۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7917388
T T
۰ نفر
هیات مردمی آزادسازی جولان بار دیگر بر ادامه تلاش برای آزادی این منطقه تاکید کرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/05 سیاسی.خارجی.سوریه.جولان دمشق - هیات آزادسازی بلندی های جولان اشغالی سوریه با صدور بیانیه ای بر ادامه تلاش برای آزادی کامل این منطقه از دست رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
در این بیانیه که به مناسبت 26 ژوئن (5 تیرماه ) و سی و هفتمین سال روز آزادسازی شهر قنیطره صادر و روز یکشنبه در روزنامه تشرین چاپ دمشق منتشر شد ، آمده است : این روز بیانگر توانایی و قدرت ملت ما در تحقق پیروزی است ، چرا که آزادسازی قنیطره یکی از ثمره های جنگ آزادسازی تشرین در سال 1973 میلادی و نتیجه قطعی خون های شهدای ما است که سال های طولانی نژادپرستی در برابر رژیم صهیونیستی ایستادند.
حافظ اسد رییس جمهوری فقید سوریه در 26 ژوئن 1973 ( 5 تیر 1352 )پرچم آزادسازی را با حضور شمار زیادی از مردم منطقه در قنیطره به اهتزاز در آورد.
هیات مردمی آزادسازی جولان تاکید کرد: امسال و همزمان با سا لروز آزادی قنیطره، سوریه در معرض خطرناک ترین تهاجم استعماری برای هدف قرار دادن استقلال، تاریخ، مواضع قومی و دفاع از حقوق مشروع ملت های عربی آن قرار دارد.
این هیات با اعلام حمایت از اصلاحات در سوریه افزود : مردم سوریه به رهبری بشار اسد رییس جمهوری آن توان عبور از بحران و بازگشت به نقش فعال منطقه ای و بین المللی با قدرت و اراده قوی تر از قبل را دارند.
منطقه جولان شامل بلندی های سوق الجیشی، دشت های حاصلخیز و پر آب است که با مساحتی بالغ بر یک هزار و 800 کیلومتر مربع در منتهی الیه جنوب غرب سوریه و هم مرز با شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان واقع است.
اشغالگران صهیونیست در پی تهاجم پنجم ژوئن سال 1967 (1346 )این منطقه را به مرکزیت شهر قنیطره همراه با کرانه باختری رود اردن، نوار غزه ، صحرای سینای مصر و بخش هایی از جنوب لبنان اشغال کردند.
در جنگ ششم اکتبر سال 1973 ( 1352 )که با هماهنگی سوریه و مصر صورت گرفت ، سوری ها 600 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی جولان را آزاد کردند و پس از 9 ماه جنگ فرسایشی در توافقنامه آتش بس با دشمن صهیونیستی، شهر قنیطره و حومه آن را به مساحت 100 کیلومتر مربع باز پس گرفتند.
خاورم3 1436**2133**2131** 1446** شماره 103 ساعت 14:57 تمام
۰ نفر