۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82687654
T T
۰ نفر
سفر مادورو به روسيه، بلاروس و تركيه؛ پاسخي به تهديدهاي آمريكا

تهران-ايرنا- رئيس جمهوري ونزوئلا در حالي چند روز پيش سفرش به سه كشور روسيه، بلاروس و تركيه را آغاز كرد كه به نظر مي رسد دولت كاراكاس تدابير جديدي را براي پاسخ به اقدامات خصمانه آمريكا عليه ونزوئلا در پيش گرفته است.

به گزارش ايرنا، اين سفر نيكلاس مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا به سه كشور روسيه، بلاروس و تركيه از آن جهت از اهميت ويژه اي برخودار بوده كه دولت آمريكا اخيرا تلاش كرده است با اتخاذ يكسري تدابير جديد دولت مادورو را از لحاظ سياسي و اقتصادي تحت فشار بيشتر قرار دهد. به نظر مي رسد از جمله اهداف مهم اين سفر رئيس جمهوري ونزوئلا اجراي سياست هايي براي پاسخ به اين تدابير واشنگتن باشد.

**روسيه شريكي مطمئن براي ونزوئلا
مادورو اواخر روز چهارشنبه به روسيه سفر و با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري اين كشور ديدار كرد. خبرگزاري آسوشيتدپرس در مورد سفر مادورو به روسيه عنوان كرد: مادورو و پوتين در اين ديدار در مورد مهمترين مسائل دوجانبه و بين المللي مذاكره كردند. پوتين ضمن اشاره به اينكه ونزوئلا چند ماه سخت را پشت سر گذاشته از اقدامات رئيس جمهوري ونزوئلا براي تعامل با مخالفان دولت كاراكاس تقدير كرد. مادورو نيز از حمايت اي كرملين از كشور و دولتش قدرداني كرد. مادورو همچنين در روسيه گفت كه اگر زماني كشورش با تجاوز از سوي دولت رئيس جمهوري آمريكا مواجه شود، مطمئن است روسيه از تماميت ارضي و امور دفاعي كاراكاس حمايت خواهد كرد.
رئيس جمهوري ونزوئلا علاوه بر مذاكره با مقامات روسيه در حوزه انرژي، در مورد افزايش همكاري هاي نظامي دو كشور نيز مذاكراتي انجام داد. تنش ها ميان آمريكا و ونزوئلا باعث شده تا كاراكاس بيش از گذشته به سوي روسيه گرايش پيدا كند. ترامپ اخيرا بارها ضمن انتقاد شديد از دولت مادورو، ونزوئلا را به اقدام نظامي تهديد كرده بود؛ تهديدي كه رهبران جهان به ويژه رهبران آمريكاي لاتين به شدت با آن مخالفت كرده اند. مادورو در روسيه بر اين مساله تاكيد كرد كه آمريكا نبايد قدرت نطامي ارتش ونزوئلا را ناديده بگيرد.
مادورو همچنين در سفرش به مسكو در يك اجلاس بين المللي امور انرژي خواستار همكاري هاي بين المللي براي ايجاد ثبات در بهاي جهاني نفت شد. در حالي ونزوئلا داراي بزرگترين ذخاير نفتي جهان است كه مادورو از اين مسئله به عنوان امتيازي براي كشورش ياد كرده اما معتقد است اين دخاير نفتي باعث شده كشورهايي همچون آمريكا به ونزوئلا به عنوان يك هدف نگاه كنند. وي خواستار ادامه همكاري هاي بين المللي ميان كشورهاي توليدكنند نفت براي كنترل توليد با هدف ايجاد ثبات در بهاي نفت در مواجهه با تغييرات بازارهاي جهاني شد.


** بلاروس- ونزوئلا؛ افزايش همكاري هاي نظامي در دستوركار دو كشور
مادورو پس از روسيه، اواخر پنج شنبه به بلاروس سفر كرد و با الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري اين كشور ديدار كرد. دو طرف در اين ديدار بر گسترش روابط دوجانبه در حوزه هاي مختلف از جمله امور نظامي و اقتصادي تاكيد كردند.
مادورو در اين ديدار بر هدف دو كشور براي گسترش روابط فيمابين از جمله روابط اقتصادي و نظامي تاكيد كرد. روساي جمهوري ونزوئلا و بلاروس راههاي افزايش تبادلات تجاري و مالي را نيز بررسي كردند. تا سال 2011، تبادلات مالي دو كشور حدود دو ميليارد دلار بود. لوكاشنكو نير تصريح كرد كه ونزوئلا در ميان مهمترين شركاي بلاروس در آمريكاي لاتين محسوب مي شود.
مادورو نيز از طرح هاي دو كشور براي تقويت روابط نظامي دوجانبه سخن گفت و افزود: روابط نظامي كاراكاس- مينسك بسيار موفقيت آميز بوده و لازم است گسترش يابد. همچنين رئيس جمهوري بلاروس اعلام كرد كه كشورش تمايل به گسترش روابط با كاراكاس در همه حوزه ها از جمله امور انرژي، كشاورزي و ساخت و ساز دارد.

** تركيه شريك مهم جديد ونزوئلا در خاورميانه
رئيس جمهوري ونزوئلا پس از بلاروس روز جمعه وارد تركيه شد و با رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين رابطه نوشت: اردوغان در ديدار با مادورو عنوان كرد كه كشورش از هيچ مداخله خارجي در آمريكاي جنوبي حمايت نخواهد كرد. روساي جمهوري تركيه و ونزوئلا در اين ديدار بر امضاي پنج توافق نامه در مورد همكاري هاي دو كشور در امور پروازهاي هوايي، گردشگري، فرهنگي، كشاورزي و مقابله با جرائم بين الملل نظارت داشتند. دو طرف در مورد راههاي گسترش روابط اقتصادي و امور انرژي و همچنين يافتن فرصت هايي براي همكاري ها در صنعت نظامي تبادل نظر كردند.
اشاره اردوغان به مخالفت با هر گونه مداخله خارجي در آمريكا لاتين، احتمالا تلاش دولت ترامپ براي مداخله در امور ونزوئلا بوده است. ترامپ پيشتر ضمن انتقاد از دولت مادورو از اقدام نظامي در ونزوئلا سخن به ميان آورد. اردوغان در مورد اوضاع ونزوئلا گفت: فكر مي كنم هيچ قدرتي فراتر از عزم مردم نيست. همواره گفته ايم كه مداخله هاي خارجي مشكلات را تشديد مي كند.
رئيس جمهوري ونزوئلا نيز عنوان كرد كه اميدوار است ' دوران جديدي' در روابط كشورش با تركيه ايجاد شود.
به گزارش ايرنا، به نظر مي رسد اين سفر مادورو به روسيه، بلاروس و تركيه علاوه بر اينكه نشان مي دهد كاراكاس به دنبال هم پيمانان جديدي است و قصد گسترش روابط اش با هم پيمانان سنتي اش را دارد، پاسخي به تهديدهاي آمريكا عليه ونزوئلا بوده است. دولت مادورو تلاش مي كند به ترامپ نشان دهد كه ونزوئلا كشوري دست و پا بسته نيست و در زمان بروز هرگونه مناقشه و مواجهه با تهديدهاي خارجي مي تواند تحت حمايت هم پيمانان مهمي همچون روسيه قرار بگيرد. بنابراين اين سفر رئيس جمهوري ونزوئلا در بحبوحه تهديدهاي امريكا از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اروپام**9234** گزارش از: اطهر اينانلو ** انتشار: زهرا هژبري
۰ نفر