۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 80868733
T T
۰ نفر
چين به پنجمين كشور صادركننده جنگ افزار در جهان تبديل شده است

تهران - روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد: مزيت ارزان بودن توليدات ضمن قابل رقابت بودن آن, چين را به پنجمين كشور صادركننده جنگ افزار در جهان و هشتمين كشور صاحب درآمد جهان از محل فروش اين تسليحات تبديل كرده است.

اين روزنامه امريكايي دوشنبه در گزارشي به قلم ' ادوارد وينگ' و 'نيكولا كلارك' گزارش داد: چين خود را به عنوان كشوري صاحب فناوري توليد سلاح و كشوري كه قادر به حضور و رقابت در بازار جهاني سلاح است ؛ معرفي كرده است.

نيويورك تايمز مي افزايد: 'موسسه دفاع هوايي و فضايي اروپا' در استكهلم كه بزرگترين شركت هوافضاي اروپاست, چين را پنجمين كشور صادركننده سلاح در جهان معرفي كرده است. چين در اين جايگاه جلوتر از انگليس ايستاده است. چين تا سال 2007رتبه هفتم جهان را در اين جدول رده بندي داشت.

در گذشته چين فقط سلاح هاي كوچك وارد بازار جهاني سلاح مي كرد اما اين شرايط خيلي سريع تغيير كرد. چين در زمان حاضر انواع جنگ افزارهاي بسيار پيشرفته از هواپيماهاي بدون خلبان گرفته تا جت هاي جنگنده را به خارج و عمدتا به كشورهاي درحال توسعه صادر مي كند.

يورش سيل اين تسليحات به بازارهاي جهاني سلاح, عرصه را بر كشورهاي اصلي و ثابت اين بازار همچون روسيه ,امريكا و كشورهاي غربي تنگ كرده است.

'مروان لحود' رئيس دايره استراتژي و بازاريابي چين در موسسه فوق , چين را يكي از رقباي اصلي بازار سلاح اروپا مي شناسد و اعلام كرده است كه 3 تا 4 درصد رقباي اين شركت هاي اروپايي را شركتهاي چيني تشكيل مي دهند.

او توضيح مي دهد كه سلاح هاي چيني كاملا از لحاظ كيفيت قابل رقابت با سلاح هاي اروپايي اند.

صدور سلاح هاي متعارف چين شامل هواپيماهاي بسيار پيشرفته, موشك , ناو و توپخانه بين سالهاي 2008 تا 2010 به ميزان 162 درصد رشد داشته است. پاكستان اصلي ترين مشتري جنگ افزارهاي چيني است.

سطح درآمد چين از فروش اين سلاح ها ظرف پنج سال گذشته دو برابر شده و به 2/2ميليارد دلار رسيده است. چين در اين جايگاه از كشورهايي مانند كانادا و سوئد برتري جسته است. چين از حيث سطح درآمد از صادرات سلاح, در جايگاه هشتم جهان ايستاده است.

كل درآمد فروش سلاح در سال 2013 حدود 5/73 ميليارد دلار بود كه سهم آمريكا از اين رقم 39 درصد است.

فرماندهان ارتش چين اعلام كرده اند كه اين كشور مترصد است ارتقاء سطح كيفي و كاهش قيمت را در ساخت سلاح منظور گرداند. صنايع تسليحاتي چين , مستقل بودن سياست هايشان از سياستهاي دولت مركزي را از وجوه تمايز خود با شركت هاي تسليحاتي ساير كشورهاي جهان مي شناسند.

عمده ترين سرمايه گذاري صنايع تسليحاتي چين در ساخت هواپيماهاي جنگنده در مدل سنتي و مدل رادار گريز و نيز موتور جت است كه در اين بخش چين متكي به شركاي غربي و روسي اش است.

چين ميلياردها دلار صرف انجام تحقيقات و توليد تسليحات كرده است و در اين راه بهره هاي فراواني از مشاركتش با شركاي خارجي برده است.

اما به گفته صاحبان اين صنايع , چين هنوز يك دهه با رقابت سر به سر با غرب از حيث فناوري تسليحاتي فاصله دارد. اما مزيت ارزان بودن , عدوات جنگي چين را در بازارهاي نوظهور از جمله آفريقا و آمريكاي لاتين محبوب ساخته است.

چين بزرگترين متحد پاكستان است و هر دو با هم براي مقابله با هند مشاركت نظامي دارند. دو كشور توافقنامه توليد مشترك جت هايJF-17 , ناوچه جنگي , تانك رزمي و هواپيماهاي كوچك دارند .موتور JF-17 روسي است.

تركيه از اعضاء 'ناتو', ماه گذشته با يك شركت گمنام تسليحاتي چين به نام 'شركت صادرات و واردات ماشين آلات داراي دقت عمل بالاي چين' قرارداد بست و موجبات شگفتي امريكا و اروپا را برانگيخت.

شگفتي در اين بود كه موشكهاي ساخت چين با نام ' HQ-9, به سختي مي تواند بر روي جنگ افزارهاي ساخت ناتو سوار شود.

شگفتي ديگر در اين بود كه شركت چيني مذكور به دليل انكه مشكوك به فروش فناوريهايي به ايران ,سوريه و كره شمالي است كه قابليت استفاده در ساخت سلاحهاي غيرمتعارف را دارد , تحت تحريم آمريكا قرار دارد.

وزارت خارجه آمريكا هم مراتب نگراني خود را به دولت تركيه از بابت عقد اين قرارداد اعلام كرد.

يك دليل جالب توجه بودن توليدات اين شركت چيني ارزان بودن توليدات آن است.

ارزش قرارداد امضا شده تركيه با اين شركت چيني فقط 3 ميليارد دلار است.

تركيه به طور معمول مشتري كشورهاي عضو ناتو و نيز خريدار موشك هاي 'پاتريوت' ساخت شركتهاي تسليحاتي 'ريتئون' و ' لاكهيد مارتين' امريكاست.

http://www.nytimes.com/2013/10/21/world/asia/chinas-arms-industry-makes-global-inroads.html?hp&_r=0&pagewanted=print

مترجمام**1591**1392
۰ نفر