توسعه بازارهای حوزه انرژی با دیپلماسی هوشمندانه دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به سیاست هوشمندانه دولت سیزدهم در حوزه انرژی، گفت: در این دولت با تکیه بر توان داخل توانستیم به بازارهای جدیدی در حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دست پیدا کنیم که نتیجه آن توسعه بازارهای تضمینی در حوزه تجارت انرژی و افزایش ارزآوری برای کشور است.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: توسعه روابط با کشورهای همسایه در حوزه انرژی مثبت ارزیابی می‌شود. در همین راستا، گسترش تعاملات با کشورهای مختلف از جمله عراق را شاهد هستیم که اقدام مناسبی است.

وی ادامه داد: از گذشته در زمینه انرژی با عراق تعامل داشته‌ایم؛ اخیراً مشکلی مبنی بر اینکه بغداد نمی‌توانست به دلیل تحریم‌ها بهای گاز خود را پرداخت کند، پیش آمده بود که برای حل این مشکل از روش تهاتر استفاده کردیم؛ به این ترتیب، در مقابل گازی که به عراق تحویل می‌دهیم، نفت کوره دریافت می‌کنیم که قابلیت فروش دارد و تحت تحریم نیست.

توسعه روابط تهران- بغداد

این کارشناس انرژی توضیح داد: تمدید قرارداد گازی با عراق نیز در دستور کار قرار گرفت که اقدام درستی بود. تمدید این قرارداد می‌تواند به توسعه روابط تهران- بغداد کمک کند.

خطیبی گفت: افزایش تعاملات با عراق می‌تواند در تقویت جایگاه سیاسی دو کشور در منطقه و ارتقای روابط تجاری آنها موثر باشد. تمدید این قرارداد نشان می‌دهد که طرفین خواستار توسعه روابط هستند.

وی ادامه داد: تمدید قرارداد گازی بین ایران و عراق نشانه مثبتی از علاقه دو کشور به توسعه روابط در حوزه انرژی است که این روابط می‌تواند بیش از این گسترش یابد.

سیاست استفاده حداکثری از توان داخلی در وزارت نفت

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: وزارت نفت پروژه‌های زیادی دارد که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. در همین راستا، شاهد هستیم که سیاست استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی در دستور کار قرار گرفته است.

خطیبی گفت: در گذشته صنعت نفت بسیاری از نیازهایش را از خارج تأمین می‌کرد و واردات گسترده‌ای داشت. پس از تشدید تحریم‌ها که دسترسی ما به اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز محدود شد، دولت سیزدهم به سمت تکیه بر توان داخل رفت و همین توجه به دانش بنیان‌ها سبب شد که ما بتوانیم در بازارهای تضمین شده جدیدی در حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دست پیدا کنیم و به سبب سیاست هوشمندانه دولت سیزدهم به توسعه بازارهای تضمینی در حوزه تجارت انرژی و افزایش ارزآوری کشور رسیدیم.

بومی سازی اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز

وی ادامه داد: بومی سازی اقلام راهبردی مورد نیاز در صنایع نفت و گاز کشور به رفع نیازهای این صنایع کمک کرد. وزارت نفت باید بتواند پروژه‌های جدید تعریف کند و در سطح بین‌المللی حضور داشته باشد و به تولید و فروش نفت و گاز مبادرت کند. برای دستیابی به این هدف نیاز است که استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور را در دستور کار داشته باشد و توسعه دهد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی در پایان تأکید کرد: استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در صنایع نفت و گاز به درستی در دستور کار قرار گرفته است. دانش بنیان‌ها می‌توانند در کاهش وابستگی ما به خارج از کشور موثر باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha