استقبال کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از حکم لاهه علیه اسرائیل و توقف حمله به رفح

تهران-ایرنا-کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، بازگشایی این گذرگاه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تضمین ورود کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حقایق مربوط به نسل کشی در غزه و تقدیم گزارش مربوطه ظرف یک ماه استقبال کردند.

به گزارش ایرنا، صدور حکم دادگاه بین المللی دادگستری برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم دیوان بین المللی دادگستری با واکنش کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای روبه رو شده است.

در همین راستا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح "الزام آور" است و همه طرف ها باید از آن پیروی کنند.

به گزارش ایرنا، گوترش تاکید کرد: تصمیمات دادگاه الزام آور است و اطمینان دارد که طرفین به طور مقتضی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

اتحادیه اروپا

جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حکم گفت اتحادیه اروپا باید بین حمایت از نهادهای بین‌المللی و حمایت از "اسرائیل" یکی را انتخاب کند.

وی که در جریان رخدادی در شهر فلورانس ایتالیا و در رابطه با رای دیوان لاهه گفت: ما باید میان حمایت از نهادهای بین المللی (برقرارکننده) حاکمیت قانون یا حمایت از اسرائیل یکی را انتخاب کنیم.

اتحادیه عرب

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز با استقبال از حکم این دادگاه گفت: عدم تعهد اسرائیل برای عمل کردن به این حکم به معنای نقض بیشتر تعهدات رژیم صهیونیستی در قبال کنوانسیون نسل کشی است.

«جمال رشدی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب افزود: این حکم بیانگر آن است که دیوان لاهه و قضات آن متقاعد شده‌اند که اسرائیل خواسته‌ها و شروط وضع شده توسط این دادگاه که در مارس گذشته تدوین شد، رعایت نکرده است.

سخنگوی ابوالغیط گفت: این حکم همچنین بیانگر احساس خطر شدیدی است که قضات دادگاه بین المللی دادگستری در خصوص ادامه حملات ارتش اشغالگر به رفح احساس کردند که موجب آوارگی اجباری و نقض حقوق بشر در ابعاد گسترده خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل

این سازمان نیز بیان کرد که رژیم صهیونیستی باید به دستور دادگاه لاهه که خواستار توقف عملیات نظامی علیه رفح است، پایبند باشد.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه

«رامی عبده» رئبیس این دیده‌بان هم گفت تصمیمات دادگاه لاهه الزام‌آور است و نیازی به تصویب آن در شورای امنیت نیست و تنها این دادگاه صلاحیت لغو آن را دارد.

مجموعه کشورهای عربی در شورای امنیت

این گروه از کشورهای عربی نیز از این تصمیم استقبال کرد و گفت رژیم صهیونیستی باید به تدابیر موقت دادگاه لاهه بدون هرگونه تأخیری عمل کند.

آفریقای جنوبی

سیریل رامافوزا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از حکم جدید دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال و اعلام کردکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در کاهش آلام مردم غزه نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، رامافوزا جمعه در بیانیه‌ای گفت: این پرونده درباره مردم عادی فلسطین است یعنی کسانی که به خاطر چیزی که هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند، با مجازات جمعی روبرو شده و در هفتمین ماه آن قرار دارند.

وی همچنین ابراز نگرانی کرد که شورای امنیت سازمان ملل در کاهش رنج و آلام مردم غزه موفقیتی نداشته است.

از سوی دیگر، زین دانگور مدیر دفتر همکاری و روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی با انتشار پیامی ویدیویی درباره حکم دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این یک حکم پیشگامانه است و اولین باری است که آشکارا خوواستار توقف اقدام نظامی اسرائیل در هر نطقه‌ای از غزه شده است.

وی افزود که آفریقای جنوبی حکم دادگاه مبنی بر لزوم دسترسی بازرسان به غزه را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

پاکستان

نخست وزیر پاکستان با استقبال از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی خواست تا برای پاسخگو کردن صهیونیست‌ها و اعمال حکم دیوان لاهه در راستای پایان نسل کشی فلسطینیان اقدام کنند.

دفتر محمد شهباز شریف؛ نخست وزیری پاکستان در اسلام‌آباد در بیانیه‌ای از حکم قضات دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل برای توقف حمله نظامی به شهر رفح در جنوب غزه استقبال کرد.

وی با تاکید بر حمایت مستمر پاکستان از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل، حکم امروز دیوان لاهه را گامی در مسیر ارتقای صلح در سرزمین‌های اشغالی دانست و خواستار نقش آفرینی شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین المللی برای اعمال این حکم و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی شد.

شریف اظهار کرد: پاکستان به حمایت از شکایات کشورها علیه اسرائیل در مجامع قضایی بین المللی ادامه می‌دهد و معتقد است که حکم قضات دیوان لاهه به مثابه پیروزی مردم رفح و تمام فلسطینیان است.

ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای از دستور دادگاه لاهه به توقف حمله به رفح و بازگشایی گذرگاه‌ها برای کمک‌رسانی به نوار غزه استقبال کرد.

مالزی

وزارت امور خارجه مالزی از این حکم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست رژیم صهیونیستی را ملزم به پایبندی به تمامی بندهای آن کند.

کانادا

معاون نخست وزیر کانادا نیز ابراز امیدواری کرد همه طرف‌ها به این دستور و قوانین بین‌الملل پایبند باشند.

کلمبیا

«گوستاوو پترو» رئیس جمهوری کلمبیا هم تاکید کرد که تصمیم دادگاه لاهه در مورد توقف نسل‌کشی دولت نتانیاهو ماهیت حملات وحشیانه علیه ملت فلسطین را نشان داد.

عراق

نخست وزیر عراق نیز در واکنش به صدور حکم این دادگاه اعلام کرد که صدور حکم دادگاه بین المللی دادگستری مبنی بر ضرورت توقف فوری جنگ علیه ساکنان ما در رفح بیانگر این موضوع است که وجدان زندان هنوز در جهان وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که اهمیت این حکم آنجاست که دامنه آن گسترش یافته و شامل توقف همه نسل‌کشی شود که فلسطینی‌ها در غزه با آن روبه رو هستند.

مصر

مصر نیز با استقبال از صدور این حکم اعلام کرد که قاهره از تل آویو می‌خواهد که باید تعهدات قانونی در خصوص کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی را رعایت کند.

براساس بیانیه صادر شده از وزارت امورخارجه مصر، این کشور همچنین تأکید کرده که به لحاظ حقوقی، اسرائیل مسؤول کامل اوضاع انسانی وخیم در نوار غزه است، چرا که این رژیم تنها طرف اشغالگر این منطقه است.

مصر از اسرائیل خواست تمام سیاست‌های برنامه ریزی شده خود علیه آحاد ملت فلسطین را متوقف کند که شامل گرسنه نگه داشتن، محاصره کامل آنهاست و این اقدامات در تعارض کامل با همه قوانین بین المللی و حقوق بشر است.

عربستان

وزارت امورخارجه عربستان نیز با استقبال از حکم دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد: پادشاهی سعودی قدردان این تصمیم است که گامی مثبت در جهت برخوداری از حق اخلاقی و قانونی مردم فلسطین به شمار می‌رود.

این وزارتخانه تأکید کرد که این تصمیم همچنین تأکیدی بر این اهمیت این مسأله است که احکام اتخاذ شده بین‌المللی مستند بر قوانین مشروع بین المللی است که همه مناطق فلسطینی را شامل می‌شود.

اردن

«ایمن الصفدی» وزیر امورخارجه اردن بامداد شنبه گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری جنایت جنگی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد، برملا کرد.

الصفدی در حساب رسمی خود در ایکس نوشت: بار دیگر دولت اسرائیل برخلاف حقوق بین الملل عمل کرده و از اجرای دستورات دادگاه خودداری می کند.

وزیر امورخارجه اردن از شورای امنیت خواست که به مسؤولیت خود عمل کرده و از فرار اسرائیل از مجازات و اتخاذ استانداردهای دوگانه برای اجرای قوانین المللی را پایان دهد.

عمان

سلطان‌ نشین عمان بامداد شنبه در بیانیه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف فوری حملات رژیم اسرائیل به رفح استقبال کرد.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت امورخارجه عمان از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت خواست که اسرائیل را ملزم کند که به مسؤولیتش بر اساس حقوق بین الملل عمل کرده و حکم دادگاه بین المللی دادگستری برای توقف فوری حمله در اراضی فلسطینی را اجرا کند.

قطر

قط نیز با استقبال از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف فوری حملات رژیم اسرائیل به رفح، ابراز امیدواری کرد که این اقدام مقدمه‌ای بر توقف فوری و جامع و همیشگی آتش‌بس در نوار غزه باشد.

این وزارت خانه اعلام کرد که این تصمیم بازتابی از مخالفت قاطع جامعه جهانی نسبت به جنگ در نوار غزه است.

قطر بر ضرورت پایبندی مقامات رژیم صهیونیستی برای اجرای همه بندهای این حکم تأکید کرد و گفت که جامعه جهانی باید به مسؤولیت‌های خود برای حمایت کامل از غیرنظامیان در نوار غزه عمل کند.

امارات

وزارت امورخارجه امارات در بیانیه‌ای به این حکم دیوان لاهه واکنش نشان داد و بر اهمیت توقف فوری جنگ و حمایت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات انسانی، تشدید تنش در همه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کاهش شرایط فاجعه آمیز بشردوستانه و خطرناکی که غیرنظامیان در آن به علت حملات مداوم اسرائیل به نوار غزه در آن به سر می‌برند، تأکید کرد.

ابوظبی به ضرورت تضمین ورود فوری و مستمر و بدون مانع کمک‌های امدادی و بشردوستانه به نوار غزه اشاره و بر اهمیت حکم دیوان لاهه مبنی بر ضرورت باز بودن گذرگاه رفح برای ورود گسترده و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه تأکید کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)

جنبش مقاومت اسلامی حماس از دستور دیوان بین المللی دادگستری به توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد، اما آن را ناکافی دانست و گفت انتظار این بود که این دادگاه دستور توقف جنگ در سراسر نوار غزه را صادر کند.

«اسامه حمدان» از رهبران این جنبش تاکید کرد که ما از این حکم استقبال می‌کنیم و خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی جهت اجرای فوری آن هستیم.

وی تصریح کرد که بدون اراده حقیقی بین‌المللی، تصمیمات و احکام دیوان بین المللی دادگستری بی‌اثر خواهد بود.

حمدان تاکید کرد که در صورت مخالفت رژیم صهیونیستی با حکم دادگاه لاهه، نمی‌توان در هیچ مذاکره‌ای به این رژیم اطمینان کرد.

وی دولت آمریکا را در جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین شریک دانست.
تشکیلات خودگردان فلسطین

این گروه فلسطینی نیز تاکید کرد که از تصمیم دادگاه لاهه که بیانگر اجماع بین‌المللی بر خواسته توقف جنگ همه جانبه علیه غزه است، استقبال می‌کنیم.

دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه از اسرائیل خواست که حمله نظامی به رفح در جنوب نوار غزه را پایان داده و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه را بدهد.

به گزارش ایرنا، قضات دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه به اسرائیل دستور دادند تا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری امروز گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

وی تصریح کرد: دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است، مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند، وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

رئیس دیوان لاهه همچنین گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

در همین ارتباط اخیرا دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری درخواستی برای صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد این رژیم ارایه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می دهد که نتانیاهو و دیگر مقام های ارشد اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha