۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85487591
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گاردین: دستور جدید دادگاه دیوان بین المللی، اسرائیل را منزوی‌تر می‌کند

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: به نظر می رسد دستور احتمالی جدید دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) درباره توقف جنگ غزه، (رژیم) اسرائیل را در عرضه بین المللی منزوی‌تر می‌کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، این روزنامه با اشاره به افزایش نگرانی آمریکا نسبت به تشدید انزوای دیپلماتیک رژیم اسرائیل در بین حامیان سنتی این رژیم، نوشت در بحبوحه گمانه زنی ها درباره حکم جدید دادگاه بین المللی دادگستری در روز جمعه در خصوص توقف تهاجم (رژیم) اسرائیل به غزه، دومین دادگاه عالی رتبه جهانی یعنی دیوان بین المللی کیفری (ICC) سه قاضی را برای رسیدگی به درخواست حکم بازداشت رهبران حماس، نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع (رژیم) اسرائیل معرفی کرده است.

هفته گذشته، آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری که در لاهه مستقر است و همچنین به عنوان «دادگاه جهانی» شناخته می شود، خواست دستور توقف تهاجم (رژیم) اسرائیل به غزه و به ویژه رفح را صادر کند. این کشور تاکید کرد که لازم است بقای مردم فلسطین تضمین شود.

گاردین نوشت تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری در گذشته نادیده گرفته می شد زیرا بالاترین نهاد حقوقی سازمان ملل راهی برای تحمیل دستورات خود ندارد اما این تصمیمات وزنه بین المللی دارند. صدور حکمی علیه (رژیم) اسرائیل می تواند به انزوای سیاسی این رژیم پس از مجموعه ای از شکست ها در این هفته بیفزاید.

رژیم اسرائیل مدعیست قصد پیروی از هیچ دستوری را برای توقف جنگ ندارد.

گاردین افزود: (رژیم) اسرائیل در روزهای اخیر با مشکلات فزاینده ای در عرصه بین المللی مواجه شده است. روز چهارشنبه بعد از این که ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نگرانی خود را از انزوای بین المللی رژیم اسرائیل ابراز کرد.

سالیوان اظهارات آنتونی بلینکن خطاب به کمیته روابط خارجی سنا را تکرار کرد و گفت دولت (آمریکا) آماده است با کنگره درباره اعمال مجازات های احتمالی علیه دیوان بین المللی کیفری در واکنش به تلاش های آن برای دستگیری نتانیاهو همکاری کند.

جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علنا قوانینی را علیه دیوان بین‌المللی کیفری که آمریکا عضوی از آن نیست، مطرح کرده‌اند، اگرچه این کشور از برخی تلاش‌های قبلی این دیوان برای تشدید پیگرد قانونی، به‌ویژه علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ اوکراین حمایت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha