شرکت‌ها برای صادرات برق تجدیدپذیر به ۴ کشور آماده شوند

تهران- ایرنا- معاون وزیر نیرو از اعلام فراخوان شرکت‌ها برای صادرات برق تجدیدپذیر ایران برای نخستین بار در هفته آینده خبر داد و گفت: موضوع صادرات برق توسط وزارت نیرو و ظرفیت های صادراتی، ابلاغ و هم اینک چهار خط صادرات برق به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «محمود کمانی» با گرامی داشت یاد شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت اظهار داشت: تصویب هدف گذاری برای ساخت ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر به دستور شهید رئیسی در شورای عالی انرژی شکل گرفت و مصوبات و مجوزهای شکل گرفته در سه سال اخیر نشان دهنده جدیت و عزم دولت سیزدهم برای رفع موانع و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران بوده است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق (ساتبا) در تشریح اهمیت و ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، خاطرنشان کرد: سالیانه ارزشی نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار سوخت نیروگاهی در کشور مصرف می‌شود که معادل هزینه احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است.

کمانی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است، افزود: برای رسیدن به هدف ساخت ۳۰ هزار مگاوات در یک برنامه پنج ساله، برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت نیروگاه‌های برنامه‌ریزی شده، مدل‌های سرمایه‌گذاری متنوعی به عنوان زیرساخت در طی سه سال اخیر تدوین شده است، اضافه‌کرد: مناقصه ساخت چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با هدف رفع ناترازی در پیک برق امسال به عنوان مصوبه شورای اقتصاد، برگزار و ساخت آن توسط پنج شرکت سرمایه گذار در ۹۰ ساختگاه کشور توسط شهید جمهور و با تاکید وی بر لزوم سرعت در اجرا، آغاز شد.

این مقام مسئول با تاکید بر تلاش حاکمیت و بخش خصوصی برای تسهیل و تسریع در ساخت طرح ویژه چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در جهت رفع ناترازی انرژی، ادامه‌داد: تلاش برای تامین منابع مالی این طرح از محل دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی و حل مسایل مرتبط با آن طی برگزاری جلسات مختلف با عوامل صندوق و بانک مرکزی، حل مسائل دریافت شناسه یکتا از طریق برگزاری جلسات با سازمان برنامه و تسهیل در واگذاری زمین ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از اقدامات ساتبا برای تسریع در ساخت این نیروگاه‌ها بوده است و امید می‌رود مسائل مالی شرکت‌ها از طریق صندوق توسعه ملی حل شود و شرکت‌ها باقی کارها را به صورت جدی انجام دهند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه فرایند برگزاری مناقصه ساخت حدود سه‌هزار مگاوات نیروگاه بادی در حال انجام است، عنوان‌کرد: نرخ پیشنهادی برای ساخت نیروگاه‌های بادی در مقایسه با بسیاری از کشورهای خارجی جذاب تر است و بزودی پاکت‌های مناقصه آن برای معرفی سرمایه گذاران برنده باز می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر به منظور تامین برق پایدار چاه‌های کشاورزی و استقبال بسیار کشاورزان از این طرح تصریح کرد: با مدل طراحی شده، کشاورزان می‌توانند به میزان ۸۰ درصد ظرفیت مورد نیاز، نیروگاه خورشیدی احداث کنند تا از شمول محدودیت بار در چهار ماه سال معاف شوند و طی هشت ماه سال برق خود را بفروشند. در همین زمینه با شرکت های توزیع برق استان‌های کرمان و خراسان برای توسعه این مدل نیروگاه های تجدیدپذیر گفت و گو شده است.

کمانی از بهره‌برداری نخستین نیروگاه بخش صنعت در گل گهر و سیمان ممتازان در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: با تکلیفی که وزارت نیرو برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات بر عهده صنایع گذاشته است، تاکنون برای سه هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع پروانه احداث دریافت شده و به عنوان نمونه نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه در حال ساخت است.

«آرش نجفی» رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز در کنفرانس ملی انرژی های تجدیدپذیر در ایران از ضرورت تاسیس نهاد ریگلاتوری صنعت برق، نفت، پتروشیمی و بازیافت در ایران گفت و تصریح کرد: از سه سال آینده، قابلیت صدور کالا بدون داشتن گواهی صرفه‌جویی کربن امکان پذیر نخواهد بود و این فرصت است، چرا که بهره‌گیری از تجدیدپذیر و کاهش کربن در ایران ارزان و منطقی است، بنابراین باید سعی شود شرکای خارجی در ایران جذب شوند تا در کاهش کربن سرمایه گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل ایران برای رفع ناترازی انرژی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و صرفه جویی انرژی است، اضافه کرد: اقتصاد کشور باید به سمت تجدیدپذیر برود، چرا که اگر در زمینه رفع ناترازی انرژی به موقع اقدام نشود در آینده نمی‌توانیم این مساله را حل کنیم.

«علی پژوهان» از تولیدکنندگان برتر در صنعت پنل خورشیدی نیز در این کنفرانس با تاکید بر اینکه هیچ گزینه‌ای جز توسعه انرژی های تجددپذیر در ایران وجود ندارد، عنوان کرد: ایران پتانسیل تولید تجهیزات ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در کشور دارد و برای ایجاد گردش مالی در کشور و اشتغال زایی نیاز است که ساخت تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر داخلی سازی شود.

وی با بیان اینکه ساخت کارخانه‌های تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به صورت مستقیم برای پنج‌هزار نفر و به صورت غیرمستقیم برای ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند، خاطرنشان‌کرد: با وجود اطلس بی‌نظیر انرژی خورشیدی در ایران، توسعه صنعت تجدیدپذیر به جلوگیری از خروج ارز و رقابت پذیری این صنعت کمک شایانی خواهد کرد.

بنا بر این گزارش در حاشیه هشتمین کنفرانس ملی انرژی های تجدیدپذیر در ایران، محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا از نمایشگاه جانبی انرژی‌های تجدیدپذیر بازدید و از نزدیک در جریان مسایل و نوآوری‌های شرکت‌های فعال در صنعت تجدیدپذیر قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha