منطقه ویژه اقتصادی لامرد زیرساختی مهیا برای ایجاد پارک شیمی معدنی و دانش بنیان‌ها

شیراز-ایرنا-معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به منظور بازدید و بررسی روند عملیاتی طرح های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در این کانون صنعتی و معدنی حضور یافت و گفت: این منطقه ویژه اقتصادی زیرساختی مناسب برای ایجاد پارک های شیمی معدنی و طرح های دانش بنیان است.

به گزارش ایرنا، مرتضی شاهمیرزایی سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شمسی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی لامرد با توجه به استقبال سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی از این کانون صنعتی در نشست تخصصی که با حضور مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، نماینده لامرد و مهر در مجلس، امام جمعه، فرماندار، مدیران و مجریان طرح های پتروشیمی برگزار شد، نزدیکی این منطقه به بنادر پارسیان و عسلویه و آبهای آزاد خلیج فارس را از جمله مزیت های این منطقه برشمرد.

شاهمیرزایی افزود: مناطق ویژه لامرد و پارسیان و عسلویه می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های اشتغال را در این مناطق و مناطق همجوار تکمیل کنند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به چشم اندازی که برای اجرای طرح‌های معدنی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ترسیم شده بیان کرد: یکی از مناسب‌ترین برنامه‌های آینده صنعت پتروشیمی احداث پارک‌های شیمی معدنی و اجرای طرح‌های دانش بنیانی مثل تولید کاتالیست‌ها است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه کانی‌هایی که مورد نیاز است از فلزاتی است که در ساخت کاتالیست‌ها به کار می‌رود و کارخانه های آن در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم است، بنابراین در این زمینه می‌توان برای تولید آن در منطقه برنامه‌ریزی کرد.

او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع که پیگیری می‌کنیم بومی‌سازی تمام کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف ایجاد ارزش افزوده در این زمینه برنامه های اصولی را در دستور کار قرار داده است.

کاتالیست ها همانند فیلتر عمل می کنند و برای جلوگیری از آلودگی هوا در صنایع کاربرد دارند.

این مقام عالی وزارت نفت، اظهار کرد: وجود ذخایر عظیم هیدروکربنی و گازی در این منطقه می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی فراهم کند.سیاست اصولی دولت سیزدهم و راهبردی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی اتخاذ کرده تکمیل زنجیره است، یعنی حرکت از تولید محصولات پایه پتروشیمی مثل متانول و سایر محصولات پایه تا انتهای زنجیره است.
شاهمیرزایی با اشاره به ناترازی منابع انرژی از جمله گاز اظهار امیدواری کرد که با کشف بزرگترین میدان گازی خشکی کشور در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی لامرد که در سفر وزیر نفت از آن رونمایی شد، نوید خوبی برای تخصیص بخشی از گاز و پایه انرژی به واحدهای پتروشیمی و نیز تحول بزرگ در اقتصاد منطقه باشد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایجاد کریدور ریلی میان این منطقه و بندر پارسیان و عسلویه را ضروری دانست و افزود: این خط ریلی می‌تواند سرعت توسعه گذاری را مضاعف کند.
شاهمیرزایی با استقبال از اجرای طرح‌های کوچک مقیاس در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه به وفور فراهم است و از اینجا می‌توان محصولات میان زنجیره پتروشیمی تولید کرد و به نقاط مرکزی کشور برای تولید کالاها و محصولات در سایر صنایع انتقال داد.
وی، سرمایه‌گذاری برای تکامل صنعت پتروشیمی را یک جهاد و وظیفه شرعی و قانونی دانست.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد زیرساختی مهیا برای ایجاد پارک شیمی معدنی و دانش بنیان‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha