۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۷:۰۳
کد خبر: 83100241
T T
۰ نفر

تغيير چهره دمكرات ها در جنگ يمن

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۷:۰۳
کد خبر: 83100241
تغيير چهره دمكرات ها در جنگ يمن

تهران - ايرنا - همزمان با افزايش درخواست هاي جهاني براي پايان جنگ در يمن، جمعي از سياستمداران و مقام هاي دولت دمكرات و پيشين آمريكا نيز وارد گود شده و نسبت به حمايت هاي خود از ائتلاف سعودي در حمله به اين كشور ابراز پشيماني و ندامت كرده اند.

عربستان ششم فروردين سال 1394 با تشكيل ائتلافي نظامي و در پي تفوق جنبش انصارالله در جنگ با نيروهاي دولت مستعفي يمن تحت حمايت رياض، با طراحي نقشه اي شتاب زده و بي اعتنا به مقرارت بين المللي و با هدف 'جمع كردن' 6 روز مناقشه، به يمن حمله كرد.
مقام هاي سعودي كه در اين تهاجم از همه ظرفيت ها مانند حمايت آمريكا، انگليس، فرانسه و كمك هاي كشورهاي عربي و غير عربي منطقه برخوردار بودند، با ايده 'زمين سوخته' و با اتكا به فرمول 'بمباران هاي سخت و مكرر' حمله به يمن را رقم زدند اما دست كم گرفتن توان دفاعي نيروهاي مقاومت مردمي يمن، محاسبات آنها را بر هم زد و با شكل گيري يك جنگ فرسايشي در منطقه خاورميانه، معضلي بزرگ را براي جامعه جهاني پديد آوردند.
كشور يمن طي بيش از سه سال و نيم گذشته به خاطر بمباران هاي بي رحمانه و متعدد جنگنده هاي ائتلاف سعودي و هدف گيري غيرنظاميان و كشتار كودكان و نيز بروز بيماري و قحطي در اين كشور و آوارگي يمني ها در كانون توجه جامعه جهاني قرار داشته و اكنون افزون بر سازمان ملل متحد و نهادهاي حقوق بشر بين المللي، كشورهاي حامي اين ائتلاف نيز همت خود را بر توقف جنگ در يمن متمركز كرده اند.
همراه با افزايش اين درخواست ها، 30 نفر از سياستمداران و مقامات دولت دمكرات و سابق آمريكا نيز به صرافت افتاده و در نامه اي به 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريكا با ابراز ندامت نسبت به حمايت هاي خود از ائتلاف سعودي، مسئوليت آغاز نادرست و مخرب مداخله آمريكا در جنگ يمن را بر عهده گرفته اند.
در اين نامه كه به امضاي افرادي چون «سوزان رايس» مشاور امنيت ملي پيشين، «جان برنان» رئيس پيشين سيا، «وندي شرمن» معاون وزير خارجه پيشين، «ليزا موناكو» مقام ارشد پيشين كاخ سفيد رسيده، بر پايان سريع مداخله واشنگتن در جنگ يمن، آتش بس فوري و قطع كمك به نيرو‌هاي ائتلاف سعودي تاكيد شده است.
در بخش ديگري از نامه اين مقام ها به رئيس جمهوري آمريكا آمده است: ما نمي‌خواستيم تا حمايت واشنگتن از ائتلاف به چك سفيد امضا مبدل شود. اما امروز تلفات غيرنظاميان در اين كشور افزايش يافته و هيچ چشم اندازي از خاتمه درگيري موجود نيست.
در اين نامه همچنين تصريح شده است: با وجود عبرت‌هاي گرفته شده از آن شكست، دولت ترامپ حمايت از رهبري سعودي در جنگ با يمن را شدت داده و حتي محدوديت‌هايي كه ما ايجاد كرده بوديم را نيز برداشته است. زمان آن رسيده كه به نقش آمريكا در اين جنگ فاجعه آميز در يمن خاتمه داد.

** جنگ زرگري فيل و الاغ
نامه مقام هاي دولت پيشين و دمكرات آمريكا و تاكيد فوري آنها بر خاتمه جنگ در يمن در حالي انتشار يافته كه به تازگي نشانه هاي - هر چند ضعيف - از دولت جمهوريخواه مستقر در كاخ سفيد مبني بر پشت كردن واشنگتن از ائتلاف سعودي ديده مي شود.
'مايك پمپئو' وزير خارجه و 'جيمز ماتيس' وزير دفاع آمريكا حدود دو هفته پيش ضمن تاكيد بر توقف فوري جنگ در يمن در يك بازه زماني 30 روزه، خواستار توقف حملات ائتلاف سعودي به مناطق مسكوني يمن و آغاز مذاكرات صلح شدند.
به دنبال اين تاكيد، وزير دفاع آمريكا براي نشان دادن عزم واشنگتن در تغيير رويكرد نسبت به جنگ يمن، از توقف سوخت رساني به جنگنده هاي ائتلاف سعودي خبر داد.
با نگاهي دقيق به اين تحولات مي توان به قصد و نيت نگارندگان نامه به ترامپ پي برد و فهميد كه چرا اكنون كه 'فيل' جمهوريخواهان ياد صلح در يمن افتاده، 'الاغ' دمكرات ها، نادم از دو سال كولي دادن مفت و مجاني به ائتلاف سعودي شده است.
مقام هاي دولت پيشين و دمكرات آمريكا كه اكنون و از يك سو سنگ پايان جنگ يمن را بر سينه خود و از سوي ديگر بر سر ترامپ مي كوبند، شايد فراموش كرده اند كه دولت باب ميل و متبوعشان در كاخ سفيد، آتش مناقشه در يمن را روشن كرد.
'باراك اوباما'رئيس دمكرات و پيشين آمريكا پيش از صدور اجازه به ائتلاف سعودي براي حمله به يمن در بهار سال 1394، زمينه جنگ در اين كشور را در سال 2012 ميلادي با اعلام وضع حالت فوق العاده ملي درباره يمن فراهم كرد.
با به صدا در آمدن 'ناقوس مرگ' در يمن در پي انفجار بمب هاي فروافتاده از جنگنده هاي ائتلاف سعودي، 'زنگها' نيز در كاخ سفيد و كاخ 'يمامه' به صدا در آمد و جان كلام اين گفت وگوها، اعلام پشتيباني باراك اوباما از پادشاه عربستان در حمله به يمن بود.
'جان كري' وزير خارجه دولت دمكرات آمريكا نيز دو روز پس از حمله ائتلاف سعودي به يمن در بيانيه اي، ضمن «ستايش» اين اقدام، همچون مقام ارشد خود، پشتيباني آمريكا از حملات را با «تبادل اطلاعاتي و پشتيباني لجستيك و مشورتي» اعلام كرد.
با اين وجود باراك اوباما رئيس جمهوري دمكرات آمريكا در حالي كاخ سفيد را ترك كرد كه به گزارش 'رويترز' اين كشور از فروش تجهيزات نظامي به عربستان به بهانه جنگ در يمن، 115 ميليارد دلار سود برده است.
به هر روي با نگاهي به سوابق جنگ در يمن و دخالت دمكرات ها در بروز و ظهور آن مي توان به اين نتيجه دست يافت كه اقدام اخير جمعي از سياستمداران و مقامات دولت دمكرات و سابق آمريكا به ترامپ در مورد يمن، چيزي جز يك بازي زرگري و شگرد تبليغاتي نيست.
شايد از همين روست كه «سارا لي ويتسون» مدير بخش خاورميانه سازمان ديدبان حقوق بشر، به نيت نگارندگان نامه با ترديد مي نگرند و به درك نادرست و تقلب آميز آنها در حمايت از جنگ يمن اذعان مي كند.
وي با انتشار پيامي در توئيتر در واكنش به درخواست جمعي از اعضاي دولت پيشين آمريكا، و درخواست آنها از دولت ترامپ براي پايان جنگ در يمن نوشت: از درخواست مقام هاي دولت اوباما براي پايان جنگ يمن استقبال مي كنيم. اما در مرحله اول يك درك نادرست و تقلب آميز در مورد نقش آنها در حمايت از اين جنگ وجود دارد. اين درست نيست كه مي گويند نقش اوباما در جنگ يمن فقط حمايت اندك و محدود از عربستان در خصوص تهديدهاي امنيتي بوده است.
كلام اخر اينكه، دولت جمهوريخواه و كنوني آمريكا در پي انتقاد از عربستان به خاطر دو پرونده جنگ يمن و قتل 'جمال خاشقچي'، در پي فاصله گيري از عربستان و تطهير خود از هر گونه همراهي و حمايت از رياض است.
سياستمداران و مقام هاي دولت پيشين و دمكرات نيز با خواندن دست جمهوريخواهان، فاصله گيري از عربستان و نيز پاك كردن سابقه حمايت خود از رياض را با نگارش و ارسال اين نامه سرگشاده به ترامپ با موضوع يمن آغاز كرده اند.
پيروزي دمكرات ها در انتخابات اخير كنگره، اشتهاي آنها را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري 2020 تحريك كرده، در مقابل جمهوريخواهان نيز قصدي براي كنار كشيدن از قدرت ندارند و هم نوايي دو حزب حاكم بر آمريكا بر سر جنگ يمن، هدفي جز كسب مقبوليت داخلي و بين المللي ندارد.
جنگ يمن به رغم اين تعارفات، اگر براي عربستان و ائتلاف مهاجم به يمن بدنامي و ننگ و براي يمني ها رنج و محنت در پي داشته اما براي مقام هاي آمريكايي از هر دو قماش دمكرات و جمهوريخواه نان و آب داشته است.
براي دولت هاي مستقر در كاخ سفيد چه از حزب دمكرات و چه جمهوريخواه، افزايش سهام شركت هاي بزرگ اسلحه سازي آمريكايي در بازار و بورس ارجحيت دارد تا كودكاني كه در يمن بر اثر بيماري و قحطي و يا بمباران جنگنده هاي ائتلاف سعودي جان مي سپارند.
از: اميد غياثوند
شبد**خاورم ** 1071**1010
۰ نفر

سرخط اخبار جهان