شیرینی تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی به کام مردم

تبریز- ایرنا- بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های مهم کشور در این بخش نقش تاثیرگذاری در تولید محصولات و صادرات دارد و این نقش در مدت فعالیت دولت سیزدهم برجسته شده طوری که عملکرد این بخش بهبود یافته و شیرینی آن به سر سفره ها و کام مردم رسیده است.

به گزارش ایرنا، خشکبار، عسل، گل محمدی، کشمش، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از جمله محصولات و فرآورده های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده و از طرف دیگر افزایش تولیدات کشاورزان در سال گذشته موجب بهره مندی بیشتر مردم از آنها از جمله در تعادل قیمت ها و نبود کمبود در محصولات و فرآورده های کشاورزی شده است.

افزایش تولید در بخش تولید گوشت قرمز، گوشت طیور و تولیدات شیلات از جمله حلاوت شیرینی محصولات کشاورزی در کام مردم بوده طوری که در طول سال شوک یا کمبودی در بازار محصولات کشاورزی استان به طور محسوس و مشکل آفرین دیده نشد.

کشاورزی آذربایجان شرقی از جمله در ایجاد گلخانه و تولیدات گلخانه ای، خرید تضمینی گندم، صادرات، ساخت شهرک های کشاورزی، اشتغال، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، صدور سند مالکیت، توسعه نهالستان ها، تولید گوشت، آبزیان و ماهی های زینتی پیشرفت چشمگیر داشته طوری که موجب ایجاد تحرک اقتصاد کشاورزی در منطقه شده است.

تکمیل بزرگترین گلخانه های کشور و خاورمیانه در آذربایجان شرقی در جلفا، صادرات ۶۸۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی در ۲ سال گذشته از جمله سیب، صیفی جات، خشکبار و لبنیات و توسعه کشاورزی مکانیزه از اقداماتی است که بیشتر به چشم می خورد.

افزایش ۷۰ درصدی سطح گلخانه های آذربایجان شرقی

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: آذربایجان شرقی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم دارای ۲۵۰ هکتار گلخانه بود اما در بیش ۲.۵ سال گذشته فعالیت دولت، سطح گلخانه ها با ۷۰ درصد افزایش به ۳۵۵ هکتار رسیده و تولیدات گلخانه ای نیز به ۴۳هزار و ۷۰۰ تن معادل ۸۱ درصد افزایش یافته است.

بهبود شاخص های کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

اکبر فتحی اظهار کرد: بزرگترین گلخانه ایران و خاورمیانه با ۱۳۰ هکتار در جلفا واقع شده و آذربایجان شرقی در مجموع به لحاظ توسعه گلخانه ها در کشور جزو رتبه های برتر است.

وی همچنین گفت: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ به میزان ۹۴هزار و ۶۰۰ تن بوده (۲۰ درصد از تولید گندم) که با برنامه ریزی دولت این میزان در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ با افزایش ۳۸۷ درصدی به ۴۶۱ هزار تن (۸۱ درصد از تولید) رسید.

خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی با رشد ۳۸۷ درصدی(۳.۸۷ برابر) به ۴۶۱ هزار تن (۸۱ درصد از تولید) رسید.
وی همچنین ادامه داد: در ۳۰ ماه ابتدایی دولت سیزدهم شناسایی و امکان سنجی و کمیسیون ماده ۲ اراضی برای ساخت شهرک های کشاورزی از ۲۰۰ به ۴۱۸ هکتار، مطالعات فاز اول و ۲ از ۱۰۰ به ۲۰۰ هکتار و اخذ سند مالکیت با ۱۹۸ هکتار به ۲۱۲ هکتار رسیده است.

فتحی یادآور شد: مساحت کل قراردادهای رفع تداخل شده در آذربایجان شرقی قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۹۲۶هزار و ۶۲۰ هکتار بود که در ۲ سال نخست فعالیت دولت این میزان با ۶۱.۸۹ درصد افزایش به یک میلیون ۵۰۰ هزار و ۱۵۷ هکتار رسید.
وی همچنین گفت: تعداد اسناد صادر شده زمین های کشاورزی نیز با رشد ۶۸.۹ درصدی به ۴۰هزار و ۸۸۲ مورد رسید در حالی که تعداد این اسناد قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۲۴هزار و ۲۰۰ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: مساحت اراضی صدور سند مالکیت نیز از ۲۸هزار و ۴۴ هکتار به ۴۵۶هزار و ۲۹۲ هکتار رسیده است.

۶۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان در ۲ سال گذشته صادر شد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ظرفیت های صادرات محصولات کشاورزی در این استان اظهار کرد: ۲ سال گذشته بیش از ۶۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان به بیش از ۳۵ کشور جهان صادر شد.

صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی بیشترین به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

فتحی اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی بیشترین به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی استان در سال گذشته به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

فتحی یادآور شد: خشکبار، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از بیشترین محصولات و فرآورده های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

افزایش ۱۵۰ درصدی اشتغال بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی

فتحی همچنین با اشاره به تاثیرگذاری بخش کشاورزی در اشتغال آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار ثبت شده در سامانه ملی اشتغال، رقم ثبت شده در سال ۹۹، یکهزار و ۲۱۹ مورد بوده که این رقم تنها در پایان یازده ماهه سال ۱۴۰۲، به سه هزار و ۶۷ نفر افزایش یافته است و از این نظر ۱۵۰ درصد افزایش نشان می دهد.

بهبود شاخص های کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم
نادر نقیلی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

افزایش بیش از ۹۶ درصدی خط اعتباری مکانیزاسیون در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون استان از ۲.۵۶ به ۳ اسب بخار در هکتار و افزایش بیش از ۹۶ درصدی خط اعتباری مکانیزاسیون به یکهزار و ۹۶۰ میلیارد ریال در سال گذشته از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است و از این نظر رتبه یک معرفی برای تسهیلات و نیز رتبه یک پرداخت تسهیلات بانکی را در کشور داریم.

نادر نقیلی خاطر نشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد کمباین در آذربایجان شرقی ۹۵۰ عدد بود که در ۲ سال نخست فعالیت دولت با رشـد ۳۴ درصـدی به یکهزار و ۲۷۵ کمباین رسید.

وی افزود: تعداد تراکتور و ادوات خاک ورز در آذربایجان شرقی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم به ترتیب ۴۰هزار و ۸۲۷ عدد و ۵۰هزار و ۹۶۳ عدد بوده که این میزان با رشد بیش از ۷.۵ درصد به ۴۳هزار و ۸۷۰ تراکتور و ۵۳هزار و ۷۷۵ ادوات خاک ورز رسیده است.

نقیلی ادامه داد: رشد ۵۷ درصدی مساحت نهالستان های مجاز (از ۲۸ هکتار به ۴۴ هکتار)، رشد ۱۳۶ درصدی افزایش سطح تعویض تاج درختان گردو (از ۲۷۲ هکتار به ۶۴۳ هکتار) و رشد ۲۵۰ درصدی افزایش سطح سایه بان های باغی (از چهار دهم هکتار به ۱.۴ هکتار) و رشد ۲۳ درصدی تولید گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی (از ۱۲هزار و ۳۳۷ تن به ۱۵هزار و ۲۰۸ تن ) از دیگر اقدامات ۲۴ ماهه دولت سیزدهم در این حوزه است.

تولید گوشت طیور با رشد ۱۲ درصدی از ۸۷.۷ هزار تن به بیش از ۱۰۰ هزار هزار تن رسیده استوی همچنین گفت: تولید گوشت طیور با رشد ۱۲ درصدی از ۸۷.۷ هزار تن به بیش از ۱۰۰ هزار هزار تن رسیده است این موضوع با افزایش ظرفیت جوجه ریزی، آزادسازی صدور مجوز پرورش طیور در استان و نیز ساماندهی واحدهای غیر مجاز محقق شده است.

بهبود شاخص های کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

وی همچنین در خصوص تولید گوشت قرمز نیز اظهار کرد: تولید گوشت قرمز در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۴.۷۹ هزار تن بود که با رشد ۴.۴ درصدی به ۵۷.۲ هزار تن و تولید شیرخام نیز در بیش از ۲ گذشته سیزدهم با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۵۷۵ هزارتن به ۶۳۴ هزار تن رسیده است.
نقیلی با اشاره به اینکه میزان تولیدات آبزی در استان قبل از دولت سیزدهم هشت هزار و ۶۰۳ تن بود، گفت: تولیدات آبزی پروری استان در سال ۱۴۰۱، به ۹هزار و ۶۱۱ تن معادل ۳.۳ درصد از کشور رسید که رشد ۱۱.۷ درصدی را نشان می دهد.

وی در خصوص سایر دستاوردهای جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش شیلات گفت: همچنین تولید ماهیان زینتی در استان در سال ۱۳۹۹، ۱۳.۷۳ میلیون قطعه بود که در دولت سیزدهم با رشد ۱۸.۷ درصد به ۱۶.۳ میلیون قطعه در سال رسید که ۵.۵ درصد از کل تولیدات کشور را شامل می شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است و سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha