۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 5616
کد خبر: 85501951
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مقدمات ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد ۷۰۰ ساله ورامین انجام شد

ورامین- ایرنا- رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین از آغاز مراحل ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد جامع این شهرستان با قدمت ۷۰۰ ساله خبر داد.

محمدرضا تاجیک روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنای تاریخی مسجد جامع ورامین، یکی از منحصر به فرد ترین آثار تاریخی استان تهران و کشور محسوب می‌شود که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و توجه به بنای تاریخی، در رشد و توسعه صنعت توریسم نقش به سزایی دارد.

مقدمات ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد ۷۰۰ ساله ورامین انجام شد

وی تصریح کرد: در سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان ورامین، ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد جامع ورامین به عنوان مطالبه فرمانداری و جمعی از کارشناسان، پژوهشگران و هنرمندان ورامین مطرح شد که با موافقیت وزیر میراث فرهنگی مواجه گردید.

مقدمات ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد ۷۰۰ ساله ورامین انجام شد

وی گفت: ثبت یک اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی، از مزایای بسیاری برخوردار است و موجب می‌شود تا علاوه بر محافظت، نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، آن اثر به مقصد گردشگری در سطح جهانی تبدیل شود تا میزبان جهانگردان و ایرانگردان شود.

تاجیک اظهار داشت: با فراهم شدن مقدمات ثبت جهانی مسجد تاریجی ورامین، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی با حضور در ورامین و بازدید از این بنای تاریخی، ارزیابی و بازدید میدانی را به عمل آورده و پرونده بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین به منظور ارسال به سازمان گردشگری ملل متحد برای ثبت در میراث جهانی را تشکیل دادند.

مقدمات ثبت جهانی بنای تاریخی مسجد ۷۰۰ ساله ورامین انجام شد

وی گفت: قطعا با بهره‌گیری از قابلیت های موجود در صنعت گردشگری در شهرستان ورامین و تحول آن در دشت ورامین، با تشکیل کمیته راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ورامین در سطح استان، شاهد ثبت جهانی و کسب این موفقیت در سطح بین المللی خواهیم بود.

مسجد جامع ورامین با قدمتی افزون بر ۷۰۰ سال نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.

مسجد تاریخی جامع ورامین در سال ۱۳۱۰خورشیدی به شماره ۱۷۶ در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مسجد ورامین بیش از ۳۰۰ محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد، ۷۸ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha