۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 5597
کد خبر: 85476449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰۰ تخت توانبخشی در دولت سیزدهم به ظرفیت درمانی کشور اضافه شد

تبریز- ایرنا- معاون درمان وزیر بهداشت گفت: تعداد تخت‌های توانبخشی قبل از دولت سیزدهم فقط ۸۵ تخت بود که در دولت سیزدهم تعداد ۳۰۰ تخت توانبخشی به آن افزوده شده و این تعداد در حال توسعه است.

به گزارش ایرنا، دکتر سعید کریمی روز سه شنبه در دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم در تبریز، با اشاره به رونمایی از طرح رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و سایر طرح‌های حمایتی، خاطرنشان کرد: وقتی عارضه‌ای برای کودک ایجاد شود ولی درمان نشود، ممکن است سال‌ها در بدن او باقی بماند و مشکلات بسیاری را در زندگی آینده ایجاد کند.

وی با بیان این‌که درمان افراد از دوران کودکی تا جوانی و سالمندی مورد توجه وزارت بهداشت است، افزود: سالمندان را به عنوان گروهی فعال در جامعه می‌دانیم که برای ما گنجینه هستند و در قرآن کریم نیز سفارشات بسیاری در زمینه سالمندی و احترام به پدر و مادر داریم.

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حمایت از سالمندان، گفت: سند ملی سالمندی ابلاغ و لایحه حمایت از حقوق سالمندی نیز آماده شده است و برای تصویب به مجلس می‌رود.

کریمی با بیان اینکه استاندارد پیشگیری از زمین خوردن سالمندان به عنوان یکی از عارضه‌های منجر به مرگ این قشر نیز تدوین شده است، خاطرنشان کرد: ایران هنوز کشور سالمند نیست و ما در پنجره جمعیتی قرار داریم یعنی فرصت برای حفظ جوانی جمعیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا باید جوانان در سنین مناسب، ازدواج و فرزندآوری داشته باشند، گفت: خانواده محوری بهترین راه پیشگیری از آسیب پذیری سالمندان است.

خانواده محوری بهترین راه پیشگیری از آسیب پذیری سالمندان است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر لزوم توجه به سالمندان در بنیان خانواده‌ها، گفت: خانواده محوری بهترین راه پیشگیری از آسیب پذیری سالمندان است.

تراب محمدی اظهار کرد: آذربایجان شرقی، قطب علم پزشکی و درمان شمالغرب کشور است و بیماران بسیاری از استان‌هاو کشورهای همجوار جهت بهره مندی از پزشکان متخصص و مجرب و مراکز درمانی به این استان سفر می‌کنند که لازم است تا مراکز درمانی استان به تجهیزات و امکانات بیشتری مجهز شوند.

وی با بیان این‌که اگر سالمند، سالم باشد، دیگر مسئله سالمندی معنا ندارد، افزود: باید تفکر زندگی سالم را در بین سالمندان ایجاد کنیم تا از این طریق بتوانیم از مشکلات این قشر مهم جامعه جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که بر اساس نظر متخصصان، یک سوم جمعیت کشورمان در ۳۰ سال آینده، سالمند خواهند بود، گفت: باید بررسی‌های لازم انجام گیرد تا مشکلات روحی و روانی و بدنی و تغییرات فیزیولوژیکی مغز سالمندان رفع شده و بتوانند تا آخر عمر روی پای خود بایستند و بدون احتیاج به فرزندان زندگی کنند.

محمدی با تاکید بر این‌که راهکارهای سالمندی سالم که در مقالات ارسال شده به این کنگره تبیین شده است به صورت کاربردی در جامعه اجرا شود، افزود: باید به دنبال ارتقای امید به زندگی و روحیه سالمندان باشیم.

وی گفت: خانه‌های سالمندی شاید بهتر از منزل شخصی، خدمات ارائه دهند ولی روحیه انگیز نیست و سالمندان نیاز دارند تا کنار خانواده خود باشند تا روحیه و امید به زندگی آن‌ها بیشتر شود.

محمدی افزود: سالمندان، سرچشمه محبت و عامل انتقال در جامعه هستند و مایه برکت و رحمت الهی در فرهنگ اسلامی شناخته می‌شوند که باید احساس کنند، خانواده به آن‌ها توجه دارند.

وی، سالمندی فعال و افزایش مشارکت‌های اجتماعی سالمندان، بهره مندی از برکات وجودی آن‌ها، لزوم بهینه سازی سبک زندگی سالم و رعایت تندرسی را از جمله راهکارهای سالمندی سالم عنوان کرد و گفت: با توانمندی افراد جامعه از دوران پیش سالمندی می‌توان زمینه این اهداف را در بستر خانواده‌ها فراهم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha