نمایش عکس‌هایی از پایان رجزخوانی صدام+ عکس

تهران- ایرنا- امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس که این روزها نمایشگاه عکس‌هایش از آزادسازی خرمشهر درحال نمایش است خاطرات آن روزها را چنین شرح می دهد: وقتی وارد شهر شدیم صدام همچنان پافشاری می‌کرد که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و هنوز شهر دست عراقی‌هاست اما به محض اینکه عکس‌ها مخابره شد؛ رجزخوانی صدام تمام شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه «پس از ۱۹» با عکس‌هایی از امیرعلی جوادیان درباره فتح خرمشهر به کیوریتوری رامش لاهیجی  روز جمعه ۴ خرداد ماه به صورت آنلاین در سایت گالری آرتیبیشن به نمایش درآمد.

امیرعلی جوادیان عکاسی را از سال ۱۳۵۸ در حوزه هنری آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ به عنوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به جبهه های جنگ رفت و از همان زمان، جنگ موضوع اصلی عکس هایش شد. جوادیان تا سال ۱۳۶۵ به طور مستمر در جبهه ها و عملیات جنگی چون فتح خرمشهر، فتح رمضان و … حضور داشت.

انتخاب نام نمایشگاه برگرفته از آزادی خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال این شهر توسط نیروهای عراق است.

عکس‌هایی از پایان رجزخوانی صدام

لاهیجی در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «هر عکس خوب، نتیجه تفکری است عمیق و هوشمندانه. عکاسی جنگ ثبت حقایق تلخ و گزنده‌ای است از چهره واقعی جنگ. برای عکاس متعهد، هر فریم، به مثابه‌ واسطه‌ای است مابین خود و روح جهان، راهی است برای ثبت شفافیت عالم. سوم خرداد مصادف است با پیروزی قاطع ایرانیان و باز پس گرفتن خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال توسط نیروهای بعثی عراق. نبرد بیت المقدس نقطه عطفی است در تاریخ جنگ ایران و عراق. از این رو به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم ایرانیان یاد شده است. نمایشگاه پیش رو در برگیرنده‌ ۲۵ فریم عکس از این رخداد پرشکوه است.»

امیرعلی جوادیان درباره شرایط عکاسی در آن دوران چنین می‌گوید: «وقتی وارد شهر شدیم صدام همچنان پافشاری می‌کرد که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و هنوز شهر دست عراقی‌هاست اما به محض اینکه عکس‌ها مخابره شد؛ رجزخوانی صدام تمام شد.»

فتح خرمشهر پیروزی قدرتمندی بود زیرا شهری که در اختیار دشمن بود را پس گرفتیم. من از ابتدای عملیات بیت‌المقدس تا آزادسازی خرمشهر در آن شرایط حضور داشتم بود. این کار معجزه‌وار بود؛ زیرا عملیات یک ماه طول کشیده بود و همه نیروها خسته بودند و توان ادامه دادن نداشتند. ما در آن عملیات نزدیک به ۱۹ هزار اسیر گرفته بودیم، این فوق العاده بود و ابعاد وسیعی داشت. امکانات رزمی ما در مقابل آن‌ها که حمایت چند کشور را داشتند؛ واقعا ناچیز بود.

امکانات و تجهیزات نظامی ما خیلی کم شده بود ما نفهمیدیم چه اتفاقی افتاد، این کار یک معجزه الهی و دستاورد بسیار خوبی برای ما بود. همه کشورهای دنیا به قدرت ایران پی بردند و متوجه شدند توان رزمی ما چقدر بالاست. اولین عکس‌هایی که از آزادسازی خرمشهر مخابره شد، عکس‌های من بود. آن زمان عکس‌ها را به شکل تله‌فوتو می‌گرفتیم و به همه دنیا و خبرگزاری ها مخابره می‌کردیم.

عکس‌هایی از پایان رجزخوانی صدام

وقتی وارد شهر شدیم صدام همچنان پافشاری می‌کرد که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و هنوز شهر دست عراقی‌هاست اما به محض اینکه عکس‌ها مخابره شد؛ رجزخوانی صدام تمام شد. او پس از این تصویرها دو شرط از سه شرط ما را برای پایان جنگ پذیرفت؛ او گفت از خاک ایران بیرون می‌رود و خسارت جنگ را می‌پردازد اما شرط سوم ما که محاکمه شدن وی بود را نپذیرفت.بعد از جنگ ضرورت عکاسی خبری بیشتر احساس شد، زیرا این عکس‌ها، سندهای تصویری گویایی بودند و تحریف تاریخ را کم می کردند.

زمانی که ما وارد خرمشهر شدیم یکی از افراد نظامی به دلایل امنیتی اصرار می‌کرد عکس گرفته نشود اما یکی از افراد سپاه آمد و گفت که این پیروزی است بگذار عکس گرفته و مخابره شود، اینگونه همه دنیا می‌فهمند ما شهر را پس گرفتیم.

عکس‌های زیادی از دوران جنگ گرفتیم که هنوز منتشر نشده است؛ در آن شرایط به دلایلی صلاح نبود برخی عکس‌ها منتشر شود اما حالا وضعیت فرق کرده و من قصد دارم در کتاب‌هایی که منتشر می‌کنم، این عکس‌ها را چاپ کنم.

عکس‌هایی از پایان رجزخوانی صدام

امیرعلی جوادیان در سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. کار عکاسی را از سال ۱۳۵۸ در حوزه هنری آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ به عنوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به جبهه‌های جنگ رفت. از همان زمان جنگ، موضوع اصلی عکس‌هایش شد. امیرعلی جوادیان تا سال ۱۳۶۵ به طور مستمر در جبهه‌ها وعملیات جنگی چون فتح خرمشهر، فتح رمضان و… حضور داشت. عکس‌های او از حوادث جنگ، از آن زمان تا امروز، جوایز و مقام‌های اول جشنواره‌های مختلف را از آن خود کرده‌اند.

پس از بازگشت از جنگ، به دانشگاه رفت و در سال ۱۳۶۸ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. بعد از شاگردی در دانشکده‌های هنری، استاد شد و به مدت دو سال نیز مدیریت گروه عکاسی دانشگاه آزاد تهران را برعهده داشت. او علاوه بر تدریس، در بیش از ‌۵۰ پایان‌نامه دانشگاهی نیز استاد راهنما بوده است. عکس‌های امیرعلی جوادیان در کشورهای فرانسه، آلمان، الجزایر، ترکمنستان، ازبکستان و… به نمایش درآمده و تاکنون از یونسکو، ژاپن، سوریه و چین جوایز بین‌المللی دریافت کرده‌ است. جوادیان کتاب هایی از عکس های خود چاپ کرده است که از آن جمله می توان به ایران (یک رودخانه، یک پنجره، یک قلب)، کتاب طبیعت، قالیچه‌های زمینه، تعلیم و تربیت و… اشاره کرد.

عکس‌هایی از پایان رجزخوانی صدام

مهم‌ترین آثار عکاسی او از جنگ، به فتح خرمشهر و عملیات رمضان مربوط است که در آن‌ها رزمندگان ایرانی تا پشت دروازه‌های بصره پیشروی کردند. آثار او با موضوعیت دفاع مقدس توانستند هفت عنوان مقام‌های اول جشنواره‌های عکاسی جنگ را در سال‌های ۸۰ و ۷۱، ۷۰، ۶۹، ۶۷، ۶۵، ۶۳ به‌ دست آورند.

امیرعلی جوادیان نایب رییس انجمن عکاسان بحران است و از معدود عکاسان جنگ است که در زمینه‌های دیگر نیز عکاسی می‌کند. او پس از جنگ به‌ سراغ طبیعت رفت. این عکاس جنگ و صلح تاکنون بیش از ‌۴۰ هزار قطعه عکس از طبیعت ایران و جهان دارد. از مجموعه عکس‌های درخشانی که او پس از جنگ ثبت کرده‌ است می‌توان به عکس‌هایی از آبشارها، عروسی‌های سنتی نقاط مختلف، معماری سنتی، اقلیت‌های مذهبی و… در ایران اشاره کرد.

او از مؤسسان انجمن‌ عکاسی ایران، انجمن انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان بحران و انجمن دوستی ایران و کرواسی است.

این نمایشگاه تا ۱۳ خرداد ماه در سایت آرتیبیشن ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha