تولید اسفنج بندآورنده خون با پر مرغ توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

تهران- ایرنا- اسفنج کراتینی برای کاربرد با هدف بندآوری خون دستاورد جدید محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که با استفاده از ضایعات پر کشتارگاه‌های مرغ تولید شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، غلامرضا گودرزی از محققان این طرح عنوان این پروژه را تهیه اسفنج زیستی متخلخل از کراتین بازیافتی از الیاف پروتئینی جهت کاربرد پزشکی ذکر کرد و افزود: هدف اصلی این تحقیق استفاده از ضایعات پر مرغ به عنوان منبع غنی از کراتین در بندآوردن خون از جمله کاربردهای پزشکی بوده است. اجرای این طرح و تبدیل این ضایعات به ساختاری کاملا کاربردی ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد.


گودرزی اظهار کرد: سالانه میلیون ها تن پر مرغ در جهان تولید می شود که امحای آن به صورت دفن کردن و یا سوزاندن، موجب آلودگی محیط زیست و ایجاد گازهای گلخانه ای می شود. از طرف دیگر علاقه وافر به منابع جدید طبیعی پایدار در زیست پزشکی مقبولیت زیادی دارد که کراتین از جمله این منابع به شمار می رود.

تولید اسفنج بندآورنده خون با پر مرغ توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ساختار تولید شده قابلیت صنعتی شدن را دارد، یادآور شد: محصول تولید شده با نمونه های تجاری که از مواد دیگر تهیه می شوند، قابل رقابت است و عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما ضایعات پر مرغ فراوان است، به راحتی قابلیت تولید این محصول وجود دارد. این تحقیق ساختاری نو از کراتین استخراجی از پر مرغ ضایعاتی با راندمان بالا برای کاربرد در بند آوری خون معرفی می کند.
گودرزی تاکید کرد: در این‌ پروژه‌ با استفاده از پر مرغ ضایعاتی کشتارگاه‌های مرغ، اسفنجی کارآمد در بندآوری خون به دست آمد.

تولید اسفنج بندآورنده خون با پر مرغ توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

وی چاپ دو مقاله که یکی از آنها در مجله علمی‌پژوهشی با رتبه چارک اول است از دیگر دستاوردهای این تحقیق دانست و گفت: همچنین این رساله از طرف وزارت علوم به دلیل تازگی در ساخت اسفنج پایدار کراتینی از ضایعات پر مرغ در بند آوری خون جزو رساله های برتر شناخته شد.

به گفته وی این اسفنج مورد آزمون حیوانی قرار گرفته است.

گودرزی قابلیت تولید داخلی و رقابت با نمونه های مورد استفاده به عنوان بندآوری خون را از مزایای این طرح نام برد و افزود: از دیگر مزیت های این طرح کارآمدی بهتر این‌ نمونه در مقایسه با نمونه های هم رده خود است.همچنین با توجه به بی ارزش بودن ماده اولیه یعنی ضایعات پر مرغ و پشتوانه تولید آن می توان گفت پروسه تولید کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

این طرح تحقیقاتی با راهنمایی دکتر فاطمه داداشیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا وطن آرا و با مشاوره دکتر ضرغام سپهری زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اجرایی شد.

از این طرح به عنوان طرح برگزیده تقاضا محور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha