۳۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7916341
T T
۰ نفر
انتشار کتاب ایران ؟ گاهواره تمدن و فرهنگ در اسپانیا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/31 فرهنگی.کتاب.اسپانیا.الموزارا مادرید - کتاب ایران گاهواره تمدن وفرهنگ با اهتمام وحمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درمادرید توسط انتشارات الموزارا Almuzaraمنتشر شد .
بنابرگزارش ایرنا، این کتاب در 425 صفحه با ضمیمه مصور30 صفحه ای ،در چهار فصل به بررسی وتحلیل تاریخ ، ادبیات ، هنر ودین در ایران می پردازد که با توجه به کمبود منابع اسپانیایی زبان در این زمینه، کمک شایان توجهی به شناخت بهتر و دقیق تر فرهنگ وتمدن ایران بشمار می آید.
فصل اول این کتاب که توسط احمدرضا خضری استاد تاریخ دانشگاه تهران ورایزن سابق فرهنگی سابق ایران در اسپانیا نگاشته شده است به بررسی تاریخ ایران می پردازد که طی آن بنیانگذاری ایران توسط کوروش وسلسله های مختلف در طول 25 قرن مورد اشاره قرار گرفته است.
فصل دوم کتاب به ادبیات ایران اختصاص دارد که توسط خواکین رودریگز وارگاس VARGAS RODR#205;GUEZ . JUAQUIN ایران شناس ، پژوهشگر ومدرس زبان فارسی نوشته شده است .در این بخش که با یک پیشگفتار راجع به ادبیات فارسی در دوره پیش از اسلام آغاز می شود، پنج قرن طلایی دوران ایران اسلامی تا سال 1492 میلادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .
فصل سوم کتاب که به هنر ایران اختصاص دارد توسط خوسه ماریا بلاسکز JOSE BL#193;ZQUEZ MARIA استاد ممتاز دانشگاه کمپلوتنسه مادرید و متخصص تاریخ وهنر باستان نوشته شده است .در این فصل هنر ایرانی در عرصه های مختلف ازآثار بزرگ هخامنشیان تا هنرهای شهرسازی وبشقاب سازی در دوره ساسانیان واز هنرهای معماری تا مجسمه سازی در دوران اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم کتاب مذکور، دین در ایران باستان را مورد بررسی قرار می دهد که توسط خوسه آنتونیو آنتون پاچکو Pacheco Ant#243;n Antonio Jos#233; استاد فلسفه دانشگاه سوییا وکارشناس ادیان قدیم ایران نگارش شده است .
نویسنده با اشاره به گستره اعتقادات دینی در طول تاریخ کهن ایران با توجه به رشته تخصصی اش ، اعتقاد به معاد ومعاد شناسی را در دین اصلی ایرانیان قبل از اسلام یعنی زرتشتی وبویژه آیین زروان مورد بررسی قرار می دهد در ادامه مانویت به عنوان دومین دین مهم ایران قبل از اسلام که از نظر تاثیرگذاری بر دنیای ایرانی ومسیحی نقشی کمتر از کیش زرتشت نداشته است بررسی می شود.
خاطرنشان می سازد، یک نسخه ازاین کتاب که قیمت آن 20 یورو تعیین شده است به منظور بسط وگسترش فرهنگ ایران و تقویت مناسبات فرهنگی به 200 کتابخانه ،دانشگاه و مرکز پژوهشی وفرهنگی در سراسر اسپانیا اهداء می شود.
اروپام **350** شماره 006 ساعت 00:58 تمام
۰ نفر