جهاد آبرسانی، خدمت ارزشمندی از رئیس‌جمهور شهید برای آبرسانی به مناطق محروم

تهران- ایرنا- تلاش برای تامین آب شرب بهداشتی و سالم در روستاها و مناطق محروم با راه‌اندازی جهاد آبرسانی خدمتی ماندگار از رئیس‌جمهور شهید است؛ به طوری که با گذشت یک هزار از دولت سیزدهم ۵ هزار روستا دارای آب شرب بهداشتی و سالم شدند و اجرای این طرح در ۵ هزار روستای دیگر در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلاش برای رفع مشکلات تامین آب مناطق روستایی و محروم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید در دوران ریاست‌جمهوری بود.

بر این اساس شهید آیت‌الله رئیسی یکی نخستین اقدام‌های خود را برای رفع نگرانی‌ها مردم در مناطق محروم، تامین آب قرارداد و در نخستین سفرهای استانی خود به استان خوزستان دستورهای لازم برای تامین آب را صادر و وزارت نیرو نیز به‌سرعت نسبت به تشکیل شورای جهاد آبرسانی اقدام کرد.

جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاهای است که یا فاقد آب سالم بهداشتی هستند و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند؛ طرحی که به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده است

همان روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم و در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو (سال ۱۴۰۰) ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی در دستور کار قرار گرفت و به‌این‌ترتیب مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو شکل پیدا کرد؛ مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است.

ویژگی خاص شورای جهاد آبرسانی روستایی آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و ایران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود. هدف ایجاد این شورا تحولی نو در امر آبرسانی به روستاها با هم‌افزایی است.

انعقاد تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی و مبادله قرارداد عملیات اجرایی برای آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا در فاز اول از جمله اقدام‌های این شورا است که آبرسانی به ۱۰ هزار روستا از مهم‌ترین گام‌های این شورای است.

روستاها و مناطق مختلف باتوجه‌به گستردگی جغرافیایی کشور و پراکندگی به‌منظور آبرسانی، اولویت‌بندی و روستاها بر اساس مشکل تأمین آب شرب، مشکل کیفی آب شرب و نیز محدودیت در شبکه توزیع طبقه‌بندی شدند.

پس از این ظرفیت‌های اجرای این طرح در روستاها شناسایی شده باتوجه‌به اینکه موضوع خیرین مدرسه‌ساز طی سال‌های سال در کشور به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه وجود داشته و با الگوگیری از این امر مجمع خیرین آب‌رسان کشور نیز شکل گرفت.

اکنون با گذشت حدود هزار روز خدمت رئیس‌جمهور شهید ۵ هزار روستای کشور دارای آب شرب بهداشتی و سالم شدند و درصد جمعیت برخوردار از آب سالم به ۹۰ درصد نزدیک شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha