تامین ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق حرارتی ایران گفت: ظرفیت نیروگاه‌های کشور اکنون به ۹۴ هزار مگاوات رسیده که بیش از ۷۰ هزار مگاوات آن متعلق به نیروگاه‌های حرارتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالرسول پیشاهنگ» در نخستین رویداد به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش تولید صنعت برق در پژوهشگاه نیرو افزود: اکنون بیشترین سرمایه در نیروگاه‌ها وجود دارد.

وی ادامه‌داد: در ۱۴۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی تامین برق کشور را بر عهده داریم.

مدیرعامل برق حرارتی، نقش نیروگاه‌های حرارتی در همه کشورها را نقش پر رنگی برشمرد و گفت: درست است که باید به انرژی‌های تجدیدپذیر و مقیاس کوچک توجه کنیم، اما ۸۴ درصد ظرفیت نیروگاهی و ۹۴ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی‌ها تامین می‌شود.

وی بیان‌داشت: این مساله به آن دلیل است که هم ضریب بهره‌برداری بیشتر و هم امنیت نیروگاه‌های کشور از لحاظ پایدار متعلق به نیروگاه های حرارتی‌ است.

پیشاهنگ اضافه‌کرد: نیروگاه‌های فسیلی علاوه بر تولید برق نقش بسیار مهم و ارزشمندی در پایداری شبکه برق دارند.

وی خاطرنشان کرد: سالیانه یک‌صد هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تعمیر می‌شود که امسال این آمار ۱۰۸ هزار مگاوات بود و این یک سرویس و نگهداری سنتی است.

مدیرعامل برق حرارتی ادامه داد: این روش تعمیر سنتی هم براساس پیش بینی است که سازنده انجام داده که در هر مرحله چه اقدام هایی باید صورت گیرد.

پیشاهنگ افزود: یک عادت در ایران هست که وقتی قطعه ای برای تعمیر باز می شود قطعات سالم هم بازبینی می شوند.

وی گفت: باید وضعیت نگهداری و سرویس ما به نگهداری پیش بینی کننده تبدیل شود و این اتفاق خیلی وقت پیش در جهان رخ داده است.

مدیرعامل برق حرارتی ادامه داد: شرکت زیمنس با این روش ۴۰ درصد در هزینه صرفه جویی کرده است و برخی کشورها نیز تا ۶۰دردصد در هزینه تعمیرات صرفه جویی داشته اند.

پیشاهنگ گفت: اگر سیستم پایش راه اندازی شود می توان دریافت کدام واحد نیاز به تعمیرات دارد و باید برای تعمیر برود و براین اساس هم حجم تعمیرات، هم حجم کارو هم زمان کاهش خواهد یافت.

وی افزود: ما برای برنامه ریزی تعمیراین یکصد هزار مگاوات در هشت ساعت، باید یک معادله هشت پارامتری را حل کنیم.

مدیرعامل برق حرارتی خاطرنشان کرد: نگهداری پیش بینی کننده می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه ها و بهبود سرویس دهی داشته باشد.

پیشاهنگ به حرارت بیش از حد نیروگاه ها اشاره کرد و گفت: اگر حادثه ای در این شرایط رخ دهد، کار تعمیرات بسیار سخت خواهد شد و به‌ویژه در تابستان بسیار بدتر است.

وی بیان‌داشت: فناوری و به خصوص ربات ها در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: در زنجیره تامین و برنامه ریزی های کلان فناوری می تواند کمک کننده باشد.

ساخت داخل ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی

پیشاهنگ با بیان اینکه ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی ساخت داخل است، ادامه داد: ۵۰ درصد نیروگاه ها ساخت داخل هستند.

وی افزود: هوشمندسازی در ایمنی پرسنل، کاهش هزینه ها و برنامه ریزی کلان بسیار کمک کننده خواهد بود.

مدیرعامل برق حرارتی بر استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت انبار داری تاکید کرد و گفت: هوش مصنوعی می تواند آدرس دقیق وجود قطعه مورد نیاز را می تواند ارائه دهد که در کجا قرار دارد.

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: همچنین هوش مصنوعی می تواند به روند تولید نیروگاهی و راندمان آن بسیار کمک کند.

وی ادامه داد: داده‌های زیادی در این حوزه داریم، اما چالش اصلی عدم پردازش این اطلاعات است تا بر اساس آن بتوانیم سطح بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha