۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۳۲
کد خبر: 81615469
T T
۰ نفر
انجام يكصد پرواز و انتقال 200 مصدوم حوادث توسط بالگرد اورژانس قم

قم- ايرنا- معاون مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي قم گفت: بالگرد اورژانس هوايي اين استان با انجام 100 پرواز امدادي، تاكنون 220 مصدوم حوادث را به بيمارستان هاي سطح شهر منتقل كرده است.

مهدي فراهاني روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: اين مصدومان شامل 205 مجروح حوادث ترافيكي و 15 مصدوم ساير حوادث از جمله سقوط از ارتفاعات، سقوط در چاه، برق گرفتگي، سوختگي، سكته قلبي و مغزي مي باشد كه توسط بالگرد به بيمارستان منتقل شده است.

وي با اشاره به اينكه بالگرد اورژانس 115 قم در 18 مردادماه سال گذشته در راستاي طرح تحول نظام سلامت راه اندازي شد، اضافه كرد: سرعت انتقال مصدومان حوادث از طريق اورژانس هوايي به مراكز درماني، باعث نجات جان تعداد قابل توجهي از آنها شده است.

به گفته وي، اگر مصدوماني كه دچار آسيبهاي جدي در نواحي حساس بدن شده اند، با آمبولانس به مراكز درماني منتقل شوند، قطعا جان آنها را به خطر خواهد انداخت.

وي با اشاره به اثربخشي خدمات اورژانس هوايي، تصريح كرد: اورژانس هوايي با كاهش زمان انتقال مصدومان و بيماران بدحال به بيمارستان و در نتيجه با تسريع در ارائه خدمات درماني، نجات جان مصدومان حوادث و بيماران را دوچندان كرده است.

فراهاني گفت: اورژانس هوايي در حوادثي كه بيش از 30 كيلومتر خارج از مركز شهر رخ داده و مصدوم بدحال داشته باشد، اعزام مي شود كه با توجه به چينش پايگاه هاي اورژانس در جاده هاي مواصلاتي استان، دغدغه به موقع رسيدن سر صحنه تصادف را نداريم.

وي افزود: 40 پايگاه اورژانس 115 قم در داخل شهر و محورهاي مواصلاتي استان مستقر است و زمان رسيدن اين آمبولانس ها به سر صحنه حادثه زير زمان استاندارد مي باشد؛ به طوريكه آمبولانس ها در حوادث شهري زير شش دقيقه و در حوادث جاده اي زير 12 دقيقه در صحنه حادثه حاضر مي شوند.

وي ادامه داد: در حاليكه طبق استانداردهاي كشوري اين زمان در حوادث شهري زير هشت دقيقه و در حوادث جاده اي زير 15 دقيقه مي باشد.

فراهاني با بيان اينكه بالگرد اورژانس 115 قم در مواقع ضروري و پس از درخواست اورژانس زميني بلافاصله به پرواز درمي آيد، تاكيد كرد: زمان رساندن مصدوم بويژه مجروحان بدحال به مراكز درماني مهمترين دغدغه اورژانس 115 بود كه اورژانس هوايي اين مشكل را مرتفع كرده است.

وي ادامه داد: به عنوان مثال تصادفي كه در انتهايي ترين حوزه استحفاظي قم مثل جاده نيزار يا كهك رخ مي دهد، در خوشبينانه ترين حالت و بدون ترافيك جاده اي، يك ساعت زمان نياز است تا آمبولانس بتواند مصدوم را به بيمارستان سطح شهر منتقل كند؛ در حاليكه اورژانس هوايي از زمان برخواستن تا زماني كه مجروح را به بيمارستان منتقل كند، 20 دقيقه زمان نياز دارد.

وي با بيان اينكه قم محور مواصلاتي 17 استان كشور است و طبيعتا حجم تردد و تصادفات در محورهاي اين استان بالاتر از ساير استان هاست، گفت: اين مساله اهميت به كارگيري اورژانس هوايي در اين استان را دوچندان مي كند و از زمان راه اندازي بالگرد 115 تاكنون اثربخشي آن بر همگان مسلم شده است.

فراهاني با اشاره به اينكه با راه اندازي اورژانس هوايي، از اعزام چندين دستگاه آمبولانس جهت پوشش حوادث پرتلفات صرفنظر شده است، ادامه داد: ممكن است ترافيك ايجاد شده در وقوع برخي حوادث، مانع خدمات رساني به موقع به مصدومان از طريق زميني شود كه در اين موارد با اعزام بالگرد اورژانس نسبت به خدمات رساني و انتقال مصدومان با سرعت بيشتري اقدام مي كنيم.

وي گفت: تماس هاي مردمي، آمبولانس هاي اعزام شده و عوامل انتظامي سه منبع كسب اطلاع از وضعيت مصدومان حوادث هستند كه لزوم اعزام بالگرد اورژانس را براي انتقال بيماران بدحال به بيمارستان هاي سطح شهر مشخص مي كند.

وي تصريح كرد: بدترين شرايط آب و هوايي و جوي نيز هيچگاه مانع از پرواز بالگرد اورژانس نشده است.

معاون اورژانس 115 قم با بيان اينكه بيشتر ماموريتهاي بالگرد اورژانس در محور كهك و اراك بوده است، افزود: بالگرد اورژانس قم در هر ماموريت با سه كادر پروازي شامل مهندس پرواز، خلبان و كمك خلبان و دو نفر تكنسين كه از نظر عملي، فني و مهارتي در سطح بالايي قرار دارند، پرواز مي كند.

به گفته وي، بالگرد اورژانس مجهز به پيشرفته ترين تجهيزات درماني است و عوامل پشتيبان بالگرد نيز همواره در بيمارستان شهيد بهشتي مستقر هستند.

فراهاني همچنين به پايگاه در حال ساخت اورژانس هوايي در حد فاصل عوارضي اتوبان قم - تهران و اتوبان قم - كاشان اشاره كرد و افزود: اين پايگاه ويژه استقرار بالگرد اورژانس و كادر پروازي مي باشد و با راه اندازي آن، پد بالگرد اورژانس در بيمارستان شهيد بهشتي جابه جا نخواهد شد و اين بالگرد پس از هر بار پرواز، بيماران را به اين بيمارستان منتقل خواهد كرد.ك/3

/2085/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها