۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85488460
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۵۶۵ هکتار از مراتع گلستان برای مبارزه با ملخ مراکشی سم‌پاشی شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: ردیابی ملخ مراکشی در ۴۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام و در ۵۶۵ هکتار از این عرصه‌ها عملیات سم‌پاشی انجام شد.

کیانوش حق‌نما روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌ خوب سال زراعی جاری، پوشش گیاهی مراتع رشد قابل توجهی پیدا کرد بر همین اساس احتمال خسارت ملخ مراکشی در استان گلستان کاهش یافت.

وی افزود: از اواخر نیمه اول فروردین، مبارزه با ملخ مراکشی در مراتع شهرستان‌هایی که گزارش مشاهده این آفت را دریافت کردیم آغاز و تاکنون ۲۰۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس، ۲۰۰ هکتار از مراتع مراوه‌تپه، ۱۱۰ هکتار از مراتع آزادشهر و ۵۵ هکتار از مراتع رامیان سم‌پاشی شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به حضور ۱۰ تیم از کارشناسان جهاد کشاورزی در مراتع برای انجام عملیات ردیابی ملخ مراکشی، گفت: تاکنون عملیات ردیابی در ۴۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام شد.

حق نما ادامه داد: با همکاری دامداران، عشایر و دهیاران و انجام عملیات ردیابی، کارشناسان چندین لکه از جمعیت محدود ملخ مراکشی را در مراتع استان مشاهده و بلافاصله سم‌پاشی در سطح ۵۶۵ هکتار انجام شد.

وی افزود: با کنترل به موقع تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر خسارت ملخ مراکشی به باغ‌ها و زراعت کشاورزان استان گلستان دریافت نشده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: بارندگی‌های خوب این مدت در کنار ردیابی کانون‌ آفت در سه ماهه آبان، آذر و دی سال گذشته و انجام عملیات کپسول‌یابی و شمارش تخم‌های ملخ، نقش موثری در مدیریت و کنترل ملخ مراکشی داشته است.

حق نما، پرنده سار گلوقرمز را مهمترین دشمن ملخ‌ها دانست و گفت:‌ در استان گلستان به ویژه مراوه‌تپه در صورت مشاهده این پرنده عملیات سم‌پاشی را متوقف کردیم چون سار گلوقرمز می‌تواند کنترل طبیعی انجام دهد.

وی یادآور شد: امسال وضعیت آبی آب‌بندان‌ها و حوضچه‌های بتنی و خاکی مراوه‌تپه به عنوان زیستگاه این پرنده با توجه به بارندگی‌های این مدت بهتر بوده است.

به گفته وی، کانون‌یابی مناطق آلوده محل تخم‌ریزی ملخ، تشکیل تیم‌هایی مبارزه مجهز به امکانات روز، کانون کوبی به محض مشاهده نخستین پوره‌ها و تامین تجهیزات لازم از مهمترین الزامات مبارزه با این آفت به‌حساب می‌آید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: سابقه مبارزه با آفت ملخ مراکشی در استان به سال ۱۳۰۵ برمی‌گردد و اجرای عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ همه ساله از ارتفاعات خشت‌لی در شمال شرقی مراوه تپه شروع شده و در سایر مناطق ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام “سار گلوسرخ” نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha