واکنش مقامات اروپایی و آمریکایی به شهادت آیت‌الله رئیسی / درحال بروزرسانی

تهران – ایرنا – همزمان با انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در ارتفاعات استان آذربایجان شرقی، مقام‌های خارجی در پیام‌هایی به مردم و دولت ایران تسلیت گفته و با خانواده‌های قربانیان این سانحه غم‌بار ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایرنا، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در مطلبی که دقایقی پیش در تارنمای شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، با اشاره به اخبار دردناک سانحه بالگرد، از شهادت حسین امیرعبداللهیان،"همکار عزیر"، خود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز اندوه کرد و به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و "مردم مهربان ایران" تسلیت گفت. (لینک خبر)

واهاگن خاچاطوریان، رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران تسلیت گفت. 
وی افزود: ما در غم ملت ایران شریکیم و آرزوی صبر و استقامت در این دوران سخت داریم.

تارنمای آرمن پرس نیز به نقل از پیام تسلیت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان خطاب به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: "اینجانب از دریافت خبر شهادت ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش در پی سقوط بالگرد، بهت‌زده شده‌ام و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان پذیرا باشید."
وی افزود: "جمهوری ارمنستان و مردم کشور ما در این دوران سخت خود را در کنار  مردم همسایه و کشور دوست و برادر خوب ما جمهوری اسلامی ایران می دانند.

دولت ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای رسمی، مراتب تاسف عمیق و تسلیت خود نسبت به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان"استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست را ابراز کرد.

در بیانیه‌ای که ایوان خیل وزیر امور خارجه این کشور در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، همزمان با ابراز مراتب تاسف عمیق خود، همبستگی خود با تمام ملت ایران را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: ونزوئلا امیدوار است میراث ارزشمند رئیس‌جمهوری رئیسی که وفاداری و دوستی خود با مردم و دولت ونزوئلا را نشان داد، در هر گونه اقدامی در راستای بهروزی ملت، عدالت، صلح و رفاه بشریت تداوم یابد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در پیامی جداگانه از طریق حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد: از اخبار سخت در مورد فقدان و درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از وداع با یک انسان نمونه و یک رهبر فوق‌العاده جهان بسیار متاسفم؛ برادر ما ابراهیم، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت کشورش و دوستی بی قید و شرط برای کشور ما بود.

مادورو با توصیف ملت ایران به عنوان ملتی «نمونه عزت، اخلاق و مقاومت» و با ابراز همدردی با خانواده شهدای این سانحه و ملت ایران، مراتب تسلیت و تاسف خود را به محضر مقام معظم رهبری ابلاغ کرد.

در این میان، وزارت امور خارجه بلاروس نیز در شبکه ایکس پیام تسلیتی منتشر کرد و نوشت که "ضایعه جبران ناپذیر" شهادت آیت‌الله رئیسی همراهان وی تنها ایران را متاثر نساخته است.
در ادامه این مطلب آمده است: بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد. به خانواده ها و عزیزان قربانیان تسلیت گفته و برای تمامی مردم ایران رشادت و پایداری آرزومندیم. (لینک خبر)

همچنین شارل میشل رئیس شورای اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درگذشت آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیئت و خدمه بالگرد را تسلیت و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد. ( لینک خبر)

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در شبکه ایکس با ابراز تاسف فراوان از جان باختن رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های ایرانی در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: صمیمانه تسلیت خود را به خانواده و عزیزان تمامی درگذشتگان ابراز می کنیم.

در ادامه این مطلب ضمن اعلام "حمایت و همبستگی با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران" آمده است: "ما سوگوار این ضایعه غم‌انگیز و دلخراش هستیم."( لینک خبر)

خبرگزاری دولتی آذرتاج خبر داد که الهام علی اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیتی به مقام معظم رهبری، از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی ابراز تاثر شدید کرد.
در این پیام آمده است: "مردم ایران یک دولتمرد برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره او برای همیشه در قلوب ما زنده خواهد بود."
این پیام افزود: "در این روز اندوهبار، از خداوند متعال برای مردم دوست و برادر ایران صبر و شکیبایی مسئلت دارم. ما در غم شما شریک بوده و از طرف خودم و مردم (جمهوری) آذربایجان به شما، خانواده ها و عزیزان جان باختگان و تمامی ملت شما تسلیت عرض می نماییم. خداوند روحشان را قرین آرامش کند." (لینک خبر)

"لوئیس آرسه، رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: "با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: "در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

رئیس‌جمهوری بولیوی با تاکید بر اینکه مردم این کشور آمریکای لاتین «در این لحظه دشوار» با ملت ایران هستند، این سانحه ناگوار را به محضر مقام معظم رهبری، دولت، مردم «شجاع» ایران و خانواده‌های شهدا تسلیت و تعزیت گفت.

خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) نیز به‌نقل از پیام تسلیت، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور به رهبر معظم انقلاب نوشت: بلاروس درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و تعدادی از مقام‌های عالی‌رتبه را به آیت‌الله (سید) علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: اقدامات فعالانه و قاطعانه نمایندگان برجسته مردم ایران، جایگاه مناسب بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را تضمین و به ارتقای جایگاه والای این کشور در عرصه بین‌المللی کمک کرد.
لوکاشنکو تاکید کرد: "رئیس جمهوری ابراهیم رئیسی به عنوان یک رهبر خردمند که تمام زندگی خود را وقف خدمت فداکارانه به مردم ایران کرد، در تاریخ ثبت خواهد شد. خاطرات بسیار صمیمی از دیدارها و گفت وگوها با آقای رئیس‌جمهوری که دوست واقعی بلاروس بود و به توسعه همکاری ایران و بلاروس اهمیت زیادی می‌داد، برای همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند. نام او برای همیشه در وقایع نگاری روابط دوجانبه حک خواهد شد."

ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به رهبر معظم انقلاب، شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در حادثه بالگرد تسلیت گفت. 

در پیام او آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته ایران شد را بپذیرید.
رئیس جمهوری روسیه در این پیام تسلیت نوشت: سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود.
پوتین افزود: او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد. (لینک خبر)

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای شهادت رئیس‌جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

وی در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، نوشت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی در سانحه غم انگیز بالگرد روز یکشنبه را تسلیت می گوید.

بورل افزود: اتحادیه اروپا با خانواده های قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب دیده ابراز همدردی می کند. (لینک حبر)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

وی روز دوشنبه طی سخنانی در گشایش کنفرانس بین المللی امنیت هسته ای وین گفت: درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت ایرانی را تسلیت عرض می کنم.

گروسی افزود: فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است. (لینک خبر)

لوئیجی دی مایو، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج‌فارس نیز همسو با سایر مقام‌های این اتحادیه، ضایعه شهادت رئیس‌جمهوری ایران و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

وی ضمن بازنشر پیام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من نیز مانند جوسپ بورل درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایرانی در سانحه غم‌انگیز سقوط بالگرد را تسلیت می‌گویم. (لینک خبر)

وزارت امور خارجه فرانسه نیز امروز (دوشنبه) با انتشار پیامی رسمی، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت.

تارنمای دستگاه دیپلماسی فرانسه در این پیام تسلیت آورده است: «فرانسه درگذشت [آیت‌الله سید] ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آنها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می گوید».(لینک خبر)

سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

فرح دخل الله روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: درگذشت (شهادت) رئیس‌جمهوری رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می گوییم. (لینک خبر)

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهوری و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

در حال تکمیل....

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha