۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82333468
T T
۰ نفر
وزیر دفاع آمریكا: بازپس گیری موصل تا قبل از آغاز دولت ترامپ امكان پذیر است

تهران-ایرنا- «اشتون كارتر» وزیر دفاع آمریكا گفت: در حالی كه جنگ برای بازپس گیری شهر موصل عراق از داعش دشوار است اما امكان پایان یافتن آن تا قبل از روی كار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب وجود دارد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت، كارتر امروز دوشنبه در پاسخ به به پرسشی درباره امكان آزاد سازی موصل تا قبل از 20 ژانویه (اول بهمن) مراسم تحلیف ترامپ گفت: مطمئنا امكان این امر وجود دارد و جنگ البته دشوار خواهد بود.
به نوشته رویترز، حدود 100 هزار نفر از نیروهای دولتی عراق، نیروهای امنیتی كرد و شبه نظامیان عمدتا شیعه در حمله به موصل كه از 17 اكتبر (26 مهر) از زمین وهوا و با حمایت ائتلاف تحت امر آمریكا آغاز شده است، شركت دارند.
رویترز نوشت بازپس گیری موصل به عنوان بزرگترین شهر عراق كه تحت كنترل داعش است، عملیاتی كلیدی و مهم در نابودی این گروه قلمداد می شود كه این گروه تروریستی در سال 2014 اعلام كرد كه در بخش هایی از خاك سوریه و عراق حضور دارد.
بر اساس گزارش این خبرگزاری انگلیسی، داعش به دنبال حمله نظامی هفت هفته گذشته به پایگاه هایش در موصل از مواضع خود عقب نشینی كرده و تلاش می كند با سوء استفاده از آسمان آبری كه كار حمایت هوایی تحت امر آمریكا را دشوار كرده است، مواضع خود را بازپس گیرد.
اشتون كارتر با تایید موانع ناشی از مسائل آب و هوایی گفت: نیروهای امنیتی عراق خود را برای هر اتفاقی آماده كرده اند.
مقام های عراقی می گویند كه به حملات زمینی علیه مواضع تروریست ها كه هنوز هم سه چهارم خاك موصل را تحت سلطه دارند، ادامه خواهند داد.
كارتر شنبه در سخنرانی دیگری در كالیفرنیا گفت ممكن است نیروهای آمریكایی و ائتلافی پس از شكست داعش در عراق و سوریه بمانند.
وی گفت: نیروهای ائتلاف به ویژه در عراق لازم است حمایت كافی را انجام دهند و به تلاش های خود برای آموزش، تجهیز و حمایت از پلیس محلی، نیروهای گارد مرزی و دیگر نیروهای پاكسازی شده از سلطه داعش ادامه دهند.
به گزارش پایگاه اینترنتی «فرست پست/Firstpost» هند، اشتون كارتر كه به زودی به عنوان آخرین سفر در دوران تصدی اش در وزارت دفاع آمریكا عازم هند می شود، دیروز (یكشنبه) طی سخنانی در مجمع ملی دفاع ریگان در كالیفرنیا گفت، روابط دفاعی این دو كشور با توجه به مانورهای نظامی مشترك زمینی، هوایی و دریایی شان هرگز تا این اندازه نزدیك نبوده است.
كارتر قرار است 8 دسامبر (18 آذر) به هند سفر كند. وی سپس به كشورهای ژاپن، بحرین، سرزمین های اشغالی، ایتالیا و انگلیس سفر خواهد كرد. این نخستن بار است كه وزیر دفاع كنونی آمریكا، هند را در سفرخارجی اش گنجانده است.
وی درباره ژاپن گفت ائتلاف آمریكا و ژاپن شالوده امنیت آسیا پاسفیك را تشكیل می دهد و چنین ائتلافی هرگز تا این اندازه قوی و قادر به كمك به امنیت آسیا پاسفیك و خارج از آن نبوده است.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی **انتشار دهنده: زهرا هژبری

سرخط اخبار جهان