۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81722207
T T
۰ نفر
آزادگان اسوه های صبر و پایداری در دفاع مقدس

تهران - ایرنا - امروز 26 مردادماه مصادف است با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، ورود بزرگ مردانی به موطن خویش كه اسوه های صبر و ایثار در دفاع مقدس شدند.

بیست و ششم مرداد سال ‎ 1369بود كه كبوتران عشق و آزادی اسیران دربند رژیم بعثی صدام در دوران دفاع مقدس بسوی میهن اسلامی پرگشودند و حضورشان در دوران دفاع مقدس در اسارت دشمن برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی افزود.
هنوزخاطره آن روز كه پرندگان عاشق به آغوش وطن بازگشتند در قلبها زنده است، كبوترانی كه انتظار را وسیله‌ای برای رسیدن به خاك وطن كردند.
آزادگانی كه مسافت عشق و عاشقی را با امید طی كردند و با عظمت و معنویت خود تاریخ را زرین و افتخارآمیز ساختند.
غنچه‌های زیبای وطن و چشم و چراغ ملت به میهن بازگشتند و با ورود خود روشنی و پاكی را به ارمغان آوردند، آنهایی كه گرسنگی، تشنگی، بیماری و تازیانه‌های دشمن ذره‌ای در اراده شان خدشه وارد نكرد و چون كوهی استوار در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی برابر رفتارهای خشن و غیر انسانی دپخیمان بعثی ایستادگی كردند.
چه پیروزمندانه زنجیرهای اسارت را شكستند و به ایران بازگشتند و چه مبارك بود آمدن آنان كه سند دیگری از افتخار و حقانیت ما در دفاع از ارزشهای اسلامی است.
این روز یكی از خاطره انگیز ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است كه شاهد حضور و آزادی مردانی بود كه در راه عهد و پیمانی كه با خدا بسته بودند، مجاهدت و استقامت ورزیدند و آنها توانستند در سال های زجر و شكنجه، با وجود درد و بیماری جسمی، روح و روان خود را حفظ كنند و تقوا و مردانگی خود را مضاعف كنند تا در بازگشت به ایران اسلامی در صحنه های مختلف اجتماعی، سرمشق و نمونه ای از صلابت و استقامت مردان و زنان ایران اسلامی باشند.
امام خمینی(ره) بنیانگذارانقلاب اسلامی در مورد آزادگان چه زیبا فرمودند: اگر روزی اسرا برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فكرتان بود.
امام راحل افزودند: آزادگان عزیز در چنگال اسارت دشمن سرود آزادی سردادند و بعد از بازگشت به میهن اسلامی، این مردان صبور و خدمتگزار به نظام مقدس اسلامی در جای جای این میهن پهناور منشا خیر و خدمت به اسلام و نظام مقدس اسلامی هستند.
رهبر معظم انقلاب نیز درباره آزادگان چنین فرمودند: یكی از چیزهایی كه دلهایتان را در دوران اسارت زنده و پر امید نگه می داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود، آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند، حال پدری كه فرزندانش به این شكل از او دور شده باشند را می توان درك كرد.
رهبر معظم انقلاب همچنین در جای دیگری می فرمایند: مساله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود كه ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند.
ایشان در جای دیگر در مورد آزادگان فرمودند: شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.
اسوه های صبر و استقامت در ‎ 26مرداد ‎ 1369به ایران باز گشتند تا به عنوان برگی دیگر از یادگار دوران هشت سال دفاع مقدس با ایستادگی حیرت انگیز و صبر خود، همواره بر تارك تاریخ بدرخشند.
سرافرازانی بر گشتند كه با دفاع جانانه خود در سنگرها و زندان ها ی دشمن خاری در چشم دژخیمان و دشمنان انقلاب و ایران اسلامی بودندهمانهایی كه دستاوردشان رمز آزادگی و سعادت برای ملت ایران است و صداقت گفتار و رفتارشان نشان داد ملت ایران ملتی است كه مقابل هرنوع تعدی با قدرت ایستادگی می كند و در این راه جان خود را بر سر پیمان می گذارد.
اینك رسالت ما، به ویژه نسل جوان این است كه با دنباله روی از سیره این سرافرازان، كشور خود را برابر دشمنان به كمین نشسته بیمه كنیم.
باید قدر این گنجینه های ارزشمند انقلاب را دانست؛ آزادمردانی كه در اوج عزّت و پایداری به وطن بازگشتند و با صلابت و ایستادگی، برای خدمت در سنگر سازندگی ایران آزاد و آباد در صحنه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آماده و مقاوم اند.
این یادگاران دفاع مقدس و روزهای آتش و خون، با گام های مطمئن و دل های سرشار از عشق و ایمان به خدا و وطن، برای رسیدن به قلّه های فتح و ظفر ایستاده اند؛ پس همگان باید صبوری شان را ارج نهیم.
ثبت وقایع اسارت، پلی است برای انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه ها به شهرهای میهن اسلامی مان و بر حاملان این فرهنگ است كه ضمن حفظ آن، چاره ای نیز برای ترویج این مهم بیندیشند.
در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به صورت سینه به سینه می توان بهره گرفت، امّا مهم این است كه بیان فرهنگ اسارت، امری حیاتی و كاری بس سترگ برای جامعه جوان ماست.
بنابراین، نظام اسلامی باید از همه امكانات موجود در این حركت ارزشی فرهنگی بهره برداری كند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف ناپذیر این رسولان انقلاب، به صورت فرهنگ مصوّر و مكتوب و به مثابه كلید راه هدایت برای نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.
ضرورت دیگر، چاره اندیشی در ترویج این فرهنگ در جامعه است و تأثیرپذیری فرهنگ شهر از 26مرداد سالروز بازگشت 43هزار پرستوی دور از وطن به آغوش پرمهر و محبت ملت بزرگ ایران است، روزی كه مادران، پدران، همسران، فرزندان، خواهران و برادران چشم انتظار، یعقوب وار به وصال عزیز خود رسیدند.
در آن روز تك تك مردم در هر گوشه ایران با اشك شوق میزبان آزادگانی بودند كه با ایثار و فداكاری خویش والاترین رشادت ها و حماسه ها را آفریدند تا برای همیشه این خاطره زیبا را جاودانه سازند.
ایران اسلامی پس ازهشت سال دفاع مقدس در این روز یكبار دیگر وصل یاران را جشن گرفت، این بار شهیدان زنده چون چلچله های بهاری بر زمین نشستند و در لابه لای دست ها، اشك ها و آغوش ها گم شدند.
چه بسیار كودكانی كه در آن روز برای نخستین بار پدر را دیده و لمس می كردند، چه بسیار مادران و پدرانی كه پس از سال ها فراق، بر دست های آزرده فرزند خود بوسه زدند و در دریای احساس غوطه ور شدند، چه بسیار زنانی كه چهره های تكیده همسران خود را باور نداشتند و بر آنچه كه بر یاران امام گذشت، اشك ریختند.
آزادگان، این پرستوهای عاشق با مقاومت خود در میادین جنگ به واژه دفاع از اسلام و آب و خاك ایران قداست بخشیدند و با رهایی پیروزمندانه خویش، شادی و عزت و افتخار را برای ملت ایران به ارمغان آوردند و با شكیبایی چشم جهانیان را متوجه عظمت و اصالت مكتب رهایی بخش اسلام كردند.
فرزندان آزاده ملت ایران در دوران پر رنج و شكنجه اسارتگاههای بعثی نیز به امید بازگشت به سرزمین آزاد و مستقل خود دست از مبارزه برنداشتند و زندانهای رژیم عراق را به صحنه تعلیم و تعلم تبدیل كردند.
در این روز، شكیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزادمردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهی تحقق یافت: ˈ و بشر الصابرینˈ.
عرصه پر بركت دفاع مقدس، صحنه حضور مردان و زنان با ایمانی بود كه با پیروی از تعالیم عالیه اسلام و تحت رهبری حكیمانه حضرت امام خمینی (ره) توانستند حماسه ای به یادماندنی و جاودان از خود به یادگار بگذارند.
اینان اگر چه در بازگشت از اسارت، مقتدا و امام خویش را ندیدند، اما با نایب بر حق وی میعادی همیشگی بستند و بر عهد خویش با خون شهیدان پایبند ماندند.
آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مكتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب(س) كه اسوه صبر و پایداری بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر نهاده و شكوه مقاومت و سرافرازی را بر كارنامه درخشان ایران اسلامی ثبت كنند.
اكنون 24 سال است كه آزادگان سرافراز در اقصی نقاط كشور با كوله باری از خاطره و تجربه در جبهه سازندگی دوشادوش دیگر زنان و مردان ایرانی برای آبادانی ایران اسلامی می كوشند.
شماری از شهروندان تهرانی با تجلیل از صبر، پایداری و استقامت آزادگان در طول مدت اسارت معتقدند باید برای همیشه ، بیست و ششم مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز عرصه دفاع مقدس به میهن اسلامی را گرامی داشت.
عباس مهری یك شهروند تهرانی گفت: آزادگان مظهر صبر و ایثارند و باید در جهت رفع مشكلات آنان تلاش شود.
وی گفت: آزادگان غیور با ایثارگری های خود پیروزی را برای كشور به ارمغان آوردند و هرگونه تلاش مادی نیز نمی تواند جوابگوی زحمات این عزیزان باشد.
وی ‎ 9سال اسارت خود را سالهای آزمایش و استقامت برابر ظلم و جور دشمنان و پایداری بر عهد و پیمان خود با امام(ره) و امت عنوان كرد.
مهری افزود: دردوران اسارت آزار و شكنجه های بسیاری را از سوی ماموران بعثی متحمل شدیم ولی اسرای ایرانی با اعتقادی كه به اسلام ناب محمدی و آینده كشور داشتند به رغم فشار شكنجه گران عراقی اسارتگاهها را به صحنه تعلیم و تعلم تبدیل كردند.
وی خاطرنشان كرد: درسالهای اسارت، بسیاری از افراد به آموختن دررشته های مختلف تحصیلی دروس اسلامی و چند زبان خارجی اقدام كردند.
مهری كه در دوران اسارت مشغول یادگیری علم بود افزود: همه ما با تحمل بسیاری از تلخی ها با ایمان به پیروزی حق بر باطل به حفظ ارزشهای اسلامی پرداختیم و خود را برای ساختن دوباره خرابیهای كشور آماده كرده بودیم.
داود كریمیان یكی دیگر از آزادگان نیز گفت: مدت 9سال در اسارت رژیم بعثی عراق بودم و سالهای اسارت و دوری از وطن به رغم تمامی سختی ها برای ما بركاتی نیز همراه داشت.
وی افزود: هرچند كه به گفته ی بسیاری از بزرگان اسارت ذلت و آزادی عزت است و پیوسته بایستی از خداوند بخواهیم كه عزتمان به ذلت مبدل نشود، اما عبادت خالصانه به شیوه سالهای اسارت، انسانهای والایی را برای كشور ساخت.
كریمیان تاكید كرد: آزادگان به انجام تعهدات خود نسبت به ملت و رهبری وفادار و در تمامی عرصه های سازندگی كشور خدمت خواهند كرد.
وی گفت: هرچند كه سالهای اسارت جزو پر مخاطره ترین سالهای زندگی اسرا بود اما در این سال ها به كسب بسیاری از حالات معنوی دست یافتیم.
كریمیان خبر رحلت حضرت امام(ره) در سالهای اسارت را از تلخ ترین خاطرات عنوان كرد و افزود: تمامی اسرا رسیدن روزی را كه بتوانند به دیدار حضرت امام نایل شوند لحظه شماری می كردند، در حالی كه هیچگاه شوق دیدار میسر نشد.
این آزاده مقاوم وحدت ویكپارچگی آزادگان در دوران اسارت را از بزرگترین نمونه های صبر و پایداری در مقابل دشمنان اسلام دانست.
وی گفت: همانگونه كه در دوران اسارت به حفظ و پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی و آرمانهای حضرت امام(ره) اصرار می ورزیدیم، اكنون نیز در تمامی جبهه های مبارزه علیه دشمنان اسلام استوار خواهیم ماند.
*آزادگان اسوه های عینی صبر و مقاومت هستند

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، آزادگان را اسوه های عینی صبر و مقاومت دانست و گفت: باید هر چه بیشتر قدردان این عزیزان بود.
حمید علی صمیمی به خبرنگار ایرنا افزود: آزادگان با صبر و استقامت خود درس آزادگی را به ملت بزرگ ایران آموختند و با تحمل دردهای اسارت نمادهای صبر و بردباری جامعه اسلامی ایران هستند.
وی گفت: آزادگان در سیاه چال های رژیم بعثی عراق شكنجه می شدند اما هرگز از اعتقادات اسلامی محكم و قوی خود دست بر نداشتند بلكه ماموران عراقی را تحت تاثیر خود قرار داده وآنان را متحول كردند.
صمیمی تصریح كرد: آزادگان سلحشور كشور با مقاومت دلیرانه خود موجب یاس و ناامیدی دشمنان و موجب سرافرازی و تقویت نظام اسلامی شدند به گونه ای كه با مقاومت این عزیزان بسیاری از اهداف انقلاب به منصه ظهور رسید.
وی افزود: آزادگان با پایداری و عشق به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب در تمام عرصه های علمی و فناوری به مردم و انقلاب اسلامی خدمت می كنند.
صمیمی تاكید كرد: امروز حضور آزادگان سلحشور و سرافراز در عرصه های علمی و مدیریتی كشور آنان را به عنوان ذخیره ای راهبردی و تاثیرگذار در روند پیشرفت و تعالی ایران اسلامی قرار داده است.
1637/1831
گزارش از : اكبر شوخ چشم آزاده خبرنگار ایرنا استان تهران
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه