۲۳ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82793913
T T
۰ نفر
سومار روي گسل زلزله/كرمانشاه ميزبان جشنواره فيلم فجر

كرمانشاه- ايرنا- استان كرمانشاه در هفته قبل (16 تا 22 دي 96) رويدادهاي خبري زيادي پشت سرگذاشت كه از مهمترين آن ها مي توان به وقوع پس لرزه هاي متعدد در شهر سومار و اعطاي ميزباني جشنواره فيلم فجر به شهر كرمانشاه اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اولين رويداد مهم خبري استان در هفته گذشته برگزاري كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد در استانداري بود كه در اين كارگروه، استاندار كرمانشاه از كم سابقه بودن 2 مورد از كمك هاي دولت در خصوص پرداخت كمك بلاعوض براي مزارع پرورش ماهي آسيب ديده و همچنين كمك به هشت هزار و 800 واحد سنتي دامداري روستايي خبر داد.
هوشنگ بازوند همچنين خواستار جذب هرچه سريعتر تسهيلاتي كه از محل صندوق توسعه ملي براي كمك به واحدهاي صنعتي و كشاورزي آسيب ديده كشور اختصاص يافته شد و افزود: از محل اين صندوق 1.5 ميليارد دلار تسهيلات در بخش اشتغال روستايي درنظر گرفته شده كه به تازگي 15 هزار ميليارد ريال آن ابلاغ شده است.
وي تصريح كرد: ما در استان كرمانشاه بايد بتوانيم حداقل 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات ابلاغ شده را براي كمك به واحدهاي آسيب ديده كشاورزي و صنعتي جذب كنيم.

**شناسايي 5500 كالاي فاقد استاندارد در استان كرمانشاه
مديركل استاندارد استان كرمانشاه گفت: از ابتداي سال جاري تا نيمه دي ماه، نزديك به 5500 قلم كالاي فاقد استاندارد كه واحدهاي صنفي اقدام به توزيع آن ها مي كردند، شناسايي شده است.
محمودرضا نيازي اظهار كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون بالغ بر هفت هزار و 500 مورد بازرسي در قالب طرح طاها (طرح اجراي هماهنگ استاندارد) و در راستاي صيانت از حقوق مصرف كننده از واحدهاي صنفي در استان كرمانشاه انجام شده است.
وي در پايان اظهار كرد: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده كالاهايي كه پس از ارسال كد 10 رقمي ذيل نشان استاندارد روي بسته بندي كالا به سامانه پيامكي 10001517، اعتبار آن‌ها تأييد نشد يا فاقد علامت استاندارد بودند، اين اداره كل را از طريق تلفن گوياي 24 ساعته 1517 در جريان قرار داده تا با متخلفان مربوطه برخورد قانوني شود.

**برگزاري مراسم بزرگداشت آيت الله هاشمي رفسنجاني
مراسم بزرگداشت اولين سالگرد ارتحال آيت الله هاشمي رفسنجاني با حضور مردم و مسئولان شامگاه شنبه در تالار زيتون اين شهر برگزار شد.
غلامعلي رجايي مشاور آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين مراسم كه به همت حزب توسعه كرمانشاه برگزار شد، گفت: هاشمي مانند 2 بازوي نيرومند براي مقام معظم رهبري و امام راحل (ره) و همچنين جامعه با توجه به پايگاه اجتماعي اش عمل مي كرد و بدون هيچ ترس و ترديدي مشكلات جامعه را منتقل و راه حل پيشنهاد مي داد.
وي، هاشمي رفسنجاني را منشاء كارهاي بزرگي همچون تلاش براي اتمام جنگ، ساخت مترو براي شهر پرترافيك تهران، راه اندازي دانشگاه آزاد اسلامي و حمايت همه جانبه از گفت و گو و برجام دانست.

**صادرات 519 ميليون دلاري كالا از گمرك كرمانشاه
مديركل گمركات استان كرمانشاه از رشد 27 درصدي صادرات گمرك كرمانشاه در 9 ماه سپري شده از سال جاري خبر داد و گفت: در اين مدت 519 ميليون و 483 هزار و 650 دلار كالا به وزن يك ميليون و 443 هزارو 92 تن از گمرك كرمانشاه اظهار و صادر شده است.
خليل حيدري افزود: در اين مدت گمرك كرمانشاه سهم نخست ميزان صادرات را در بين گمركات و بازارچه هاي استان كرمانشاه به خود اختصاص داده است.
وي اظهار كرد: در اين مدت 670 ميليون و 913 هزار و 860 دلار كالا با وزن يك ميليون و 839 هزار و 729 تن در گمركات كرمانشاه، خسروي، پرويزخان و پاوه اظهار و صادر شده است.

**بيشتر بازداشتي‌هاي ناآرامي هاي اخيردر استان آزاد شدند
دادستان عمومي و انقلاب كرمانشاه گفت: تعداد زيادي از بازداشت ‌شدگان در جريان ناآرامي هاي اخير در اين استان با تعهد آزاد شده اند اما برخورد با سرشاخه ها جدي‌ خواهد بود.
محمدحسين صادقي در جمع خبرنگاران افزود: افرادي كه به مقدسات ديني توهين كرده و حسينيه بيت العباس واقع در پارك معلم شهر كرمانشاه را آتش زدند، شناسايي و بدون اغماض به اشد مجازات محكوم مي‌شوند.
در هفته گذشته تجمع هاي غيرقانوني در ميدان آزادي و منطقه 22 بهمن كرمانشاه برگزار شد كه طي آن به بانك ها و اموال دولتي خسارت وارد شد.

**كرمانشاه ميزبان سي و ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر است
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه با بيان اينكه امسال كرمانشاه ميزبان سي و ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر خواهد بود، گفت: اين پنجمين بار است كه كرمانشاه ميزبان اين جشنواره مي‌شود.
حجت‌الاسلام رحيم جعفري افزود: از سال 1391 تاكنون كرمانشاه ميزبان چهار دوره جشنواره فيلم فجر بوده كه متاسفانه در سال 1394 به دليل كمبود اعتبار از ميزباني اين جشنواره محروم شد.
وي از اكران 20 فيلم در جشنواره فجر سال گذشته در استان خبر داد و گفت: همانند سال‌هاي گذشته اكران فيلم‌هاي سي و ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در سينماهاي آزادي و فرهنگ خواهد بود.

**آغاز به كار بازسازي 77 هزار واحد مسكوني خسارت ديده در استان
استاندار كرمانشاه از شروع روند بازسازي 77 هزار واحد مسكوني آسيب ديده مناطق زلزله زدگان خبر داد و گفت: بانك هاي عامل بايد ظرف 45 روز با صاحبان اين تعداد واحد مسكوني عقد قرارداد كنند.
هوشنگ بازوند در جلسه ستاد هماهنگي بازسازي مناطق زلزله زده در استانداري كرمانشاه افزود: از اين تعداد واحد مسكوني 20 هزار واحد صد درصد تخريب شده كه در اولويت اول بازسازي قرار دارند.
به گفته بازوند 17 هزار واحد تخريبي نوع دوم نيز شناسايي شده كه بايد از نو ساخته شود و همچنين 57 هزار واحد نيز بايد تعمير گردد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه يك هزار و 800 ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي ابلاغ شده گفت: فرمانداران و مديران استان تلاش مضاعف كنند كه اين اعتبار هرچه سريعتر جذب شود و به فرموده مقام معظم رهبري زلزله را به فرصتي براي توسعه كرمانشاه تبديل كنيم.

**كار تعمير 2500 واحد آسيب ديده در مناطق زلزله استان كرمانشاه به اتمام رسيد
رئيس ستاد هماهنگي بازسازي مناطق زلزله زده كرمانشاه با بيان اينكه عمليات تعمير هفت هزار واحد آسيب ديده استان آغاز شده، گفت: تاكنون كار تعمير 2 هزار و 500 واحد از اين تعداد به اتمام رسيده است.
رضا خواجه اي اظهار كرد: پس از وقوع زلزله 7.3 ريشتري استان كرمانشاه و در ارزيابي هاي انجام شده حدود 78 هزار واحد نياز به بازسازي و مرمت داشتند كه 20 هزار و 360 واحد احداثي نوع يك و 57 هزار و 990 واحد نيز تعميري بودند.
وي خاطرنشان كرد: تا امروز كه كمتر از 2 ماه از فعاليت 10 ستاد معين بنياد مسكن انقلاب اسلامي در مناطق زلزله زده كرمانشاه مي گذرد كار آواربرداري 9 هزار و 708 واحد و پي كني 2 هزار و 195 واحد نيز انجام شده است.
خواجه اي با بيان اينكه 307 واحد عمليات فنداسيون آن ها انجام و كار ديوارچيني 35 واحد نيز به اتمام رسيده است، افزود: 12 واحد تخريب شده اسكلت آن ها نصب شده و 2 واحد نيز عمليات سقف گذاري آن به اتمام رسيده است.

**محاكمه علني متهم معروف تا چند هفته ديگر
پرونده 122 هزار صفحه‌اي متهم معروف استان كرمانشاه پس از توقف 14 ماهه در دادسرا، بهمن ماه در دادگاه گشوده مي شود تا تكليف بيش از 13 هزار مالباخته مشخص شود.
دانيال هودرجي، معاون فرهنگي دادگستري كل كرمانشاه در جمع اهالي رسانه استان گفت: دادگاه پرونده رئيس 'مكتب فرش، گليم و گبه' در بهمن ماه تشكيل و راي بدوي آن صادر مي شود تا مالباختگان به بخشي از سپرده هاي خود برسند.
به گفته هودرجي، ميزان مبلغي كه به سپرده گذاران برگردانده مي شود، با توجه به اموال موجود متهم مشخص مي شود و هنوز زمان و ساز و كار توزيع اموال متهم بين مالباختگان و ميزان آن روشن نيست.

**زمين لرزه 5.6 ريشتري سومار در استان كرمانشاه را لرزاند
زمين لرزه اي با قدرت 5.6 ريشتر ساعت 10:29 دقيقه روز پنجشنبه 21 دي سومار در استان كرمانشاه را لرزاند.
طول جغرافيايي اين زمين لرزه كه در شهر كرمانشاه نيز به خوبي احساس شد در عمق هشت كيلومتري زمين اتفاق افتاده است، ضمن اينكه اين زمين لرزه در 13 كيلومتري سومار، 43 كيلومتري گيلانغرب و 139 كيلومتري شهر كرمانشاه رخ داد.
به دنبال پس لرزه هاي متعدد اين زمين لرزه مسئول شبكه لرزه نگاري استان كرمانشاه اعلام كرد: از ساعت 10:29 دقيقه تا 14 اين روز و در مدت سه ساعت و نيم، شهر سومار40 بار لرزيده است.
فرهاد فروزي اظهار كرد: اولين زمين لرزه كه بزرگترين آن ها نيز بود ساعت 10:29 دقيقه با قدرت 5.6 ريشتر در سومار به وقوع پيوست.
وي با بيان اينكه از مجموع 40 پس لرزه به وقوع پيوسته در سومار، هشت مورد بالاي چهار ريشتر قدرت داشته است، گفت: از اين تعداد چهار مورد بيش از 5 ريشتر بوده است.
فروزي يادآوري كرد: همچنين 24 مورد از پس لرزه هاي رخ داده نيز بيش از 3 ريشتر و 6 مورد نيز بالاي 2 ريشتر بوده است.

**عوامل تيراندازي در باغ فردوس شناسايي شدند
معاون اجتماعي انتظامي استان كرمانشاه گفت: پليس عوامل تيراندازي صبح امروز (جمعه) در باغ فردوس كرمانشاه را شناسايي كرد و به دنبال دستگيري آنان است.
سرهنگ محمدرضا آمويي اظهارداشت: صبح اروز 22 دي سرنشينان يك‌ دستگاه خودرو به دنبال اختلافات خانوادگي و طايفه اي قبلي به چهار زن كه در آرامستان باغ فردوس كرمانشاه حضور داشتند، تيراندازي كرده و منجر به مرگ آنان شدند.
همچنين به گفته دادستان كرمانشاه، اين حادثه دلخراش به دنبال آن رخ داد كه داماد خانواده اي كه تيرماه امسال پدرهمسر خود را به قتل رسانده بود موفق به جلب رضايت خانواده همسر خود شد.
به دنبال آن، برادران فرد مقتول كه از اين اقدام ناراضي بودند و با همسر و فرزندان برادر مقتول خود دچار اختلاف شديد شده بودند دست به اين اقدام زدند.

**انقلاب اسلامي در سايه ايمان و اتحاد مردم مقابل توطئه هاي امريكا پيروز خواهد شد
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه با اشاره به ناآرامي هاي اخير گفت: انقلاب اسلامي در سايه ايمان، اتحاد و هوشياري ملت در مقابل تمام توطئه هاي آمريكا و دشمنان پيروز خواهد بود.
آيت الله مصطفي علما در خطبه هاي نماز جمعه كرمانشاه افزود: دشمنان هنوز ايمان، اتحاد و هوشياري مردم ايران را درك نكرده، به همين دليل هميشه دچار اشتباه شده اند.
وي در ادامه به ديدار مردم قم با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: در اين ديدار رهبري از هوشياري، همبستگي و اتحادي كه مردم ايران اسلامي در مقابل توطئه هاي دشمنان در روزهاي گذشته از خود به نمايش گذاشتند، قدرداني كردند.
آيت الله علما در ادامه گفت: به فرموده مقام معظم رهبري همه مردم و مسئولان بايد براي رفع بيكاري، مشكل مسكن، ازدواج، گراني و تورم تلاش كنند.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعيلي ** انتشاردهنده:علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها