۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7977421
T T
۰ نفر
انفجار مهیب استانبول بازتاب گسترده ای در شبکه های تلویزیونی داشت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/09 سیاسی.انفجار.ترکیه.استانبول تهران - انفجار یک بمب بسیار قوی در شهر استانبول واقع در ترکیه که به کشته شدن حداقل یک تن و مجروح شدن بیش از 20 تن انجامید، بازتاب گسترده ای در شبکه های تلویزیونی انگلیسی زبان داشت.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا ، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز یکشنبه اعلام کرد، در جریان این انفجار که گفته می شود، یک انفجار انتحاری بوده، حداقل یک تن کشته و بیش از 20 تن دیگر مجروح شده اند.
این انفجار در میدان تقسیم واقع در مرکز شهر استانبول اتفاق افتاده است.
به گفته فرماندار شهر استانبول، در جریان این حمله تروریستی 22 تن مجروح شدند که ده تن از آنان از نیروهای پلیس بوده اند.
همچنین گفته می شود که عامل انتحاری که احتمالا یک مرد بوده ، خودروی ماموران پلیس را هدف قرار داده بود.
بر اساس این گزارش، حال دو تن از مجروحین این حادثه بسیار وخیم گزارش شده است.
از سوی دیگر پلیس که احتمال می دهد حمله تروریستی دیگری نیز در راه باشد، محل انفجار را تحت کنترل خود درآورده است.
این در حالی است که هنوز مشخص نیست، عامل عملیات انتحاری، در جریان انفجار بمب کشته شده باشد.
به گزارش یورونیوز، میدان تقسیم واقع در مرکز شهر استانبول، منطقه پر ازدحامی است که همه روزه علاوه بر مردم منطقه، گردشگران زیادی نیز در آنجا تردد می کنند.
در زمان حاضر در خصوص انگیزه این حمله تروریستی هیچ خبری در دست نیست، اما بر اساس سوابق موجود، گروه تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ ک ک در گذشته نیز شهر استانبول را بارها مورد هدف قرار داده اند.
از سوی دیگر، در سال 2003 میلادی نیز، تروریست های القاعده در پس انفجاری در ترکیه قرار داشتند که منجر به کشته شدن حدود 60 تن از مردم شده بود.
شبکه تلویزیونی بی بی سی نیز با اعلام خبر انفجار یک بمب در میدان تقسیم استانبول، از زخمی شدن بیش از بیست نفر، خبر داده است.
به گزارش بی بی سی، رسانه های ترکیه اعلام کرده اند که بر اثر این انفجار که ساعت نه صبح به وقت محلی روی داد، بیست و دو نفر مجروح شده اند.
رئیس پلیس استانبول نیز احتمال داده است که این انفجار در جریان یک عملیات انتحاری اتفاق افتاده باشد.
هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است ، اما آتش بس دو ماهه تروریست های حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک، امروز ( یکشنبه ) پایان می یابد و به گفته بی بی سی احتمالا، انگشت اتهام متوجه پ ک ک خواهد شد.
میدان تقسیم ترکیه از مراکز اصلی گردشگری استانبول به شمار می رود. این منطقه هم اکنون به محاصره نیروهای پلیس در آمده است.
بر اساس گزارش های موجود و به نقل از شاهدان عینی، پس از وقوع انفجار چندین دستگاه آمبولانس در محل انفجار حاضر شد و به انتقال مجروحان پرداختند.
گزارش ها حاکی است که این انفجار متوجه نیروهای پلیس ضد شورش بوده که در این میدان مستقر بودند. پلیس ضد شورش در نزدیک مجسمه استقلال در این میدان مستقر هستند.
طی سال های گذشته، گروهک تروریستی و جدایی طلب پ ک ک (کارگران کردستان ترکیه )، گروه های افراطی چپ و دیگر گروه های افراطی ، در استانبول بمبگذاری کرده اند.
در سال 2003، تروریست های القاعده با بمبگذاری هایی ، 57 نفر را در این شهر کشته و صدها نفر دیگر را زخمی کردند.
پ ک ک ( حزب کارگران کردستان ترکیه ) از سال 1984 تا کنون برای استقلال از ترکیه در جنوب شرق این کشور با دولت می جنگد و تا کنون نزدیک به چهل هزار نفر در این درگیری ها کشته شده اند.
ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان ترکیه را یک گروه تروریستی می شناسند.
اقلیت کردها که عمدتا در شرق ترکیه مستقر هستند، حدود بیست درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
صویر**2351** 1506 شماره 105 ساعت 16:18 تمام
۰ نفر