۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 80948009
T T
۰ نفر
سد هایقر در استان فارس با 65 درصد پیشرفت در حال اجرا است

شیراز - ایرنا ، نماینده مجری سد هایقر دراستان فارس گفت : علی رغم كمبود اعتبارات، سد هایقر در این استان با پیشرفت فیزیكی 65 درصدی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد رحیمی با بیان اینكه تامین آب صنعت مهم ترین هدف احداث سد هایقر در استان فارس است افزود: تامین آب شرب، صنعت و كشاورزی مناطق جنوبی استان و مناطق همجوار این سد از دیگر اهداف این سد است و از آنجایی كه عمده هدف احداث سد هایقر، تامین آب صنعت منطقه است، در ردیف پروژه های خاص سدسازی كشور قرار گرفته، از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است.

وی با بیان اینكه سد هایقر از نوع بتنی غوطه ای با حجم مخزن 226 میلیون متر مكعب و ارتفاع 90 متر است خاطرنشان كرد: تولید انرژی برقابی به میزان 15 مگاوات در این طرح در نظر گرفته شده و در صورت تامین اعتبار، این سد در سال 93 آبگیری می شود.

عملیات اجرایی سد هایقر در30 كیلومتری جنوب شرق شهرستان فیروزآباد و 130 كیلومتری جنوب شرق شیراز در حال اجراست.

مطالعات این سد در سال 86 اتمام یافت و عملیات اجرایی سد هایقر در سه ماهه پایانی سال 87 آغاز شده است .

نماینده مجری طرح سد هایقر، با بیان اینكه تا پایان طرح میزان هزار میلیارد ریال جهت احداث سد لازم است اضافه كرد: تا كنون مبلغ 200 میلیارد ریال از اعتبارات عمومی در این طرح هزینه شده و علاوه بر این، مبلغ 150 میلیارد ریال از اعتبارات اوراق مشاركت جهت ساخت این سد هزینه گردیده است .

رحیمی گفت : با توجه به كمبود اعتبارات، در صورت تخصیص اعتبار لازم، با توجه به پیشرفت مطلوب سد، طرح در زمان مقرر به بهره برداری میرسد.

وی ابراز امیدواری كرد : با حمایت مسئولین اعتبار مورد نیاز پروژه های پایاب از جمله خط و سامانه انتقال آب به جنوب تامین گردد و مردم ساكن مجاور سد از بركات این طرح هر چه سریعتر بهره مند گردند.ك/3

677