۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۹
کد خبر: 85488731
T T
۱۸ نفر

برچسب‌ها

ذخیره ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب با کیفیت در سد چم‌شیر

تهران- ایرنا- معاون اجرایی سد و نیروگاه چم‌شیر با بیان اینکه در حال حاضر میزان املاح آب سد چم‌شیر کمتر از ۱۵۲۰ میکرو موس بر سانتیمتر است، گفت: در حال حاضر ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت در مخزن این سد ذخیره‌سازی شده که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، "محمدرضا فاضل" ادامه گفت: هدف اصلی احداث سد چم شیر توسعه کشاورزی در اراضی پایین‌دست بوده است و در فصل تابستان سال جاری همانند سال گذشته آب این سد برای آبیاری مزارع کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خروجی آب سد ۹ مترمکعب بر ثانیه است، افزود: باتوجه‌به اینکه هنوز مزارع کشاورزی پایین‌دست به آب این سد نیاز ندارند و سد کوثر نیز در پایین‌دست سرریز کرده است، برنامه اصلی مدیریت منابع آب و ذخیره‌سازی ریزش‌های جوی در مخزن سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران درباره کیفیت آب سد چم شیر و رود زهره خاطرنشان کرد: در حال حاضر املاح آب مخزن سد چم شیر زیر ۱۵۲۰ میکرو موس بر سانتی‌متر و میزان املاح آب خروجی سد نیز زیر ۲ هزار میکرو موس بر سانتی‌متر است که در ادامه با افزایش میزان رهاسازی کیفیت خروجی آب سد نیز افزایش خواهد یافت.

فاضل درباره کیفیت آب رود زهره در پایین‌دست و برخی شائبه‌ها که در فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: در پایین‌دست سد چم شیر چند چشمه شور وجود دارد که در افزایش EC آب بسیار مؤثر هستند و اساساً یکی از اهداف احداث سد در موقعیت کنونی جداسازی آب باکیفیت جوی از چشمه‌های شور پایین‌دست بود.

وی به افزایش حداکثری بهره‌برداری از آب مخزن سد در دو ماه مرداد و شهریور اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به اینکه در اواسط فصل تابستان دبی رود زهره در پایین‌دست به زیر ۶ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد، با حجمی بالغ بر ۲۵ مترمکعب بر ثانیه از سد چم شیر رهاسازی آب انجام می‌شود که نقش مؤثری در کاهش شوری آب پایین‌دست و امکان استفاده بهینه از آن برای مصارف کشاورزی خواهد داشت.

فاضل ادامه داد: سد چم شیر علاوه بر کمک به توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در پایین‌دست سد همچنین از طریق پنج واحد نیروگاهی قادر است سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی تولید و به شبکه سراسری تزریق کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سد چم‌شیر سدی در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران)، مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

سد چم شیر دارای تراز حداقل بهره‌برداری ۵۴۳ متری از سطح دریا و تراز نرمال دریاچه ۵۹۸ متر از سطح دریا است. نوع سد بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۱ متر و حجم مخزن ۲.۳ میلیارد مترمکعب است.

نیروگاه سد چم شیر دارای ۳ واحد ۵۵ و ۲ واحد ۵.۵ مگاواتی جمعاً ۱۷۶ مگاوات است که سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت معادل برق مصرفی ۱۳۰ هزار خانوار تولید انرژی دارد .

سطح زیر کشت برخوردار از سد ۷۰ هزار هکتار است. این سد دارای اهداف و مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است.

مزیت‌های اقتصادی آن شامل کشاورزی، برق‌آبی و کنترل سیلاب است؛ مزیت‌های اجتماعی آن هم اشتغال‌زایی، امکانات تفریحی، توریستی و جلوگیری از مهاجرت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha