۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85474518
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنگره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های آیت الله بروجردی (ره) برگزار می شود

بروجرد - ایرنا - رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: کنگره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های آیت الله العظمی بروجردی (ره)، به میزبانی دانشگاه آیت الله  بروجردی(ره) اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می شود.

احمد رضا مظاهری روز یکشنبه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های آیت الله العظمی بروجردی(ره) به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از کارهای ضروری در الگوسازی از بزرگان، معرفی راه، منش و مکتب آنها است.

وی بیان کرد: با توجه به عظمت شخصیت حضرت آیت الله العظمی بروجردی که در کنار جنبه علمی ۲ رکن دیگر نیز در نظر گرفته شد که کمکی برای پر کردن خلاء شناخت درست از ارزش‌ها در دنیای مدرن امروز است.

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: رکن اول عمومی‌سازی و تاثیرگذاری بر همه آحاد جامعه از کودک و نوجوان تا دانشجو و استاد، از مردم عامه تا سایر مردم جهان است و رکن دوم الگوسازی مکتب آموزشی و شاگردپروری ایشان می‌باشد که به آموزش عالی و دانشگاه‌ها کمک شود.

مظاهری یادآور شد: نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های آیت الله العظمی بروجردی(ره) به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کل کشور، امام جمعه و نمایندگان مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با معرفی برنامه‌های پیش‌بینی شده در کنگره با هم‌اندیشی اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری روز گذشته در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سید حسین بروجردی در ماه صفر ۱۲۹۲ در بروجرد به دنیا آمد، پدر وی سیدعلی طباطبایی و مادرش سیده آغابیگم هر ۲ از سادات طباطبایی بودند، نسب وی با ۳۲ واسطه، به حسن ابن علی (امام دوم شیعیان) می‌رسد.

سید حسین طباطبایی بروجردی پس از گذراندن مقدمات علوم در ۱۸ سالگی، وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابو المعالی، سید مدرس و سید محمدباقر درچه‌ای سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت، همچنین چندین سال از حکیم میرزا جهانگیرخان قشقائی و محمدکاشانی حکمت و فلسفه و کلام و منطق آموخت و پس از هشت سال اقامت در اصفهان، به نجف رفت و پس از آن بیش از ۳۰ سال در شهر خود بروجرد، به تحقیق و تدریس پرداخت.

وی همچنین، در جریان خیزش قم در زمان رضاشاه، علی‌رغم حساسیت نیروهای امنیتی، در فرصتی مناسب از بروجرد خارج شده و برای همراه کردن مراجع نجف با خیزش، به طرف عتبات رفته و سپس با پیام حمایت مراجع آن‌جا به ایران آمد، تجربهٔ خیزش نورالله نجفی اصفهانی به عنوان مهم‌ترین حادثه سیاسی زندگی او قبل از مرجعیت عامه تلقی می‌شود.

آیت الله بروجردی، سال‌ها در نجف از آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، مرتضی طالقانی و آقا شریعت اصفهانی در رشته خارج فقه و اصول تحصیل کرد، و خود در علوم عقلی و نقلی به مرتبه اجتهاد و استادی ارتقاء یافت و در سن ۳۰ سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس پرداخت.
آیت الله بروجردی بعد از ده سال اقامت در عتبات، در سال ۱۳۲۸ از عراق وارد بروجرد شد و مدت چند سال در زادگاه خود به ترویج، تدریس و تألیف مشغول گشت و چند سفر به حوزه قم رفت و آمد کرد که در برهه زمان در جمله مدرسین حوزه قم قرار گرفت و دیری نگذشت که پس از فوت حائری، به صورت تدریجی در رأس استادان بزرگ حوزه علمیه قم قرار گرفت.

سید حسین طباطبایی بروجردی در سال ۱۳۳۰ به عنوان مرجع عام شیعیان به حساب می آمدند

آیت الله بروجردی(ره) در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ شوال ۱۳۸۰ در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و در حرم فاطمه معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha