۸ آبان ۱۳۹۴، ۲۱:۴۳
کد خبر: 81818387
T T
۰ نفر
لاوروف: سرنوشت اسد را باید مردم سوریه تعیین كنند

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ضمن تأكید بر حفظ حقوق مردم سوریه، گفت: سرنوشت «بشار اسد» را باید مردم سوریه تعیین كنند.

به گزارش شبكه بی بی سی انگلیسی، لاوروف در نشست خبری با حضور همتای آمریكایی اش گفت: انتخابات سوریه برای تشكیل یك دولت فراگیر و تدوین قانون اساسی باید تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود؛ همه ما در مبارزه با تروریسم اتفاق نظر داریم و با تمام قدرت باید با داعش بجنگیم.
وی افزود: ما در نشست امروز در وین درباره اصولی توافق كردیم كه موجب اعتماد سازی بین همه نقش آفرینان در سوریه و نیز مردم این كشور می شود.
لاوروف گفت: ما سعی كردیم مصالحه داشته باشیم؛ مذاكرات بعدی ظرف دو هفته آینده برگزار می شود.
وی خاطر نشان كرد؛ مذاكرات امروز نشان داد كه همه، از جمله مردم سوریه برای پایان دادن به جنگ، جدی هستند.
«جان كری» وزیر خارجه آمریكا نیز به نوبه خود گفت: برای شدت دادن به تلاش های دیپلماتیك توافق كردیم؛ دستیابی به راه حل های دیپلماتیك از راه های دیگر امید بخش تر است.
كری اضافه كرد كه قبول دارد درباره سرنوشت اسد با روسیه و ایران اختلاف نظر دارد اما با این حال، برای یافتن یك راه حل سیاسی به همكاری با آنها ادامه می دهد.
مذاكرات برای حل بحران سوریه روز پنجشنبه به طور چهارجانبه میان تركیه، عربستان آمریكا و روسیه انجام شد و روز جمعه با حضور 16 كشور رسمیت یافت.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه روسیه، تركیه، مصر، فرانسه، آمریكا، انگلیس، اردن، عربستان، امارات، قطر، آلمان، ایران، عراق، عمان و لبنان در این مذاكرات حضور داشتند.
چین تنها كشوری بود كه در سطح معاون وزیر در این مذاكرات شركت كرد.
«استفان دی میستورا» نماینده دبیركل سازمان ملل متحد در امور سوریه و «فدریكا موگرینی» هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشتند.
در همین پیوند، خبرگزاری ایتارتاس نیز در گزارشی نوشت: همه طرف های مذاكرات وین برای رسیدن به توافق در باره حل بحران سوریه آمادگی دارند و در مورد ضرورت تنظیم قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل در سوریه به توافق رسیدند.
ایتار تاس افزود: وزیر خارجه روسیه پس از این نشست، با بیان اینكه «پس از برگزاری انتخابات باید تشكیل دولت واحد در سوریه پیگیری شود» ادامه داد كه شركت كنندگان در نشست وین همچنین از سازمان ملل خواستند یك هیات بزرگ از دولت سوریه و معارضان را سازماندهی و برای آغاز مذاكرات برای پایان بحران این كشور كمك كند.
لاوروف در ادامه با تأكید بر تداوم مبارزه با گروه های تروریستی اظهار كرد: مبارزه با داعش باید بر اساس توان و قوانین بین المللی و مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.
وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید فهرست جدید تروریستی در سوریه را تدوین كند زیرا گروه های جدیدی تشكیل شده اند كه باید نام آن ها به این فهرست افزوده شود.
وزیر خارجه روسیه با بیان اینكه داعش دشمن همه از جمله واشنگتن و مسكو است، گفت: آمریكا می تواند همكاری بیشتری در این باره داشته باشد و تصمیم واشنگتن برای اعزام نیروی ویژه به سوریه ضرورت همكاری كامل و هماهنگی نظامی با روسیه را بیشتر كرده است.
لاوروف همچنین اظهار كرد: تمامی شركت كنندگان در نشست وین بر ضرورت دسترسی سازمان های كمك رسان بین المللی به تمامی مردم سوریه تأكید كردند.
بر اساس برنامه اعلام شده دور بعدی نشست وین با حضور 15 هیأت از جمله آمریكا، فرانسه، تركیه، اردن، عربستان و فدریكا موگرینی نماینده اتحادیه اروپادر آن شركت دارند، دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.
آمریكا، انگلیس، فرانسه، آلمان، تركیه، قطر و عربستان هفت كشور اردوگاه ضد سوری همراه رژیم صهیونیستی، پنج سال پیش با هدف سرنگونی حكومت «بشار اسد» برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز كردند كه براساس گزارش ها، شهروندانی از 83 كشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.
روسیه در چارچوب قراردادهای همكاری نظامی خود با سوریه، حدود 50 فروند جنگنده سوخو، چندین بالگرد جنگی میگ 24 و مجموعه ای از رزمناوها، یك ناو تجسسی و همچنین پهپادها را در خاك این كشور برای مبارزه علیه تروریست ها به كار گرفته است.
روسیه اعلام كرده كه این همكاری ها در چارچوب مقررات بین المللی و برای اجرای قراردارد همكاری با دولت قانونی سوریه آغاز شده است و ادامه خواهد یافت.
بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در جریان عملیات هوایی این كشور در سوریه، ظرف یك ماه گذشته 1600موضع تروریست ها منهدم شده است.
اروپام**1088**391**1516**1504
۰ نفر

سرخط اخبار جهان