۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81756565
T T
۰ نفر
شمار چاه هاي آب كشاورزي در داراب معادل 11 استان كشور است

شيراز - ايرنا - مدير امور آب شهرستان داراب، برداشت هاي بي رويه آب و حفاري هاي فراوان را در اين شهرستان يادآوري و بيان كرد:تعداد چاه هاي آب مجاز و غير مجاز در دشت داراب معادل با شمار چاه هاي 11 استان كشور است.

به گزارش دريافتي ايرنا از روابط عمومي آب منطقه اي فارس ، مهندس امين خليقي گفت : طي سه سال گذشته 100 هزار متر حفاري و احداث چاه در اين دشت انجام شده است.
وي افزود: وابستگي زياد بيشتر مناطق ايران به منابع آبهاي زيرزميني، رشد جمعيت و نياز روز افزون به منابع آب از يك طرف و وضعيت اقليمي و جغرافيايي كشور و پديده خشكسالي در سال‌هاي اخير از سوي ديگر سبب شده طي دهه‌هاي اخير فشار زيادي بر آبخوان‌هاي آب زير زميني وارد شود.
مدير امور آب شهرستان داراب گفت: در حال حاضر بيش از 2200 حلقه چاه برقي در محدوده دشت داراب وجود دارد كه اين تعداد چاه، هم رده چاه هاي برقي يازده استان كشور است و از اين تعداد، 1452 حلقه چاه به كنتور هوشمند مجهز شده است .
وي ادامه داد : تنظيمات بخش آب براي اين چاه ها انجام شده و ميزان آب استحصالي آنها در حال اندازه گيري است.
خليقي گفت:برداشت آب از سفره هاي آب زيرزميني بسيار بالاتر از ميزان مجاز است و بررسي اطلاعات اندازه گيري شده مصرف آب در كنتورها نشان مي دهد در حال حاضر ميزان مصرف آب توسط چاه هاي برقي نسبت به ميزان درج شده در پروانه در حدود 35 درصد بيشتر است ضمن اينكه استحصال آب از چاه هاي غيرمجاز را نيز بايد به مقدار فوق افزود.
مدير امور آب شهرستان داراب با تاكيد بر اينكه بر اساس مطالعات انجام شده در دشت داراب، حجم آب مجاز قابل استحصال از سفره هاي آب زيرزميني داراب بايد به ميزان 37 ميليون متر مكعب كاهش يابد گفت: پيش بيني اين ميزان براي آن است كه حداقل ميزان افت در سفره به طور موقت متوقف شود.
وي كاهش دادن ميزان بهره‌برداري از چاه هاي مجاز تا ميزان مندرج در پروانه را يكي از راهكارهاي مديريت بهتر منابع موجود عنوان و اعلام كرد: اصلاح دبي مجاز پروانه ها متناسب با حجم ذخيره سفره نيز در كنار پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههاي غيرمجاز براي منظور بهبود وضعيت سفره هاي آب زيرزميني اين شهرستان و جلوگيري از نابودي اين منابع آبي ضروري است.
وي اضافه كرد: بررسي‌هاي انجام شده حاكي از آن است كه برابر با آمار و اطلاعات بارندگي شهرستان، ميزان بارندگي در طي 22 سال اخير در حدود 20 درصد كاهش يافته و سهم آن در كاهش ذخيره مخزن كمتر از 15 درصد است. وي گفت : خشكسالي ها در كسري شديد سفره هاي آب زيرزميني تاثير چنداني نداشته و در واقع بهره‌برداري بي رويه از آبخوان سبب نشست زمين و از بين رفتن اين سفره شده است.
خليقي به 100 هزار متر حفاري طي سه سال گذشته درشرايط بحراني خشكسالي در اين شهرستان اشاره كرد و افزود: علاوه براين، با در نظر گرفتن هزينه متوسط سه ميليون ريال به ازاي هر متر حفاري، خسارتي معادل 300 ميليارد ريال به كشاورزان به شكل مستقيم تحميل شده كه به اين مبلغ ساير هزينه‌هاي جانبي تجهيز و بهره‌برداري از چاه، خشك شدن باغ ها و مزارع نيز اضافه مي شود.
6113 /1876

سرخط اخبار استان‌ها