۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶
کد خبر: 80091018
T T
۰ نفر

مديركل دفتر سلامت جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: خانواده ها به جاي داشتن تك فرزند به سمت دو يا سه فرزندي روي بياورند.

به گزارش ایرنا، دكتر 'محمداسماعیل مطلق' روز یكشنبه در حاشیه كارگاه استفاده كاربردی از شاخص های تنظیم خانواده و سلامت باروی در مدیریت برنامه های سلامت خانواده در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس تحقیقات دانشمندان دنیا، تك فرزندی سلامت خانواده و خود فرزند را در آینده با مشكلاتی روبرو می كند.

وی با تاكید بر ایجاد مشكلات روحی و روانی و حتی جسمی در افرادی كه تك فرزند هستند، بیان كرد: باید خانواده ها را از تك فرزندی خارج و آنها را برای داشتن دو یا سه فرزند متقاعد كرد.

دكتر مطلق، یكی از عوامل داشتن تك فرزند را افزایش سن ازدواج عنوان و خاطرنشان كرد: همه دولتمردان و ارگان ها باید تلاش كنند تا سن ازدواج از میانگین 25 سال به میانگین بین 18 تا 25 سال برسد.

وی با اشاره به اینكه فاصله فرزند آوری پس از ازدواج زیاد شده است، ادامه داد: پس از ازدواج نیز خانواده ها باید تصمیم بر داشتن فرزند بگیرند.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: در دهك های بالای جامعه، ازدواج ها دیر انجام می شود و به همین دلیل تك فرزندی رواج بیشتری دارد كه باید برای حل این مسئله كاركردهای اساسی در نظر گرفته شود.

دكتر مطلق، اظهار داشت: در اسلام افزایش نسل اعم از دختر و پسر مورد ستایش قرار گرفته و مبارك دانسته شده و در مجموع در اسلام به زناشویی، فرزند آوری و نگهداری از فرزند سفارش شده است.

وی، خاطرنشان كرد: شمار فرزندان یك خانواده باید متناسب با توانایی پدر و مادر در نگهداری از آنها باشد.

وی در ادامه جلوگیری از بارداری ناخواسته، كاستن از حاملگی های پر خطر، كاهش سقط جنین، كاهش بیماری های مادر و نوزاد، جلوگیری از سوء تغذیه كودكان و مادران و جلوگیری از زایمان های زود هنگام و دیر هنگام را از اهداف تنظیم خانواده عنوان كرد.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: فاصله بین دو زایمان باید حداقل سه سال باشد، زیرا دو سال اول زمان شیردهی است و یك سال نیز برای پرورش كودك از نظر روحی، روانی و تربیتی نیاز است.

دكتر مطلق، با تاكید بر اینكه سلامت باروی در واقع ارتقای سلامت نوزاد است، افزود: در پایان برنامه پنجم توسعه باید آمار مرگ و میر نوزادان باید 9 نفر در هزار نفر باشد كه در حال حاضر این تعداد به طور میانگین 8/11 نفر است.

وی ادامه داد: در پایان برنامه پنجم توسعه همچنین باید تعداد مرگ و میر مادران 15 نفر در بین 100 هزار تولد نوزاد زنده باشد كه در حال حاضر این تعداد به طور میانگین 4/22 نفر است.

وی افزود: همچنین سن امید به زندگی 76 سال برای زنان و 74 سال برای مردان تا پایان برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، نخستین كارگاه كشوری استفاده كاربردی از شاخص های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مدیریت برنامه های سلامت خانواده با حضور 50 نفر از مدیران ارشد دانشگاههای علوم پزشكی كشور به میزبانی كرمان در حال برگزاری است.

این همایش تا فردا دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمان ادامه دارد.ك/2

7443/2624