۹ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82616654
T T
۰ نفر
نیوزویك: ادامه بحران قطر از توانایی آمریكا برای مبارزه با داعش می كاهد

تهران - ایرنا - نشریه آمریكایی نیوزویك روز دوشنبه در تحلیلی، از مناقشه قطر به عنوان یك عامل كاهنده توانایی های آمریكا برای مبارزه با تروریست های داعش نام برد.

این نشریه در بخش دیدگاه خود آورده است:
« یكی از تاثیرات بسیار مهم تیرگی روابط قطر با كشورهای همسایه اش كاهش توان نظامی آمریكا در منطقه و در واقع تحلیل توان مبارزه با تروریست های داعش است.
علت این ضعف قدرت نظامی آمریكا بیشتر به سبب وجود پایگاه هوایی 'العُدَید' آمریكا در قطر است كه هواپیماهای شناسایی و تجهیزات نظامی آن بهترین ابزار برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق به شمار می رود.
براساس این تحلیل، موضوع تضعیف توان و فعالیت های نظامی آمریكا در منطقه زمانی جدی تر می شود كه هیچ قرابت و وحدت رویه ای میان رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهوری، وزارت امور خارجه و كنگره آمریكا بر سر موضوع مبارزه با داعش وجود ندارد، موضوعی كه موقعیت شورای همكاری خلیج فارس را نیز متزلزل كرده است.»
به اعتقاد نویسنده، وجه نگران كننده موضوع زمانی رخ می نماید كه چهار كشور محاصره كننده قطر یعنی عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر شروط 13 گانه ای را برای قطر تعیین كرده اند كه دوحه هم آنها را رد كرده و هم از ابزارهای مالی خود برای تضعیف این شورا بهره جسته است.
این تحلیل با اشاره برخی از شروط 13 گانه ائتلاف ضد قطر، از جمله قطع رابطه با ایران، حذف پایگاه نظامی تركیه، توقف حمایت از داعش و اخوان المسلمین و قطع حمایت از شبكه الجزیره، این شروط را تحقق ناپذیر خواند و اعلام كرد: با این وجود ترامپ در این مناقشه با جانبداری از ائتلاف ضد قطر، در حالی دوحه را حامی تروریسم می داند كه منافع خود را نیز در خطر قرار داده است.
در كنار جانبداری رییس جمهوری آمریكا از ائتلاف ضد قطر، ركس تیلرسون، وزیر خارجه آمریكا نیز به طور همزمان سعی كرد هرچه سریعتر این مسئله را حل كند، لذا بعد از دیداری كه از كویت داشت، از عربستان به عنوان فرصت طلبی نام برد كه با وارد كردن اتهاماتی به كشور همسایه (قطر) سعی دارد سیاست خارجی آن را عوض كند.
تحلیلگر نیوزویك معتقد است كه این برخورد دوگانه آمریكایی ها (رییس جمهوری و وزیر خارجه) با شورای همكاری خلیج فارس و ادامه تیرگی روابط اعضای آن با هم چیزی جز افول و تضعیف توان نظامی آمریكا در منطقه به همراه نخواهد داشت.
چرا كه تقویت موضع ائتلاف ضد قطر از سوی آمریكا موجب می شود آمریكا به راحتی نتواند از 11 هزار نیروی خود در پایگاه العدید قطر به عنوان قرارگاه مركزی فرماندهی آمریكا (سنتكوم) برای مبارزه با تروریست های استفاده كند.
اگرچه برخی از مقامات آمریكایی اعلام كردند كه این شكاف دیپلماتیك تاثیری بر تلاش های ضد داعش آمریكا نخواهد داشت، اما نباید فراموش كرد كه همین شكاف بود كه موجب شد كشورهای دوست قطر از جمله ایران و تركیه از این فرصت برای شكستن حلقه محاصره قطر و حمایت از آن كشور بهترین استفاده را ببرند.
« وابستگی فزاینده قطر به ایران به طور خاص مایه نگرانی شدید آمریكا است چرا كه واشنگتن تهران را عامل بی ثباتی در منطقه می داند.
پس تا زمانی كه قطر در رفع نیازهای اولیه خود به طور روز افزون نیازمند كشورهای دیگر باشد بی تردید در مدیریت و تامین امنیت پایگاه های آمریكایی نیز چندان توانا نخواهد بود، این درحالی است كه بیش از 40 درصد از نیازهای آذوقه قطر تا پیش از این از عربستان تامین می شد.»
این نشریه در ادامه مدعی شده است كه پایگاه العدید از 29 ماه مه (اردیبهشت ماه) محل اسقرار 84 هزار 139 فقره مهمات برای مبارزه با داعش است و از همین پایگاه است كه هر 10 دقیقه یك جنگنده برای هدف قرار دادن مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می شود!
نیوزویك در عین حال اعتراف می كند كه، « از آنجایی كه این پایگاه در عین حال محل آموزش شورشیان ضد دولتی سوریه و داعش بود به علت فوق، معلوم نیست آمریكا از این چگونه بتواند و یا بخواهد طبق برنامه های سازمان اطلاعات مركزی (سیا) از آن برای آموزش شورشیان استفاده كند.»
براساس این تحلیل، به دلیل وجود همین ناهماهنگی در موضع آمریكایی ها بود كه وزیر خارجه آمریكا چندی پیش یادداشت تفاهمی را با دولت قطر برای مبارزه با تروریسم امضا كرد تا از تاثیرات منفی عملیات ضد داعش بكاهد، اقدامی كه تیلرسون امیدوار است بتواند در حل بحران سیاسی كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موثر افتد.
براساس این تحلیل، تضعیف توانایی های نظامی آمریكا در منطقه در شرایط بحرانی اتفاق می افتد كه از یك سو موصل در عراق آزاد شده و تنها شاهد پیشروی های داعش در رقه هستیم و در عین حال حمایت آمریكا از كردها نیز موجب شده تا روابط واشتگتن و آنكارا به تیرگی بیانجامد و لذا آموزش های ضدداعش نیز به چالش كشیده شود.
« از سوی دیگر در سوریه نیز نیروهای دولتی در منطقه مرزی با عراق به تحكیم مواضع خود می پردازند كه خود یك چالش علیه آمریكا به شمار می رود.
به ویژه این كه ایران نیز در پی تامین و تثبیت مواضع خود در این منطقه مرزی است كه بتواند هم دو كشور عراق و سوریه را به هم وصل كند و هم از این طریق انتقال تسلیحات و نیروها به مواضع خود در منطقه را تسهیل كند.
در عین حال از سویی دیگر، امارات متحده عربی و عربستان فشار مضاعفی را بر آمریكا وارد می كنند تا با جانبداری از آنها در تضعیف قطر بكوشند.
در همین راستا یوسف العُطیبه سفیر امارات در واشنگتن از آمریكا خواست با خروج پایگاه نظامی خود در قطر از موضع آنها حمایت كند.
وی هشدار داد، تا زمانی كه آمریكا از آن پایگاه نظامی استفاده می كند نمی تواند موضعی جدی در قبال قطر اتخاذ كند، پس واشنگتن در یك وضعیت بحرانی دیگر قرار گرفته است.
حتی جف دیویس، سرفرمانده پایگاه العدیب نیز معتقد است، با توجه به فشارهای منطقه ای، بحران های دیپلماتیك فعلی این قابلیت را دارند تا عملیات های آینده این پایگاه در معرض خطر جدی قرار گیرد، به همین دلیل ادامه و پیشرفت این بحران به نوبه خود در دراز مدت موجب تضعیف قابلیت و توانایی های آمریكا برای اجرای عملیات های نظامی در آینده می شود، لذا باید اقرار كرد كه نقش قطر برای طرح مبارزه آمریكا با داعش بسیار حائز اهمیت است.»
براساس این گزارش، از آنجایی كه ثابت شده است دولت امارات متحده عربی در هك كردن سایت قطری ها نقش داشته و اظهارات كذبی را به قطر نسبت داده است، از این رو هرگونه حمایت آمریكا از طیف ضد قطر در این مناقشه به معنی حمایت آمریكا از عاملیت اصلی این بحران است.
« اگرچه كشورهای شواری همكاری خلیج فارس به علت همین اشتباه اماراتی ها همچنان با هم درگیر هستند، اما این مسئله به طریق اولی منافع و توانایی های آمریكا را در خطر قرار داده است.»
به اعتقاد تحلیلگر نیوزویك، در این برهه حساس از زمان اختلاف نظر و روش دولت ترامپ، وزارت خارجه و كنگره آمریكا برای خود پیام روشنی دارد تا برای حفظ منافع دراز مدت آمریكا اقدامات وحدت بخشی در درون دستگاه دیپلماسی آمریكا رخ دهد.
پس هرچه مناقشه قطر بیشتر به طول بیانجامد بی تردید طرح مبارزه آمریكا علیه داعش را به طور جدی به خطر خواهد انداخت و در سطح گسترده تر به موقعیت آمریكا در منطقه كه آبستن حوادث جدی تر است، بیشتر آسیب می زند.
خاورم 1378**1144
مترجم علی نصیری** انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر