۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 924
کد خبر: 85490586
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۳۳ درصدی ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

تبریز - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان در سال آبی گذشته با احتساب خسارت در مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد افزایش نشان می دهد.

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه بیشترین ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زیر بخش دام با سهم ۵۲ درصدی به میزان ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: زیر بخش شیلات با ارزش تولبید ۲۵ هزار میلیارد ریال و سهم ۲.۵ درصدی کمترین سهم را در تولیدات کشاورزی استان دارد.

وی بیشترین سهم ارزش افزوده تولیدات باغی استان را مربوط به محصول گوجه فرنگی و خیار با سهم ۸۱ و ۸۰ درصدی از تولیدات این بخش عنوان کرد و گفت: در زیر بخش زراعی نخود و گندم دیم با سهم ۷۲ و ۷۰ درصدی بیشترین سهم از ارزش افزوده را دارند.

۱۷ درصد تولیدات کشاورزی استان صادر شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: از کل تولیدات بخش کشاورزی استان در سال گذشته حدود ۷.۵ درصد از نظر وزنی و ۱۷ درصد از نظر ارزشی صادر شد.

وی با بیان اینکه برای محاسبه رشد بخش کشاورزی به طور معمول از شاخص ارزش افزوده استفاده می‌ شود و یکی از روشهای محاسبه این شاخص از طریق کسر سهم هزینه های واسطه ای از ستانده است، گفت: محاسبات کارشناسی سازمان جهادکشاورزی استان نشان می دهد که ارزش افزوده ایجاد شده در بخش کشاورزی به قیمت جاری در سال ۱۴۰۲ برابر ۵۲۰ هزار میلیارد ریال و از بین زیربخشهای کشاورزی بیشترین ارزش افزوده مربوط به زیربخش باغبانی است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است و سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha