۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۲:۱۸
کد خبر: 81538304
T T
۰ نفر
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: كودك برای كتابخوانی مراحلی دارد

تهران- ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینكه كودك برای كتابخوانی مراحلی دارد، گفت: اگر یك كتاب دشوار را در كتابخانه كودكان بگذارید مثل این است كه به یك بچه دو تا سه ساله بخواهید غذای بزرگسالان همچون چلوكباب بدهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «مهدی محقق» در آیین بزرگداشت «نوش آفرین انصاری»، كتابدار برجسته و پیشكسوت كه به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در كتابخانه ملی برگزار شد، افزود: كودك در هر سنی كتاب خاصی نیاز دارد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همسر نوش آفرین انصاری در ادامه گفت: امسال پنجاه و دومین سال است كه در كنار خانم دكتر انصاری هستم. نكته جالب این است كه ما متعلق به دو فرهنگ مختلف هستیم. فرهنگی كه وی در آن رشد یافت، فرهنگ غربی بود.

وی با بیان اینكه خانم انصاری اصلا در ایران درس نخواندند، گفت: او دیپلم خود را از انگلیس، لیسانس را از ژنو و فوق لیسانس و دكترا را از كانادا دریافت كرد، برعكس من كه تحصیلاتم حوزوی بود.

وی با بیان اینكه «فرهنگ اسلامی و ایرانی» نقطه اشتراك ما بود، افزود: وی از همان آغاز به هردو علاقه‌مند بودند و در تمام دوره‌هایی كه در دانشگاه بودم، در تالیفاتم كمك كردند زیرا زبان انگلیسی را بسیار خوب می‌دانستند و كتابشان، مدخل شرق اسلامی، برنده بهترین كتاب سال ایران شد.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه وی را موفق كرد، نظم و انضباطش بود؛ برعكس ما كه در فرهنگی تربیت شدیم كه گفته بودند نظم ما در بی نظمی است؛ وی در برخورد با زندگی خصوصی، تربیت فرزندان و كارهای تحصیلی و علمی از نظم خاصی برخوردار بود. به ویژه اینكه با یك بانوی با همت همچون خانم توران میرهادی مواجه شدند كه توانستند كتاب كودكان را نظم بخشند.

محقق، افزود: آنها فرهنگنامه كودكان و نوجوانان را بدون اینكه بودجه‌ای داشته باشند، سر و سامان دادند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: كسانی همچون خانم میرهادی با شورای كتاب كودك به صورت افتخاری كار می‌كردند؛ وی از ساعت هشت صبح تا هشت شب سر كار می‌مانند و خانم انصاری نیز تا سه صبح مقالات می خواندند.

محقق افزود: آن‌ها با وجود اینكه هیچ وسیله‌ای و ابزاری نداشتند و از هیچ نهادی كمك نمی‌گرفتند، موفق شدند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ما در تاریخ از طایفه نسوان افراد زیادی داشتیم كه علاقه‌مند به كتاب و مشوق دانشمندان بوده‌اند؛ ما باید همت بزرگ بانوانی همچون خانم انصاری و خانم میرهادی را الگوی دخترانمان قرار دهیم.

نوش آفرین انصاری نیز در ادامه این آیین از انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و كسانی كه برای برگزاری این بزرگداشت تلاش كرده بوند؛ تشكر كرد.

وی گفت: سی ام اردیبهشت سال 1377 در كتابخانه حسینیه ارشاد برای بازنشستگی‌ام جلسه‌ای برگزار شد و 28 تیر 1383 نیز در انجمن مفاخر فرهنگی مورد لطف و محبت دوستان و همكاران قرار گرفتم.

وی با بیان اینكه از آن گروه مجریان و نویسندگان تعدادی از دنیا رفته، تعدادی در خارج از كشورند و تعدادی هم نتوانستند امروز حضور داشته باشند، افزود: امروز از تعدادی از این افراد تاثیر عمیق‌تری پذیرفتم تا شما هم آنان را بخوانید؛ كسانی همچون توران میرهادی، ثریا قزل ایاق و دكتر عباس حری.

وی ادامه داد: من را هم بخوانید؛ آنچه مصاحبه كردم، آنچه گفتم و آنچه نوشتم را هم بخوانید.

انصاری افزود: دو كتاب را هم به شما توصیه می‌كنم كه در 50 سالگی شورای كتاب كودك منتشر شدند؛ اولی، كتاب «ارج نامه علم عاشقی» و دیگری «از همكاری تا مشاركت». این دو كتاب را امسال در نمایشگاه كتاب تهیه كنید.

انصاری با طرح این پرسش كه چرا این نشست آنچنان كه من فكر می‌كردم كوچك و جمع و جور نشد؟ گفت: به این دلیل كه جامعه مدنی در ایران رشد كرده و ما اكنون در این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌هایی از نوع دیگر را تجربه می‌كنیم و به ایران و كودك ایرانی نزدیك شده‌ایم.

وی ادامه داد: تجربه‌های ما در این سازمان‌های مدنی، از ما انسان‌های دیگری ساخته است؛ شاید به دلیل آموزشی كه دیدند و تغییری كه در وجودشان نسبت به كار داوطلبانه و كار جمعی اتفاق افتاده است.

نوش افرین نیز با بیان اینكه دانشجوی تمام وقت باشیم، افزود: قدر و منزلت خود را به عنوان زن ایرانی بشناسیم و به خصوص، قدردان مردان همراه باشیم.

در این آیین، منصوره اتحادیه، زهره قائینی، غلامرضا امیرخانی، مهدی محقق، محمدحسن رجبی و رضا فراستی سخن، با ذكر خاطراتی از دوران دانشجویی و همكاری با نوش آفرین انصاری پرداختند.

در پایان آیین از دكتر نوش آفرین انصاری به پاس سال‌ها تلاش و زحمت در عرصه فرهنگ كشور با اهدای هدایا و لوح تقدیر تقدیر شد.

نوش آفرین انصاری استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر علوم كتابداری و اطلاع رسانی ایران است. او كه پدرش دیپلمات وزارت امور خارجه بود؛ در پاییز 1318 در دهلی نو هندوستان زاده شد؛ تحصیل در رشته كتابداری را تا مقطع كارشناسی در مدرسه عالی كتابداری ژنو و مقطع كار شناسی ارشد دانشگاه مك گیل كانادا ادامه داد و به ایران بازگشت.

انصاری، از اعضای شورای كتاب كودك است؛ او از اعضای هیات علمی كتابداری دانشگاه تهران بوده و راه اندازی بخش فنی كتابخانه مركزی دانشگاه تهران و ریاست كتابخانه دانشكده ادبیات دانشگاه تهران از فعالیت های او به شمار می رود. از آثار نوش آفرین انصاری می توان به تاسیس كتابخانه در روستاها و توسعه كتابخانه های عمومی اشاره كرد.

كتاب برای همه، ترجمه مدخل تاریخ اسلامی اثر «ژان سوواژ» كه به عنوان كتاب سال ایران برگزیده شد، از آثار اوست.

فراهنگ××1497 ** 2023
۰ نفر