۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85415247
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سطح کنترل بیماری‌های مزارع گندم گلستان به ۱۰۲ هزار هکتار رسید

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: ۱۰۲ هزار هکتار از مزارع گندم استان به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و تداوم بارندگی‌ها، دچار آلودگی بیماری‌ها شد که تاکنون همگی این سطح سمپاشی شده است.

کیانوش حق‌نما روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عمده این آفت و بیماری‌ها را از نوع «سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی» برشمرد و اظهار کرد: این بیماری‌ها به طور پراکنده مزارع گندم استان گلستان را درگیر کرده است.

وی با اشاره به نقش تغییرات شرایط آب و هوایی در ظهور زود هنگام علف‌های هرز و بیماری‌ها، افزود: همین عامل باعث مبارزه در بازه زمانی زودتر نسبت به سال زراعی گذشته شده است و پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط جوی امروز و فردا و بارندگی‌های آخر سال، روند آلودگی در مزارع گندم افزایش یابد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: با توجه به فراهم بودن شرایط جوی برای افزایش آلودگی در مزارع گندم از کشاورزان درخواست داریم در مزارعی هم که آلودگی مشاهده نمی‌شود برای پیشگیری از بیماری یک نوبت سمپاشی انجام دهند.

حق‌نما گفت: طبق توصیه کارشناسان، کشاورزان برای پیشگیری از ظهور بیماری در مزارع گندم، علاوه بر سم‌پاشی با قارچ‌کش‌های مورد تایید سازمان حفظ نباتات، از کودهای پتاسیم به صورت مجزا هم استفاده کنند.

وی بیان کرد: گسترش بیماری در مزارع گندم گلستان از جمله زنگ زرد تاثیر منفی در میزان تولیدات می‌گذارد لذا کشاورزان باید هرچه سریعتر نسبت به سم پاشی مزارع خود زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

وی از آغاز مانور پایش عوامل خسارت‌زا در گلستان خبر داد، گفت: همزمان با برگزاری نشست کمیته فنی و هماهنگی معاونان و مدیران سازمان جهادکشاورزی استان روز دوشنبه با حضور رییس، معاونان، مدیران کل، مدیران ستادی و روسای مراکز جهادکشاورزی استان مانور پایش عوامل خسارتزا در محل سالن قدس سازمان آغاز شد.

حق‌نما افزود: در این نشست به مدیران شهرستان‌ها و روسای مراکز جهادکشاورزی اعلام شد که از مرحله توصیه به کشاورزان گذشته‌ایم و از این پس باید هشدار داد چرا که اگر با طغیان آفات مواجه شویم ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش عملکرد اتفاق خواهد افتاد.

استان گلستان که یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود طی این سال‌ها از عواقب تغییر اقلیم و خشکسالی در امان نمانده و به گفته کارشناسان هواشناسی، میزان بارش‌های گلستان در ۱۵ سال اخیر روند کاهشی داشته و از سال ۱۳۸۶ تاکنون، بیشتر سال‌ها میانگین بارش در استان کمتر از حد نرمال بوده است.

آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌‎یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس این جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

در سال زراعی جاری ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۸۳ هزار هکتار جو و چهار و ۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی و سه هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر در استان گلستان کشت شده که کشت برخی از محصولات همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha