تلاش وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم درصدد جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه کشور است و رایزنان علمی باید ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ایران را در کشورهای محل ماموریت تشریح و به جذب دانشجو کمک کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل امروز (شنبه) در ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی کشور امروز در محل سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم، افزود: رایزنان علمی در تعامل با رایزنان فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های ایران و جذب دانشجوی بین المللی داشته باشند.

وزیر علوم در این نشست تاکید کرد: در راستای دیپلماسی بین المللی، رایزنان علمی، آن دسته از مجلات علمی و پژوهشی را که به زبان‌های خارجی هستند و نمایه بین المللی دارند به اساتید و دانشجویان کشورهای محل ماموریت معرفی کنند.

وی افزود: معرفی مجلات علمی و پژوهشی به غیر ایرانیان می‌تواند موجب عضویت اساتید خارجی در هیات‌های تحریریه این مجلات و ارسال مقاله به آنان شود که در افزایش رتبه‌بندی بین المللی آنها و دیپلماسی علمی مهم است. در مباحث امروز، انتقال فناوری بین کشورها در بطن همکاری‌های علمی و بین المللی قرار دارد و رایزنان علمی باید بتوانند با توجه به مزیت‌ها و نیازهای علمی کشور در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.

تلاش وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه

گسترش زبان فارسی؛ اولویت ماموریت‌های رایزنان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه گسترش زبان فارسی در سایر کشورها از ماموریت‌های رایزنان علمی است، گفت: ابتکار سازمان امور دانشجویان در اعطای فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دانشجویان دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی و استفاده از این ظرفیت برای آموزش زبان فارسی ارزشمند و قابل تحسین است.

وی گفت: سازمان امور دانشجویان با همکاری مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی و مرکز نشر دانشگاهی، بسته آفلاین و آنلاین آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان را با تدریس اساتید برجسته تهیه و در امر آموزش استفاده کند.

زلفی‌گل خطاب به رایزنان گفت: تجربه‌های خود از ماموریت به عنوان رایزنان را مستند کنید و به نفر بعدی انتقال دهید تا رایزن علمی با اتکا به این مستندات فعالیت خود را با برنامه و هدفمند شروع کنند.

تلاش وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه

رایزنان علمی؛ سفیران علم و فناوری ایران در خارج

قائم مقام وزیر علوم نیز در این نشست با اشاره به اینکه رایزنان علمی سفیران علم و فناوری ایران در خارج هستند، گفت: شرایط امروز نسبت به چند دهه گذشته فرق کرده است و باید ماموریت رایزنان، مطابق شرایط بازنگری شود.

محمد سلیمانی افزود: هر کشوری اقتضائات علمی، فرهنگی و اجتماعی متفاوتی دارد و باید در تعیین ماموریت رایزنان علمی به این شرایط توجه شود. رایزنان علمی باید شرایط تحصیل در ایران را که هم نسبت به دنیا ارزان است و هم دانشگاه‌های ما رتبه‌های علمی بالایی دارند را به دنیا معرفی و در جذب دانشجو نقش آفرینی کنند.

قائم مقام وزیر علوم، معرفی مجلات معتبر علمی ایران را که دارای نمایه بین المللی هستند به اساتید و دانشجویان خارجی مهم دانست و گفت: وزارت علوم از این طرح حمایت می‌کند.

توصیه وی به رایزنان علمی، استخراج شیوه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های خارج به‌ویژه در حوزه مهارت آموزی و کارورزی به دانشجویان بود.

بازتعریف ماموریت رایزنان علمی

رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست اظهار داشت: در دولت سیزدهم به بازتعریف اهداف و فعالیت‌های رایزنان علمی پرداختیم و با رویکرد جدید دایره فعالیت رایزنان را از حداقلی به حداکثری رساندیم و با توجه به تحولات جهانی در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش ماموریت‌ها بر تعداد رایزنان علمی با توجه به بازتعریف کشورهای هدف افزودیم.

هادی داداش پور به تحول در عرصه فعالیت رایزنان علمی اشاره کرد و افزود: تغییر در ماموریت‌ها و کشورهای حوزه ماموریت را در مسیر رشد انجام دادیم تا بتوانیم به تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای نیل به برنامه هفتم توسعه و افق‌های تعریف شده دست یابیم.

معاون وزیر علوم یکی از ماموریت‌های بزرگ وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان را دستیابی به مرجعیت علمی دانست و افزود: یکی از این ماموریت‌ها جذب دانشجویان بین‌الملل و تبدیل شدن ایران به مرکز ثقل جذب این دانشجویان در منطقه و در دنیاست و رایزنان علمی در جذب حداکثری دانشجویان و گسترش روابط، می‌توانند نقش و جایگاه تاثیرگذاری داشته باشند. در این راستا علاوه بر اینکه از تحصیل کردگان دانشگاه‌های کشورهای خارج و نیروی جوان در این حوزه بهره بردیم تا بتوانند در تکاپوی بیشتری در حوزه ماموریت خود باشند و ظرفیت‌های بهتری را ایجاد کنند.

وی به نقش رایزنان علمی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته رایزنان اغلب نقش سرپرستی را عهده‌دار بودند ولی امروز وظیفه جذب دانشجویان بین‌المللی نیز بر سایر عملکردها افزوده شده و سازمان در تلاش است تا در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و پاکستان نیز رایزن علمی مستقر کند. انتظار داریم با حضور رایزنان علمی ضمن همکاری‌های علمی و دانشگاهی، در جذب دانشجویان بین‌الملل و استعدادیابی نخبگان و هدایت آن‌ها به موسسات آموزش عالی ایران و تبادل دانشجو نقش موثرتری ایفا کنند. یکی‌ دیگر از ماموریت‌های ما در سازمان امور دانشجویان رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است.

داداش‌پور با اشاره به اینکه رایزنان علمی باید در کشورهایی مستقر شوند که تعداد دانشجویان ما بیشتر هستند، اظهار داشت: ما حدود ۳۵ هزار دانشجو در آلمان و ایتالیا داریم، بنابراین طبیعی است برای این کشورها رایزن علمی تعریف و اعزام کنیم. رایزنان علمی نمایندگان دولت جمهوری اسلامی برای تبادل دانشجو، اعزام دانشجویان بورسیه و جذب دانشجو از دیگر کشورها به داخل و نیز انتقال فناوری به داخل هستند.

دشمن تلاش کرده است با تحریم ها و محدویت‌های مختلفی که ایجاد می‌کند دامنه فعالیت ما را کم و کمرنگ کند، ولی ما باید با راهکارهای مختلف میدان عمل خود را وسعت ببخشیم که در این راستا افزایش رایزنان علمی در قالب رایزنان سیار و موقت از جمله راهکارهاست.

رایزنان علمی؛ نماینده فرهنگ ایرانی‌اسلامی 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: رایزنان علمی نمایندگان نهاد علم در جهان هستند با توجه به جدایی ناپذیری فرهنگ از علم، ضروری است رایزنان علمی نماینده فرهنگ ایرانی - اسلامی در جهان نیز باشند.

عبدالحسین کلانتری افزود: رایزنان نمایندگی نهاد علم در خارج از مرزهای ایران را بر عهده دارند که این نهاد علم موصوف به وصف ایرانی - اسلامی است و هر دو ویژگی را با خود به همراه دارد. یکی از عناصر تمدنی و هویتی ایرانیان، علم است و با تمام فرازو فرودهایی که تا کنون داشته همواره از  عنصر علم برخوردار بوده است به طوری که آثار علم ایرانیان همواره در جهان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه علم از فرهنگ جدایی ناپذیر است؛ تصریح کرد: علم یک شاخصه هویتی و ریشه فرهنگی دارد و افق خاصی را نشان می‌دهد، طبیعتا رایزنان علمی کشور ایران که نماینده نهاد علم کشور در خارج از مرزها هستند نماینده فرهنگ ایرانی - اسلامی نیز خواهند بود.

توسعه فناوری؛ محور فعالیت‌های دانشگاه‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست گفت: رایزنان علمی می‌توانند به بازطراحی تعاملات علمی با جهت گیری فناورانه بپردازند. امروزه نگاه دانشگاه‌های نسل جدید به قالب کارهایی که در حوزه علمی صورت می‌گیرد اینگونه است که این خروجی‌های علمی تبدیل به یک فناوری و توسعه محصول شود به نحوی که بتوانیم از دانش موجود به توسعه محصول دست یابیم و رفاه مردم را بیش از پیش تامین کنیم.

سجاد محمدعلی نژاد ادامه داد: در گذشته توسعه علوم بنیادین محور اصلی فعالیت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مجموعه‌های تولید علم بوده است، امروزه در کنار این موضوع توسعه حوزه فناوری مبتنی بر علم و خروجی‌های فناوری مراکز علمی در دنیا اهمیت ویژه‌ای یافته است.

وی تصریح کرد: امروزه تعاملات حوزه فناوری، تعاملات ویژه‌‎ای در حوزه علمی و سیاست خارجی و دیپلماسی کشور است؛ بنابراین نقش و وظیفه رایزنان علمی با توجه به این موضوع می‌تواند با یک تغییر روند و افزودن به وظایف، جهت گیری‌های کشور را در خصوص توسعه کشور و تعاملات علمی با جهت گیری فناوری بازطراحی کند و نقش جدیدی را ایجاد کند.

وی اظهار کرد: تمرکز رایزنان علمی ما در کشورهای مختلف و رویکرد آنها در تحلیل وضعت فناوری نشان می‌دهد رایزنان علمی کشور ایران درکنار وظایف متداولی که دارند، دغدغه جدی نسبت به تحلیل وضعیت فناورانه کشورهای مستقر دارند و از سوی دیگر به مقدمه‌چینی برای توسعه فناوری  تعاملاتی می‌پردازند که اگر بتوانیم آن را توسعه دهیم و از ظرفیت داخلی نیز استفاده کنیم می‌توانیم این نقش را پررنگ‌تر کنیم.

رایزنان علمی بخشی از شبکه همکاری‌های علمی و بین المللی ایران

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم در این نشست گفت: رایزنان علمی بخش مهمی از شبکه همکاری‌های علمی و بین المللی ایران هستند و در دیپلماسی علمی وزارت علوم جایگاه مهمی دارند.

امید رضایی‌فر تاکید کرد: رایزنان علمی می‌توانند در تامین نیازهای فناورانه کشور و عرضه توانایی‌های فناورانه ما در بازار فناوری دنیا نقش مهمی ایفا کنند.

در این نشست رایزنان علمی نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آتی ارائه کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha