۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81560046
T T
۰ نفر

غار آبي سهولان مهاباد پذيراي 26 هزار گردشگر نوروزي بود

۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81560046
غار آبي سهولان مهاباد پذيراي 26 هزار گردشگر نوروزي بود

مهاباد - ايرنا - فرماندار مهاباد گفت: در تعطيلات نوروزي امسال بيش از 26 هزار و 600 نفر گردشگر داخلي و خارجي از جاذبه هاي غار آبي تاريخي سهولان اين شهرستان بازديد كردند.

جعفر كتاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين اثر زيبا و ديدني امسال در ميان ساير آثار تاريخي و طبيعي اين شهرستان بيشترين بازديد كننده را به خود اختصاص داد .

غارسهولان يكي از مهمترين و كم نظيرترين غارهاي طبيعي كشور و از شگفت انگيزترين جلوه هاي طبيعت زيباي آذربايجان غربي به شمار مي رود كه يكي از مهمترين مقصدهاي گردشگري مسافران نوروزي در سفر به اين استان بود .

كتاني با اشاره به استقبال خوب گردشگران نوروزي در بازديد از غار سهولان اظهار كرد: روزانه به طور متوسط حدود دو هزار نفر از اقصي نقاط كشور براي ديدن اين پديده طبيعي به اين شهرستان سفر كرده و از زيبايي هاي اين غار آبي ديدن كردند .

وي با اشاره به جاذبه هاي ديدني و گردشگري مختلف اين شهرستان گفت: شمار گردشگران ورودي به شهرستان مهاباد امسال با 68 درصد افزايش نسبت سه سال گذشته براي نخستين بار از مرز يكصد هزار نفر گذشت و به بيش از 142 هزار نفر رسيد .

كتاني اضافه كرد: اين شهرستان در سطح آذربايجان غربي بيشترين تعداد گردشگر را در تعطيلات نوروزي امسال در ميان ساير شهرستان هاي استان به خود اختصاص داد .

غار سهولان كه در سال 1379 به عنوان اثر طبيعي ملي به ثبت رسيده است به زبان كردي به معني يخبندان است، اين غار در 43 كيلومتري مهاباد در نزديكي روستايي به همين نام در مسير مهاباد به بوكان در جاده برهان قرار گرفته است و مردم محلي اين غار را بنام 'كونه كوتر'، يعني لانه كبوتر نيز مي نامند كه دليل اين نامگذاري وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

مساحت داخلي غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتويات غار سنگ هاي آهكي، ارتفاع سقف غار تا سطح درياچه آن 50 متر است و عمق آب در برخي جاها به 32 متر مي رسد و اختلاف دماي درون و بيرون غار بين 10 تا 15 درجه است.

غار سهولان شبيه غار عليصدر در همدان است، اين غار آبي با جلوه هاي طبيعي و قنديل هاي منحصر به فردي كه دارد در دامنه رشته كوه هاي كوتر قرار دارد و داراي 2 دهانه است.

مطالعات غارشناسان نشان مي دهد كه قدمت اين غار به اواخر دوره كرتاسه و حدود 70 ميليون سال گذشته برمي گردد.

اين غار 100 سال پيش براي اولين بار توسط ژاك دمرگان فرانسوي مورد كاوش و بررسي قرار گرفت، پس از آن در سالهاي جنگ جهاني دوم نيز توسط يك هيات انگليسي مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه 1373 توسط غارشناسان ايراني شناسايي شد.

دست اندركاران امور گردشگري معتقدند اين مكان شگفت انگيز به زودي به يك قطب مهم گردشگري و تفريحي در غرب كشور تبديل خواهد شد.

سالانه افزون بر 100 هزار نفر گردشگر ايراني و خارجي از اين اثر شگفت انگيز بازديد مي كنند.

غار سهولان پس از غار عليصدر همدان دومين غار آبي بزرگ ايران زمين است.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

6185/2093

سرخط اخبار استان‌ها