۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85477418
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحرکات تل‌آویو ۱۰۰ میلیون مصری را به خشم آورد/ برملا شدن چهره آپارتایدی اسرائیل

تهران- ایرنا- تحلیلگران مصری با اشاره به خشم قاهره از تحرکات رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح و پیوستن این کشور به شکایت آفریقایی جنوبی علیه تل آویو، از بحران روابط میان مصر با صهیونیست‌ها خبر دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، سرتیپ «سمیر فرج» کارشناس نظامی مصری گفت که این کشور با تمام توان طی ۴۰ سال، معاهده سازش با رژیم اسرائیل را حفظ کرده است.

وی افزود: موضع مصر طی ماه های گذشته تا قبل از اینکه تل آویو گذرگاه فلسطینی رفح را اشغال کند، بسیار متعادل بود. اقدام رژیم اسرائیل برای اشغال گذرگاه رفح تحریک آمیز و علیه مصر بود و ۱۰۰ میلیون مصری را آزرد.

فرج ادامه داد که ورود رژیم صهیونیستی با تانک به گذرگاه فیلادلفیا و نصب پرچم خود بر آن، با معاهده کمپ دیوید مغایرت دارد.

از سوی دیگر «فوزی العشماوی» دیپلمات اسبق مصری با اشاره به پیوستن مصر به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی، آن را دیرهنگام دانست و گفت: چرا کشوری که بیشترین تاوان را در راه مساله فلسطین داده و وارد چهار جنگ شده و در راه آن کشته داده، اینقدر تاخیر به خرج داده و حداقل از ابتدا شانه به شانه آفریقای جنوبی حرکت نکرده است؟

در همین حال، «اسامه الغزالی حرب» تحلیلگر مصری نیز با اشاره به عزم مصر برای ورود رسمی و حمایت از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو در دادگاه لاهه، گفت: مگر انتظار موضعی غیر از این از مصر را داشتید؟

وی افزود: رسانه ها طی هشت ماه اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی (اکتبر ۲۰۲۳) چهره آپارتایدی تل آویو را برملا کردند. اسرائیلی‌ها و متحدانشان به دنبال طوفان الاقصی در دنیا جاروجنجال کردند، اما با بی شرمی و توحش تمام، دست به کشتار زده و از کودکان، زنان و سالخوردگان انتقام می گیرند و دست به ویرانی گسترده در غزه زده‌اند.

این تحلیلگر مصری ادامه داد: جنایات کشتار جمعی علیه فلسطینیان به شکل بی سابقه ای وجدان‌های نسل‌های جدید دنیا و در راس آنها دانشجویان در سطح دنیا به ویژه در آمریکا را بیدار کرد. آیا خشم اسرائیلی‌ها از پیوستن مصر به شکایت آفریقای جنوبی ما را شگفت زده نمی‌کند؟

از سوی دیگر، در پی تقلای مقامات رژیم صهیونیستی برای مقصر جلوه دادن قاهره در موضوع بسته ماندن گذرگاه رفح و واکنش روز گذشته وزیر خارجه مصر علیه تل آویو، «مصطفی بکری» تحلیلگر مصری گفت: این رویکرد وزارت خارجه مصر علیه اسرائیل نشان دهنده خشم مصر از سیاست های تجاوزکارانه تل آویو علیه ملت فلسطین است. موضوع فلسطین مساله اصلی ما است.

وی افزود: جنایاتی که در فلسطین رخ می‌دهد، با هدف نابودی مساله فلسطین و کوچاندن فلسطینیان و سوق دادن آنها به سمت مرز مصر است.

همزمان برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی مصری اعلام کردند که خشم به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات بازدارنده قوی علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود که وزنه مصر را مورد توجه قرار نداد و با اشغال گذرگاه رفح و نقض معاهده کمپ دیوید، ضربه محکمی به مصر زد.

به گزارش ایرنا، کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳( ۶ می ۲۰۲۴) به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرد، بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمام مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه ارتباط با جهان خارج را به روی فلسطینیان ساکن نوار غزه بست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha