۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۴۳
کد خبر: 80409912
T T
۰ نفر

آسيا - اقيانوس آرام كانون نظامي گري جديد آمريكا

۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۴۳
کد خبر: 80409912
آسيا - اقيانوس آرام كانون نظامي گري جديد آمريكا

تهران - با پايان يافتن جنگ عراق و فروكش كردن جنگ افغانستان، محور رويكرد نظامي گري آمريكا به سوي آسيا و منطقه اقيانوس آرام چرخش يافته و طرح هاي تقويت حضور نظامي آمريكا در اين منطقه طي يك سال گذشته مرحله به مرحله به اجرا درآمده و طرح هايي هم براي آينده مدنظر قرار گرفته است.

روزنامه نیویورك تایمز روز یكشنبه در مقاله ای به قلم 'الیزابت بومیلر' به موضوع طرح های گسترش حضور نظامی امریكا در منطقه آسیا – اقیانوس آرام پرداخته و می نویسد: باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا نوامبر سال 2011 در سخنانی در پارلمان استرالیا اعلام كرد كه آمریكا به عنوان یكی از كشورهای حوزه اقیانوس آرام، نقشی بزرگتر و پایدارتر را در شكل دهی مجدد منطقه و آینده آن ایفا خواهد كرد.

اینك با گذشت یك سال از آن مدعا، جزییات طرح های امریكا در این راستا مرحله به مرحله درحال ظهور است.

'لئون پانه تا' وزیر دفاع امریكا قرار است امروز یكشنبه برای چهارمین بار طی هفده ماه گذشته عازم آسیا شود.

'پانه تا' در این سفر افزون بر چین به كشورهای استرالیا ، تایلند و كامبوج هم سفر خواهد كرد. اواخر همین ماه هم اوباما عازم این كشورها خواهد شد.

سپتامبر گذشته در یك تمرین نظامی مشترك امریكا و ژاپن در خلیج 'گوام' ، تفنگداران امریكایی و نیروهای دفاع شخصی ژاپن جزیره ای دور افتاده را از دشمنی فرضی به تصرف مجدد خود درآوردند.

تابستان امسال حدود 250 تفنگدار آمریكایی در قالب اولین گروه از 2500 نیروی این كشور كه قرار است در استرالیا مستقر شوند عازم این كشور شده و در ارتش استرالیا در شهر بندری 'داروین' دروه های آموزشی را پشت سر گذاشتند.

همین دوره ها در ارتش های سایر كشورهای منطقه اعم از تایلند، مالزی و اندونزی هم برگزار شد.

بهار آینده اولین گروه از چهار رزمناو ساحلی امریكا برای انجام ماموریت زیرنظر گرفتن تحركات نیروی دریایی چین، عازم سنگاپور خواهند شد. عملیات استقرار این ناوها 10 ماه به طول خواهد انجامید.

طرح های تقویت حضور نظامی آمریكا در منطقه آسیا – اقیانوس آرام مشتمل بر چند اصل شامل افزایش نیرو، افزایش تمرین های نظامی مشترك، اعزام ناوهای جنگی بیشتر به منطقه، تقویت مناسبات نظامی و توجه هرچه بیشتر به آسیا می باشد.

تحلیلگران وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) به سست بودن برنامه های گسترش حضور نظامی دولت اوباما در منطقه اسیا – اقیانوس آرام اذعان دارند و می گویند كه این طرح ها كه از دولتهای قبلی كلید خورده است از سطح دشمن تراشی با پكن فراتر نرفته است.

كنگره امریكا در سال جاری بودجه ای برای این طرح ها تخصیص نخواهد داد.

پنتاگون می گوید كه مشغول مدیریت كردن تنش ها با چین است ضمن آنكه همزمان مناسبات دفاعی اش را با متحدان و شركای امریكا در آسیا - اقیانوس ارام مستحكم می سازد.

طبق اعلام پنتاگون، اعزام رزمناو به منطقه ، مرحله نخست از طرحی عظیم است و قرار است در آینده جنگ افزارهای سنگین تر از جمله ناوهای جدید، جت های جنگنده تهاجمی مدل F-35 و هواپیماهای شناسایی دریایی مدل P-8'پوزیدون' و جنگ افزارهای دیگری در طول چندین سال به منطقه اعزام شوند.

با فروكش كردن جنگ افغانستان، پنتاگون جنگ افزارهایی مانند بمب افكن های دوربرد مدل B-1 و B-52 و هواپیماهای بدون سرنشین 'گلوبال هاوك' را از منطقه خاورمیانه به اقیانوس ارام و آسیای جنوب شرقی منتقل می كند.

چین سال گذشته بار دیگر موضوع ادعای مالكیت بر جزایر مورد مناقشه اش در اقیانوس آرام را مطرح كرد و درصورت تصرف مجدد این جزایر بر منابع سرشار نفت و گاز در شرق و دریاهای چین جنوبی احاطه پیدا خواهد كرد.

'جائو یوان' سخنگوی سفارت چین در واشنگتن هفته گذشته اظهار امیدواری كرد كه امریكا به منافع و نگرانی های سایر طرف ها در منطقه از جمله چین احترام قائل شود.

هم اكنون 320 هزار نیروی امریكایی در منطقه اقیانوس آرام حضور دارند و پنتاگون وعده داده است كه از این تعداد كاسته نخواهد شد. تعداد 2500 نیرو نیز در استرالیا مستقرند.

برگزاری رزمایش های بیشتر از دیگر برنامه های طرح توسعه حضور نظامی امریكا در منطقه آسیا – اقیانوس آرام است. تابستان امسال برای اولین بار دو كشور روسیه و هند هم در بزرگترین رزمایش دریایی جهان در جزایر 'هاوایی' كه با نام 'لبه پاسیفیك' برگزار شد؛ شركت كردند.

امریكا از چین برای شركت در این رزمایش دعوت نكرده بود و همین امر اعتراض پكن را برانگیخت. چین برای حضور در مرحله دوم این رزمایش كه در سال 2014میلادی برگزار خواهد شد؛ دعوت شده است.

به دلیل حساسیت چین ، ژاپن هفته گذشته برنامه تمرین نظامی مشترك خود با امریكا در جزیره ای دورافتاده در 'اوكیناوا' را لغو كرد. این جزیی از رزمایش سالانه مشترك دو كشور است.

چین و ژاپن بر سر مالكیت جزیره ای غیرمسكونی در اطراف اوكینانا در دریای شرقی چین با یكدیگر مشاجره دارند.

امریكا درنظر دارد كه تا سال 2020 تعداد 60 درصد ناوهایش را در اقیانوس آرام و 40 درصد دیگر را در اقیانوس اطلس مستقر كند. هم اكنون این معادله 50-50 است.

به گفته لئون پانه تا ؛ این جنگ افزارها مشتمل بر 6 فروند ناو هواپیمابر و شمار زیادی رزمناو، منهدم كننده ، زیردریایی و كشتی های جنگی ساحلی است.

سپتامبر گذشته امریكا و ژاپن بر سر استقرار سیستم راداری پیشرفته دفاع موشكی در ژاپن با یكدیگر به توافق رسیدند. پكن بشدت به این توافق اعتراض كرد.

امریكا گفت وگوهایی هم در همین راستا با فیلیپین انجام داده است. سفر متناوب ناوهای جنگی امریكا به آبهای این كشور هم در این برنامه گنجانده شده است.

http://www.nytimes.com/2012/11/11/world/asia/us-militarys-new-focus-on-asia-becomes-clearer.html?pagewanted=2&hp

مترجمام**1591**1392