مقام سابق دادگاه لاهه: نتانیاهو ترسیده/ حمایت از قاتلان باعث شورش دانشجویان آمریکایی شد

تهران – ایرنا –دادستان کل پیشین دادگاه کیفری بین المللی با اشاره به تهدیدهای مداوم نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه دادگاه لاهه گفت: نتانیاهو ترسیده است.

به گزارش ایرنا، "لوئیز مورنو اوکامپو" در گفت وگوی خود با شبکه الجزیره انگلیسی گفت: از آنجایی که نتانیاهو ماهها است که درباره محکومیت خود در دادگاه لاهه اظهار نظر می کند، مشخص است که از این حکم بیمناک است.
وی در ارتباط با درخواست دادستانی دادگاه لاهه برای صدور حکم جلب نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم اسرائیل اظهار داشت: سه قاضی از کشورهای بنین، فرانسه و رومانی تصمیم خواهند گرفت که با چنین درخواستی موافقت کنند یا خیر.

اوکامبو در مورد استدلال رژیم صهیونیستی در مورد آنکه این نهاد قضایی صلاحیت قضاوت در امور فلسطین را ندارد هم گفت: سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ تصویب کرد که فلسطین یک کشور است هر چند که عضو این سازمان نیست. در نتیجه در سال ۲۰۱۵ فلسطین به عضویت دادگاه لاهه درآمد. دادگاه نیز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی را در سرزمین های فلسطینی یعنی نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی دارد.

این حقوقدان آرژانتینی افزود: درست است که دادگاه صلاحیت قضاوت در باره اقدامات اسرائیل را ندارد اما جرائم آن در خاک غزه انجام شده که در حوزه رسیدگی دادگاه لاهه قرار دارد.

به گفته اوکامپو، اجرای احکام دادگاه لاهه به تصمیم کشورها و نیروهای انتظامی آنها بستگی دارد. مسئله این نیست که جلوی سفر محکومان دادگاه به کشورهای دیگر گرفته شود، بلکه باید اوضاع را تغییر داد. دادگاه کیفری بین المللی فرصت تغییر اوضاع از جنگ به عدالتخواهی را در اختیار ما قرار می دهد.

وی در واکنش به اتهام‌زنی‌های نتانیاهو که مقام های این دادگاه بین المللی را با قضات آلمان نازی مقایسه کرده بود، گفت: نخست وزیر اسرائیل به جای این اتهام زنی باید مسئولیت اعمال خود را بر عهده گیرد. اگر اسرائیلی ها تمایلی ندارند که نتانیاهو برای رسیدگی به اتهامات خود روانه لاهه شود، می توانند در اسرائیل تحقیقاتی انجام داده و جلوی این پرونده را بگیرند، مشروط به آنکه این تحقیقات واقعی باشند.

اوکامپو در زمینه تهدیدهای سنای آمریکا علیه کارکنان و قضات دادگاه لاهه نیز تصریح کرد که سنای یک کشور نمی تواند جلوی اجرای عدالت توسط یک نهاد قضایی بین المللی را بگیرد.

وی افزود: طرفداری از قاتلان باعث شده که دانشجویان آمریکایی شورش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha