۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84903934
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

گرگان - ایرنا - قرار گرفتن در مرحله گذار از ساختار سنی طی سال‌های اخیر، ایران را در آستانه پدیده سالخوردگی قرار داده که با افزایش مستمر تعداد سالمندان، توجه به ارتقای سلامت بهداشت روان، افزایش اعتماد به نفس و حمایت عاطفی از این قشر ضروری‌تر از همیشه است.

به گزارش ایرنا، با توسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی، بهبود شرایط بهداشتی و کاهش مرگ و میر، ترکیب سنی جمعیت کشورها تغییر یافته و جمعیت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سمت سالمندی در حال حرکت است.

براساس سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور ۷ میلیون و ۴۱۴ هزار نفر معادل ۹.۲۸ درصد سالمند هستند و پیش‌بینی می‌شود درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد کل جمعیت برسد.

سازمان ملل اول اکتبر را به‌عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری کرد و هرساله شعاری برای این روز در نظر گرفته که شعار ملی امسال "تاب‌آوری و مشارکت زنان سالمند" است.

در ایران هم هفته ملی سالمند با محورهای رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی، آموزش و توانمندسازی، خانواده و جامعه دوستدار سلامت، تاب‌آوری و مشارکت زنان سالمند، مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، حمایت اجتماعی و رفاهی، قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

توجه ویژه به سلامت روان سالمندان رفاه نسل بعدی را ارمغان دارد

مدیر مرکز روزانه آموزشی- توانبخشی بزرگمهر گلستان گفت: جامعه ایران رو به سالمندی است و اگر به نیازهای عاطفی، مالی، جسمی، فرهنگی، تفریحی، رفاهی و روانی سالمندان توجه شود جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

مونا پهلوانی در گفت و گو با ایرنا افزود: شادی و نشاط قشر سالمند در روحیه خانواده ها و جامعه تاثیرگذار است و  این موضوع را بارها پس از اینکه سالمندان در جلسات و مشاوره های مراکز روزانه حضور پیدا می‌کنند، به تایید فرزندان آن‌ها رسیده و تاکید می‌کنند که با برگشت روحیه و سلامت روان والدین، خوشحالی به جمع خانواده بازگشت.

وی بیان کرد: خدمات آموزشی، تفریحی، درمانی و توانبخشی مرکز به سالمندان و ارتباط، صحبت، درد و دل و دورهمی آنها با یکدیگر بازخوردهای مثبتی در جامعه دارد به طوری‌که  برخی سالمندان با مشکلات بسیاری از جمله افسردگی، آلزایمر و بیماری اعصاب و روان به این مرکز مراجعه می کنند اما پس از شرکت در جلسات، تعداد داروهای ‌آن‌ها کم شده و روحیه بهتری به دست می‌آورند.

وی بیان کرد:سال ۹۶ که مرکز افتتاح شده بود خانم میانسالی با همراهی و معرفی یکی از دوستانش پذیرش شد و روز اول را با گریه به پایان برد و گفت که "قرص خواب مصرف میکنم و نمی توانم در جلسات شما شرکت کنم" اما پس از چند هفته با شرکت در ورزش های صبحگاهی و کلاس های آموزشی روحیه اش به کلی تغییر کرد و پس از مدتی مصرف دارو را تا حد زیادی کم کرد و از مرحله افسردگی خارج شد.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

حضور سالمند در مشارکت های اجتماعی رونق بخش فعالیت های جامعه است

مدرس دانشگاه و روانشناس گلستانی در این ارتباط گفت: سالمندان باید بدانند که عمر طولانی با رشد داشتن متفاوت است و رشد تا زمان مرگ ادامه داشته هر چند که رشد فیزیکی افراد متوقف شود اما رشد عقلی، دانش افزایی و عاطفی است.

ابوالفضل خان بیکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بخشی از طبیعت  آغاز، اوج و زوال بوده و سالمندان باید خود پذیری این شرایط به همراه رضایت از زندگی خود را داشته باشند و سالمندانی که رضایت نسبی از زندگی دارند سازگاری بیشتری با دوره سالمندی خواهند داشت.

وی افزود: در انتهای دوره میانسالی و اوایل دوره سالمندی ارزیابی زندگی که من چه کارهایی در این مدت انجام داده و حساب و کتاب های عمر خود شروع می شود و چنانچه این قشر ارزیابی پخته ای نداشته باشند و تنها روی شکست ها و اشتباهات خود تمرکز کند سلامت روانش آسیب می بیند.

این روانشناس گلستانی گفت: براساس تحقیقات سالمندانی که فعالیت ذهنی و فکری بیشتری داشته و با احساس کمال به پشت سر خود نگاه کرده و مفهومی برای زندگی خود پیدا کنند در این دوران با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد.

خان بیکی افزود: شکل زایندگی در سالمندان متفاوت بوده در گذشته با فرزندآوری و امروز با تجربه ای که به نسل جدید انتقال می دهند و سالمندی که برون ریزی چون خاطره، داستان، طنز و اندرز دارند، احساس مفید بودن خواهند داشت.

وی بیان کرد: سالمندانی که در زمان جوانی با بحران هایی چون فشار خانوادگی، درآمد پایین و فقر توانایی روبرو بودن، سالمندی بحران‌زایی خواهند داشت و باید با بهداشت روان به مرحله سالمندی بروند و برای کمک به بستر ذهن و روان آنها باید به خدمات مشاوره ای مراکز ویژه سالمندان، توانمندسازی فیزیکی و روانی، افزایش ظرفیت روانی خدمات، افزایش اعداد مراکز و ارائه سرویس های رایگان روان شناختی  توجه ویژه شود.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

این روانشناس گلستانی گفت:  اطلاع رسانی از مراکز سالمندان و راه های تماس با این مراکز و ارائه خدمات روان شناسی در دفترچه بیمه هم از مواردی بوده که باید به آنها توجه شود.

خان‌بیکی افزود: عمده ترین مساله سالمندان برای مراجعه به مراکز روانشناسی عدم توجه اطرافیان است که این قشر نتوانسته بپذیرد که فرزندانش بزرگ شده و خودشان حل مساله می کنند.

وی اظهار داشت: روانشناسان با رشد روانی و تقویت نظام باورهای سالمندان مراجعه کننده به آنها یاد داده که بیشترین توجه را به خود معطوف کرده و با این مهم حال بهتری کسب کنند.

وی بیان کرد: حضور سالمند در مشارکت های اجتماعی می تواند رونق بخش فعالیت های جامعه باشد و احترام گذاشتن به این قشر افزایش میل به زندگی این قشر می شود.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

۸/۹ درصد گلستانی ها سالمند هستند

سرپرست بهزیستی استان هم گفت: دنیا به سرعت در حال سالمند شدن است و  اینگونه تخمین زده شده که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲ درصد جمعیت دنیا سالمند خواهند بود.

عارف کیانی افزود: ایران از تغییرات جمعیتی بی نصیب نمانده و هم اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند و به طوری که تخمین زده شده در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند کشور به حدود ۲۸ درصد خواهد رسید.

وی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات استان گلستان دارای ۸/۹ درصد سالمند است که معادل  ۱۷۰ هزار و ۸۷۱ نفر کل جمعیت استان است.

وی بیان کرد: در ۱۲ مرکز روزانه سالمندان گلستان، ۴۰۴ نفر و در سه مرکز شبانه‌روزی سالمندان ۱۴۷ نفر خدمات دریافت می‌کنند.

سرپرست بهزیستی گفت: سه مرکز ویزیت در منزل سالمندان و چهار مرکز مراقبت در منزل ویژه معلولان هم اکنون مشغول خدمت‌رسانی به این قشر هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۹۲۳ نفر سالمند از خدمت‌رسانی بهزیستی استان گلستان بهره‌مند هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha