۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۸
کد خبر: 82310446
T T
۰ نفر

شكاف 15 میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در كشور

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۸
کد خبر: 82310446
شكاف 15 میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در كشور

تربت حیدریه - ایرنا- مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام كرد: شكافی 15 میلیون لیتری بین میزان تولید و مصرف بنزین در كشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا منصور ریاحی چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تربت حیدریه گفت: روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در كشور تولید می شود و حال آنكه میزان مصرف این فرآورده 75.1 میلیون لیتر است.
وی افزود: برای جبران این كمبود روزانه 11 میلیون لیتر بنزین وارد كشور شده و چهار میلیون لیتر نیز از محل ذخایر راهبردی استفاده می شود.
ریاحی با اشاره به اینكه در گذشته 85 درصد سوخت نیروگاه های كشور به صورت مایع بود، افزود: این سوخت اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال داشت كه خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته اكنون 95 درصد سوخت نیروگاه ها گاز و تنها پنج درصد مایع است.
وی كاهش توزیع سوخت مایع در نیروگاه ها را از سیاست های شركت ملی پخش عنوان كرد و گفت: بر این اساس میزان توزیع سوخت مایع در بین نیروگاهها چهار میلیارد و 300 میلیون لیتر كمتر شده است.
ریاحی افزایش صادرات فرآورده های نفتی را از دیگر سیاست های این شركت خواند و گفت: اكنون روزانه افزون بر 400 هزار بشكه نفت گاز مازاد صادر می شود كه تا پایان امسال این رقم به 500 هزار بشكه خواهد رسید.
مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، كیفی سازی فرآورده ها را از دیگر اولویت های وزارت نفت برشمرد و گفت: روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در كلانشهرها و مسیرهای پیرامون توزیع می شود كه با ورود 2 پالایشگاه اصفهان و لاوان، 6میلیون لیتر دیگر وارد مدار خواهد شد كه این به تامین 40درصدی نیاز كشور می انجامد.

* پرداخت یارانه، قاچاق گازوئیل را جذاب كرده است
ریاحی به قاچاق سوخت از كشور نیز اشاره كرد و افزود: قاچاق گازوئیل به دلیل جذابیت قیمتی و یارانه های سنگینی كه دولت برای این فرآورده نفتی می پردازد، بیشتر مورد توجه قاچاقچیان است.
وی گفت: با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بحث فروش فرآورده های نفتی در مرزها مطرح شد كه در این چهارچوب سال گذشته 140 میلیون لیتر نفت گاز از مرزهای دوغارون و لطف آباد خراسان صادر شده است.
ریاحی افزود: در هفت ماهه نخست امسال نیز 26 میلیون لیتر نفت گاز از طریق مرز خراسان جنوبی صورت گرفته كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 157 درصد رشد فروش داشته است.
وی بیان كرد: در رویكرد دولت، وزارت نفت باید نقش های تصدی گری را كاهش داده و بر حوزه حاكمیتی متمركز شود كه در این راستا 20 شركت واجد صلاحیت از جمله در استان خراسان رضوی وارد كار شده اند.
ریاحی با بیان اینكه در سال 93 در كشور مصرف نفت گاز در بخش بار و مسافر 51 میلیون لیتر بوده، افزود: با اجرای طرح ملی عرضه نفت گاز در كشور، این رقم در سال گذشته با 9 میلیون لیتر صرفه جویی به 42 میلیون لیتر رسید.
وی افزود: عدم عرضه سوخت به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نیز موجب صرفه جویی 2 میلیون لیتری در مصرف سوخت شده است.

* آلودگی هوات ناشی از بنزین وارداتی نیست
مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاكید بر اینكه آلودگی هوا ناشی از بنزین های وارداتی نیست، افزود: در هشت كلانشهر كشور بنزین یورو 4 با كیفیت بالا عرضه می شود كه با وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال 12 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو 4 و 4.5 میلیون لیتر به گازوییل یورو 4 كشور افزوده خواهد شد.
ریاحی با بیان اینكه شركت های هواپیمایی 15 هزار میلیارد ریال به شركت ملی پخش فراورده های نفتی بدهكارند، افزود: 77 درصد این بدهی مربوط به شركت های هواپیمایی آسمان، ماهان و ایران ایر است.
وی افزود: بنا به ادعای شركت های یاد شده، دولت نیز به همین میزان به این شركت ها بدهكار است كه این بدهی با شركت ملی پخش فرآورده های نفتی تهاتر خواهد شد.
اكنون سه هزار و 300 جایگاه عرضه سوخت مایع و 2 هزار و 350 جایگاه عرضه سی ان جی در كشور فعال است.
شهرستان تربت حیدریه با 250 هزار نفر جمعیت در 150 كیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: ناهید آروین خیبری ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7240/5132

سرخط اخبار استان‌ها