رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه

تهران-ایرنا- رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه ششم دی‌ماه ۱۳۹۸ که به مدت چهار روز در آب‌های دریای عمان برگزار شد حکایت از همکاری‌های بسیار جدی امنیتی و نظامی این سه کشور برای مقابله با تهدیدات موجود در منطقه داشت.

این نخستین رزمایش مشترک ایران و دو قدرت جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و شامل تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرین‌های تاکتیکی و عملیاتی می‌شد. وسعت عملیاتی این رزمایش ۱۷ هزارکیلومتر مربع بود و یکی از مهمترین دستاوردهای آن ارسال این پیام به کشورهای جهان بود که ایران منزوی نیست.

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این رزمایش اعلام کرد که آن را رصد خواهد کرد. در مقابل سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهارداشت: نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است.

وزارت امورخارجه چین نیز برگزاری این رزمایش را یک «مبادله نظامی عادی» خواند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران  نیز در پیامی توئیتری درباره این رزمایش نوشت: ایران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای همکاری با همسایگانش در تامین امنیت خلیج فارس اعلام کرده است. «ابتکار صلح هرمز» اکنون روی میز است. رزمایش نظامی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای روسی و چینی ما تعهد گسترده‌تر ما برای حفظ امنیت آبراه‌های مهم را مشخص می‌کند.

امیر دریادار «حبیب الله سیاری» رییس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین‌ آخرین رزمایش مرکب این سه کشور نخواهد بود، گفت: امنیت منطقه را ما می‌توانیم تامین کنیم و نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست.

بسیاری از رسانه‌های جهان از جمله رسانه‌های روسی، چینی، فرانسوی، آلمانی، آذربایجانی، آمریکایی، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه به بحث درباره این رزمایش و تحلیل و تفسیر پیام‌های آن پرداختند و اغلب بر این نکته تاکید داشتند که رزمایش مذکور، یک «اعلامیه سیاسی» و «پیامی صریح به آمریکا» است.

در روز پایانی این رزمایش ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخت‌رسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناورهای شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند. همچنین علاوه بر یگان‌های سطحی، بالگردهای SH-۳ و AB-۲۱۲ نیروی دریایی ارتش و بالگرد Mi-۱۷ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در رژه پایانی شرکت کردند.

برچسب‌ها

اخبار پرونده