مهربان با هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر شهید جمهور

مشهد- ایرنا- فعالان فرهنگی و هنری استان خراسان رضوی هنر بزرگ شهید جمهور، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را عزتمندانه زیستن، ساده صحبت کردن و از دل گفت و گو کردن با هنرمندان ‌می‌دانند که ویژگی منحصر به فرد او بود.

به گزارش ایرنا، پر کشیدن رئیسی از آسمان ارسباران داغ سنگینی بر دل هنرمندان این دیار گذاشت، آنان که او را در زمان خدمتش در آستان قدس رضوی فردی مخلص یافته بودند که نگاهی مهربان و دلسوزانه‌ به فرهنگ و هنر داشت و اکنون از رفتن او اندوهگین شده‌اند.

خلوص نیت ویژگی بارز آیت الله رئیسی از دیدگاه اهالی فرهنگ و هنر خراسان رضوی است که چه در دوران تولیت خود در آستان قدس رضوی و چه در زمان ریاست جمهوری آن را در ابعاد مختلف به منصه ظهور رسانیده بود.

آنچنان که جواد اسلامی، شاعر چنارانی در واکنش به شهادت آیت الله رئیسی و ویژگی‌هایی که از او در ذهن دارد، به نظم سروده است:

رسم ما این بوده مرد خانه در سنگر بمیرد مرد میدان که نمی‌بایست در بستر بمیرد

مرگمان بادا که از ما رو بگرداند شهادت مرگمان بادا که روزی سعی بال و پر بمیرد

بر شهادت فخر دارد دست مظلومان گرفتن خادم این خطه می‌خواهد بر این باور بمیرد

این مدار گریه، این جمعِ در اندوهت پریشان مانده سر تا پا بسوزد یا که پا تا سر بمیرد

تا نیفتد آخرین بُت پای مظلومان مبادا رسم ابراهیم در تاریخ این کشور بمیرد

مهربانانه با هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر شهید جمهور

غلامرضا تدینی‌راد، نویسنده خراسانی نیز در فراق آیت الله رئیسی به وصف حال او در زمان تولیت آستان قدس و ریاست جمهوریش پرداخته و با قلمی زیبا چنین نوشته است: او "خادم آتش عشق" است، "سیدابراهیم" از آتش عشق به آسمان ها راه یافت و شهادت، زیباترین مدالی بود که خدا به خادم جمهور و خدمتگزار مردم عطا کرد.

وی به مراسم تحلیف آیت الله رئیسی در زمان انتخابش به عنوان هشتمین رئیس جمهور اشاره کرد و این جمله آن مرحوم را یادآور شد که گفت "اینجانب، خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم... امروز نوبت ماست ادای دین کنیم".

تدینی ادامه داد: آیت الله رئیسی قبل از توفیق ریاست جمهوری، فرصتی مغتنم یافت در حریم کعبه دل‌ها، حرم شاه خراسان، مقام رفیع خدمتگزاری زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی اش را بیابد، جایی که دل های شکسته به یک گوشه از صحنه و سرایش، بی‌قرار دقیقه ای نگاه به گنبد طلایی‌اش هستند.

این نویسنده خراسانی ادامه داد: ردای خادمی در نایره آتش عشق، چهره معصومش را نورانیت بخشیده بود چرا که راز و رمز مهربانی امام هشتم (ع) با خادمان یکرنگ و مردمی اش همین است، نگاهش موجی از افتخار خدمت بود که لیاقتش را از آستان منور رضوی گرفته بود و حس مسوولیت برای یاری به مردم او را به جایگاه عدالت و دادگستری کشاند.

وی بیان کرد: روزی که از مشهد راهی تهران شد با چشم‌هایی گریان، که بهانه ای برای عاشق تر شدن بود، کبوتر دل را در حرم پرواز داد و عزم سفر کرد، این آغاز سفرهایی بود که دل با خواندن آیه‌های ارادت احسان و کرم آقا امام رضا(ع) پس از طواف گنبد طلای حرم به او ندا می داد.

به گفته تدینی راد، "سیدابراهیم" در آتش عشق خادم شد و برای خدمت، لحظه ای از پا ننشست، کبوتر دل از "آقای رئوف" رخصت گرفت و ردای خادم جمهور و ملت شدن، فرصتی دیگر برای خدمت به او عطا کرد.

این نویسنده خوش ذوق خراسانی در شرح ریاست جمهوری آیت الله رئیسی گفت: آمد بگوید شیفته میز و صندلی و عنوان ریاست جمهوری نیست، گرد و خاک سفرهای پی در پی به مناطق محروم و حضور در بین مردم مظلوم برای دادخواهی و رسیدگی به مطالبات آنها بر لباس او می نشست، با وجود دغدغه های گران و سنگین، به مردم امید می‌داد و از غرور و افتخار می‌گفت.

تدینی راد ادامه داد: می گویند از در خانه امام رضا(ع) هیچ کس دست خالی برنمی‌گردد، سید ما همیشه می گفت "برای همه دعا کنید خصوصا برای بنده طلبه خدمتگزار خودتان"، او زندگی اش را مرهون امام رضا (ع) می دانست. در زمزمه دل از آقا چه خواست که این چنین عزیز نگاه مهربان آقای مهربانی ها شد؟

وی اظهار کرد:این عیدی و پاداش هشتمین رئیس جمهور نظام اسلامی بود که در روز ولادت امام هشتم، رئیس جمهور شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت هم به مقصد نور پرکشید.

مهربانانه با هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر شهید جمهور

کارگردان و سینماگر مطرح خراسان رضوی نیز در شرح خاطرات خود درباره آیت الله رئیسی گفت: او در زمان ریاست جمهوری خود در مسیر ساده زیستی و عزتمندانه حرف زدن با اهالی فرهنگ و هنر ریلی گذاشت که هر فردی که بعد از او بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند، چاره‌ای جز حرکت در این مسیر ندارد.

هادی حاجتمند افزود: زمانی که فیلم "اشنوگل" را ساخته بودم، آیت الله رئیسی متولی آستان قدس رضوی بود، با من از دفتر ایشان تماس گرفتند که "حاج آقا می خواهد فیلم را ببیند" برای من جالب بود که ایشان قصد تماشای فیلم من را دارد.

وی بیان کرد: نمایش ویژه‌ای برای فیلم "اشنوگل" در دفتر تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد که به نمایش ماندگاری در کارنامه سینمایی من تبدیل شد و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

به گفته حاجتمند، آیت الله رئیسی با صبر و حوصله و دقت زیاد فیلم "اشنوگل" را تماشا کرد و از آن متاثر شد و درباره آن با من گفتگو کرد. ناگفته نماند که این دیدار با آقای رئیسی بازتاب رسانه‌ای زیادی در شبکه های معاند داشت به طوری که بیانگر خشم آنها از این دیدار بود.

وی ادامه داد: مدتی بعد در یک ضیافت افطاری در حرم مطهر رضوی، به حضور آیت الله رئیسی رسیدیم و ایشان درباره سینما و رسانه به صورت مفصل صحبت کرده و دیدگاه‌هایش را، که نشان از اهمیت حوزه سینما در نظرگاهش داشت،‌ بیان کرد.

این کارگردان سینما به بیان خاطره دیگری از آیت الله رئیسی پرداخت و گفت: در زمانی که ایشان رئیس جمهور بودند، ماجرایی پیش آمد که دلخوری "ابراهیم حاتمی‌کیا" را به دنبال داشت، آیت الله رئیسی آقای حاتمی‌کیا را فراخواندند، من هم به اتفاق ایشان به نزد آقای رئیسی رفتم.

حاجتمند اضافه کرد: آیت الله رئیسی با احترام فراوان و به قصد دلجویی از آقای حاتمی‌کیا استقبال کردند و در دفترشان با آقای حاتمی‌کیا گفتگو داشتند، عکسی که این روزها از آقای حاتمی‌کیا در کنار آقای رئیسی منتشر شده، مربوط به همان دیدار است.

وی ادامه داد: این دیدارهای آقای رئیسی با اهالی سینما نشان از دغدغه ایشان برای این حوزه بود، برای رئیس جمهور فقید کشورمان مهم بود که از اوضاع و احوال سینماگران مطلع باشد و رسانه و سینما برای ایشان مساله جدی بود.

این کارگردان خراسانی اظهار امیدواری کرد که رئیس جمهور بعدی نیز حمایت از اهالی سینما را در حد شعار باقی نگذارد و به شخصیت، افکار و فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر احترام بگذارد.

آقای رئیسی خاکی و مردمی بود

یک بازیگر مطرح کشوری و از هنرمندان مشهدی نیز با یادآوری یکی از خاطرات خود از شهید آیت الله رئیسی در واکنش به واقعه شهادت وی گفت: من هنوز در حالت شوک هستم.

ماشاءالله شاه‌مرادی‌ زاده معروف به "مرشد"، افزود: زمان زیادی از انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی نگذشته بود که به منزل ما زنگ زدند و گفتند صبح فردای آن روز به حرم مطهر رضوی برویم؛ صبح زود ماشین آمد و به حرم مشرف شدیم. دیدیم که آقای رئیسی به محض انتصاب‌شان به عنوان تولیت، هنرمندان و خانواده‌های شهدای هنرمند را به حرم دعوت کرده‌اند تا با آنان دیدار کنند که نشان از ارادت آن مرحوم نسبت به اهالی هنر داشت.

مرشد با اشاره به علاقه خود نسبت به مرحوم رئیسی اظهار کرد: به خودم افتخار می‌کنم که عکس آیت الله رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری از "چهارراه ابوطالب" در مشهد تا خود میدان "شهدا" بر روی شانه‌ام حمل کردم، این موضوع نقطه عطفی در خاطرات من از ایشان است.

وی اضافه کرد: بارها از من برای سخنرانی در دانشگاه دعوت می‌کردند و زمانی که به آنجا می رفتم، می‌دیدم که روی پوستر، عکس آیت‌الله رئیسی به‌ عنوان تولیت آستان قدس رضوی در کنار عکس من قرار می‌گرفت که نشان‌ دهنده خاکی‌ بودن آقای رئیسی بود.

این بازیگر مشهدی ابراز امیدواری کرد که خداوند به رهبر معظم انقلاب صبر دهد و دوباره فردی مانند آیت‌الله رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی، ولایت عشاق شمس الشموس حضرت رضا(ع) و مشهد مقدس، شهری که غیرتمندی چون او را در دامن پاکش پرورانده است؛ شهادت هشتمین رئیس جمهور کشور ایران و خادم درگاه امام هشتم (ع) را سبب شرف و آبروی خود می‌داند.

حکمت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، شهید جمهور در سالروز میلاد حضرت رضا(ع) آن است که همیشه در خاطر همه خادمان، زائران، مجاوران و دلدادگان حرم بماند. آن بزرگوار خادم این بارگاه بود و نامش در این عید جاودانه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha