شهر كرمان اراضي ملي به شكل روستا و سكونت گاه هاي غير رسمي شكل گرفته كه با پيگيري استاندار كرمان با تمام قوا در سال گذشته، مقادير زيادي از اراضي آزاد شد و بطور حتم از پشتيباني ايشان در اين حوزه استفاده خواهيم كرد.
در اين آيين سرهنگ علي طالبي زاده به عنوان فرمانده يگان حفاظت اراضي استان كرمان معرفي شد.
استان پهناور كرمان با 23 شهرستان داراي دو اداره كل راه و شهرسازي در شمال و جنوب استان است.
7437/3028