۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81371612
T T
۰ نفر

مرمت قلعه والي ايلام پايان يافت

۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81371612
مرمت قلعه والي ايلام پايان يافت

ايلام - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام از اتمام كار مرمت سالانه قلعه والي در مركز استان خبر داد.

'عبدالمالك شنبه زاده' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: يك ميليارد و 200 ميليون ريال براي مرمت و بازسازي اين قلعه در سال جاري هزينه شده است.

وي افزود: مرمت پشت بام قلعه و همچنين گل كاري و زيباسازي محوطه حياط قلعه 700 ميليون ريال و موزه آرايي و توسعه آن 500 ميليون ريال هزينه داشته است.

مديركل ميراث فرهنگي ايلام ادامه داد: قلعه والي ايلام يكي از زيباترين آثار تاريخي شهر ايلام است كه در زمان قاجار در دشت ميان كوهي و بالاي تپه 'چگاميرك' (خيابان پاسداران كنوني شهر ايلام ) و سال 1326 هجري قمري ساخته شده‌است.

شنبه زاده يادآور شد: آب اين قلعه از طريق چشمه 'بي بي' تامين مي‌شود كه به سبك گذشته با استفاده از تنبوشه آب چشمه به محوطه حياط مركزي قلعه هدايت ‌شده ‌است.

وي تاكيد كرد: قلعه والي يكي از بناهاي فرهنگي - تاريخي استان است كه يادگاري از ادوله و زمان‌هاي پيشين و در نوع خود بي نظير است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام اضافه كرد:' غلامرضاخان والي' اين محل و بنا را براي اسكان خود در فصل تابستان انتخاب كرده و آن را بر روي تپه‌اي نه چندان بلند احداث كرد و با توجه به آن، ارتفاع فعلي كف حياط از اطراف آن محدوده چهار تا 5،3 متر است.

شنبه زاده يادآور شد: قلعه والي در زميني به مساحت چهار هزار و 687 متر مربع احداث شده‌ است كه از اين مقدار زمين، فضاي سبزي به مساحت يك هزار و 792 متر مربع در ضلع جنوبي باقي مانده ‌است.

وي بيان كرد: وجود نرده‌هاي مشبك آجري به رنگ فيروزه‌اي، تراس‌هاي سرپوشيده ضلع جنوبي همراه با پنجره‌هاي مشبك با شيشه‌هاي الوان، اورسي‌هاي قلعه، ستون هاي دايره‌اي، سرستون هاي منقوش در ايوان، قوس هاي كماني و تزئيني و كاربندي بالاي آن با كاشي‌هاي رنگي، درختان بلند و كهنسال كاج و حوض مستطيل شكل در صحن جلوي قلعه چشم انداز زيبايي به قلعه و معماري آن داده ‌است.

اين مقام مسوول اظهار كرد: قلعه والي داراي 20 اتاق بزرگ، پنج اتاق كوچك، چهار ايوان و دو تراس كوچك در ضلع جنوبي است.

شنبه زاده تاكيد كرد: موزه مردم شناسي ايلام سال 1385 در قلعه والي ايجاد شد كه بخش هاي مختلفي نظير باورها و سنت ها، اقوام، مراسم عروسي، سياه چادر، بخش شكار، پخت نان و آسياب دستي، بخش خاندان والي ، مراسم چمر، بخش صنايع دستي، مشاهير و آسياب دستي در آن به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، همه ساله شمار زيادي از گردشگران در سفرهاي نوروزي و تابستاني از بخش هاي مختلف اين قلعه زيبا بازديد مي كنند.

استان ايلام داراي 75 اثر ثبت شده تاريخي است. ك/3

7177/540

سرخط اخبار استان‌ها