۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81335452
T T
۰ نفر
كارخانه دام وطيوردشت روم ياسوج پس ازپنج سال توقف راه اندازي شد

ياسوج - ايرنا- كارخانه دام و طيور وآبزيان دشت روم ياسوج كه از سال 88 تاكنون راكد شده بود روز پنجشنبه با حضور رييس سازمان امور عشاير كشور ، استاندار و جمعي ازمسوولان اجرايي كهگيلويه وبويراحمد راه اندازي شد.

به گزارش خبرنگارايرنا، رييس سازمان امور عشاير در آيين راه اندازي اين كارخانه گفت: يكي از بهترين و مناسب ترين روش ها براي بهره وري بيشتر دام و طيور استفاده از اين گونه صنايع وابسته است.

'كرمعلي قندالي ' افزود: با توسعه اين كارخانه و افزايش ظرفيت توليد آن تامين علوفه و كنستانره بسياري از مناطق عشايري كشور نيز تامين خواهد شد.

وي ظرفيت توليد روزانه اين كارخانه را افزون بر 70 تن و ظرفيت اسمي آن را نيز حدود 33 هزار تن در سال اعلام كرد و افزود: سازمان امور عشاير كشور براي توسعه اين واحد صنعتي اعتبار و همكاري لازم را انجام خواهد داد.

استاندار كهگيلويه وبويراحمد نيز در اين آيين گفت: يكي از برنامه هاي اساسي دولت تدبير و اميد و مسوولان اجرايي استان راه اندازي كارخانه ها و واحد هاي صنعتي راكد در بخش هاي مختلف است.

سيد 'موسي خادمي ' افزود: جامعه عشايري ، آداب ، رسوم و به طوركلي زندگي عشايري خود به عنوان يكي از ظرفيت هاي عظيم در حوزه گردشگري محسوب مي شود.

وي با اشاره به ظرفيت هاي اقتصادي براي توانمندسازي جامعه عشايري وتوجه دولت يازدهم به اين مقوله زيربنايي افزود: بايد بتوان با برنامه ريزي صحيح و ساماندهي بهتر زمينه بهره برداري از اين ظرفيت موجود را بيش از پيش در استان فراهم كرد.

خادمي افزود: يكي از سياست ها و راهبردهاي اصلي دولت تدبير و اميد رفع مشكلات و تنگناهاي مناطق محروم و بويژه نقاط عشايري است كه بايد مسوولان و متوليان امور نيز در اين راستا با نيازسنجي درست و برنامه ريزي مدون به دنبال حل مشكلات اين قشر مولد در باشند.

استاندار كهگيلويه وبويراحمد يكي از مهمترين مشكلات و معضلات كنوني استان را بيكاري اعلام كرد و افزود: در چنين شرايطي راه اندازي مجدد واحد هاي توليدي و صنعتي بهترين راهكار براي خروج از اين بحران و اشتغالزايي جوانان است.

وي بر ساماندهي و لزوم مردم شناسي، مستند سازي و ثبت برخي آداب ، رسوم و فرهنگ هاي بومي و سنتي عشايرتاكيد كرد و افزود: بايد بتوان با خدمات رساني مطلوب از هدف و اعتقاد امام راحل (ره) در مورد اين قشر فعال جامعه دفاع كرد.

خادمي گفت: تنيده شدن جامعه شهري، روستايي و عشايري در استان كهگيلويه وبويراحمد در كنار پراكندگي روستاها و مناطق عشايري تا حدود زيادي ساماندهي و انجام برخي فعاليت ها را با چالش روبرو كرده است.

وي برخي ظرفيت ها و نقاط مثبت جامعه عشايري به عنوان ذخيره هاي اصلي مورد نظر امام (ره) و انقلاب را يادآور شد و افزود: مشاركت و كارجمعي كردن ، سلحشوري و شجاعت از جمله شاخص هاي مهم عشاير است.

نماينده مردم شهرستان هاي بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين گفت: يكي از بهترين و با ارج ترين اقدامات دولت يازدهم تلاش براي راه اندازي كارخانه ها و واحدهاي توليدي و صنعتي راكد در كشور بوده است.

'غلام محمد زارعي' افزود: تلاش براي رفع مشكلات اين كارخانه هاي راكد در چنين شرايط و محدوديت هاي اعتباري به مراتب كم هزينه تر و منطقي تر از شروع طرح هاي عمراني جديد بود كه دولت نيز به خوبي بر روي اين مهم تاكيد دارد.

وي با اشاره به راه اندازي كارخانه دام و طيور دشت روم ياسوج كه حدود پنج سال به دليل برخي سوء مديريت ها، كمبود منابع و گردش پولي متوقف شده بود، اظهار كرد: اين واحد توليدي و صنعتي علاوه بر تامين علوفه مورد نياز دام عشاير استان تا حدود زيادي نيز در زمينه اشتغال جوانان اين منطقه تعيين كننده خواهد بود.

مديركل امور عشاير كهگيلويه وبويراحمد نيز گفت: راه اندازي مجدد كارخانه دام و طيور دشت روم حاصل تلاش ها و پيگيري جدي استاندار، زارعي نماينده مردم شهرستان بويراحمد و همكاري و همراهي مسوولان سازمان امور عشاير كشور بوده است.

'مجيد علي پور' افزود: اين كارخانه يكي از بهترين واحدهاي توليدي در كشورو تجهيزات بكار رفته در آن مطابق با استانداردهاي جهاني است.

علي پور آمار اشتغالزايي مستقيم اين كارخانه را 17 نفر واعلام كرد و افزود: راه اندازي آن نيز هم اكنون و به صورت غيرمستقيم براي 50 نفراز عشاير و منطقه دشت روم شغل ايجاد كرده است.

وي سرمايه گذاري فعلي اين واحد توليد دامي را افزون بر 30 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: راه اندازي اين كارخانه علاوه بر تثبيت و كاهش قيمت علوفه موجب بهره وري بيشتر و افزايش دوقلوزايي در دام عشاير اين استان نيز شده است.

وي با بيان اينكه بيش از 12درصد معادل 70 هزار نفر از جمعيت كهگيلويه وبويراحمد را عشاير تشكيل مي دهد گفت: عشاير اين استان سالانه قابليت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و دوهزار و 600 راس دام سنگين گاو و گوساله را به بازار دارد.

عليپور تعداد دام عشاير كهگيلويه وبويراحمد را حدود دو ونيم ميليون راس اعلام كرد وافزود: توليد سالانه بيش از يك هزار و 200 تن گوشت قرمز و 26 هزارتن شير از مهمترين توليدات عشاير استان در زمينه دامي است.

/538/671/7530
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد