۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۵:۵۲
کد خبر: 82659172
T T
۰ نفر
رياض، دوحه را به تحريف مضمون تماس امير قطر با وليعهد عربستان متهم كرد

تهران - ايرنا - رياض بامداد شنبه اعلام كرد كه هرگونه گفت و گو با قطر را به دليل اقدام خبرگزاري اين كشور مبني بر تحريف مضمون تماس شيخ تميم امير قطر با محمد بن سلمان وليعهد عربستان متوقف مي كند.

به گزارش بامداد شنبه ايرنا به نقل از خبرگزاي فرانسه، امير قطر روزگذشته در تماس با وليعهد سعودي، تمايل خود را به نشستن پشت ميز مذاكره براي حل بحراني كه بيش از سه ماه است ميان دوحه و كشورهاي تحريم كننده قطر (عربستان، امارات، بحرين و مصر) ادامه دارد، اعلام كرد.
خبرگزاري رسمي سعودي (واس) به نقل از يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه عربستان اعلام كرد كه دوحه دقايقي پس از اين تماس، مضون آن را تحريف كرد و با اينكه تماس به درخواست قطر انجام شد، اين كشور گفته است كه تماس به درخواست دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا انجام شده و امير قطر با درخواست وليعهد عربستان براي تعيين دو نماينده از سوي دو كشور براي بررسي اختلافات موجود به گونه اي كه مغاير با حاكميت كشورها نباشد، موافقت كرده است.
اين مقام سعودي گفت به همين دليل رياض هرگونه گفت و گو و تماس با دولت قطر را تا زماني كه اظهارات روشني در اين زمينه از سوي قطر صادر و در آن موضع اين كشور به طورعلني اعلام نشود، متوقف مي كند.
عربستان، مصر، امارات و بحرين 15خرداد 96 با ادعاي حمايت قطر از تروريسم روابط خود با اين كشور را قطع كردند، موضوعي كه دوحه همواره آن را تكذيب كرده است.
كشورهاي تحريم كننده قطر اول تيرماه فهرست شروط 13گانه خود براي از سرگيري روابط با دوحه را از سوي كويت به قطر اعلام كردند. مقام هاي قطري با رد اتهام اين كشورها، پيش شرط هاي آنها براي از سرگيري روابط را مغاير با حاكميت اين كشور دانستند.
از جمله خواسته‌هاي كشورهاي تحريم كننده، تعطيلي شبكه خبري الجزيره، بسته شدن پايگاه نظامي تركيه در قطر، توقف همكاري نظامي آنكارا با دوحه، كاهش روابط ديپلماتيك دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمين، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌هاي تروريستي القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار مي‌رود.
شبد**1480**1379
مترجم: غلامرضا رفيع** انتشار دهنده: هادي افتخاري

سرخط اخبار جهان