روایتی از یک خبر| پیامد دیدگاه‌های افراط‌گرایانه حزب حاکم در نیمه راه انتخابات مجلس هند

تهران- ایرنا- با نزدیک شدن به نیمه دوم انتخابات بزرگ هندوستان، اظهارات نخست وزیر و حزب او علیه مسلمانان و احزاب مخالف در حال افزایش است، این موضوع نگرانی تحلیل‌گران و حتی مسلمانانی را برانگیخته است که تا روزهای اخیر نیز از نخست وزیر هندحمایت می‌کردند اما اکنون بیم آن می‌رود که این سخنان به عامل تحریک افزایش خشونت فیزیکی علیه مسلمانان تبدیل شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، انتخابات هند اکنون به مرحله چهارم نزدیک می‌شود اما اعضای حزب حاکم، بهارتیا جنتا، به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند، در تقابل با حزب کنگره هند به رهبری مالیک آرجون کارگه و راهول گاندی، موضوعات ویژه‌ای را مطرح کرده‌اند که جوامع اقلیت هندی به ویژه مسلمانان را متاثر کرده است.

بر اساس الگوی رفتار قانونی، احزاب و نامزدهای انتخاباتی از بکار بردن مسائل مذهبی برای کسب رای منع شده اند اما رهبران احزاب مخالف مودی و مفسران سیاسی می‌گویند او که به‌دنبال سومین دوره متوالی نخست وزیری است و دیگر رهبران حزب ملی‌گرای هندو او (هیندوتوا) به اسلام‌هراسی آشکار متوسل می‌شوند، آنها همچنین از کمیسیون انتخابات (EC) به دلیل عدم اقدام به موقع انتقاد کرده اند.

۲۰۰ میلیون مسلمان هند بزرگترین گروه اقلیت در این کشور هستند. از زمان به قدرت رسیدن حزب بهارتیا جنتا به نخست وزیری مودی در سال ۲۰۱۴، سخنان نفرت پراکن علیه مسلمانان در این کشور افزایش یافته است.

در روزهای اخیر صحبت‌های مودی و آمیت شاه، وزیر کشور هند و نزدیک‌ترین شخصیت سیاسی به مودی، طوفانی از واکنش‌های دیگر احزاب و فعالان اجتماعی را به پا کرده است، تا جایی که واکنش پلیس هند را در پی داشت.

نخست‌وزیر هند، هفته گذشته در سخنرانی خود در حضور جمعی از حامیان حزب بی‌جی‌پی (بهارتیا جنتا) در ایالت گجرات، گفت احزاب مخالف او به ویژه حزب کنگره و اتحاد ایندیا، با مسلمانان برای توطئه با هدف تسلط بر این کشور همکاری می‌کنند.

مودی با اشاره به مجموعه‌ای از تئوری‌های اسلام‌هراسانه و آنچه با عنوان «جهاد عشق» و «جهاد زمین» به مسلمانان نسبت داده می‌شود، اظهار داشت: حزب مخالف از مسلمانان می‌خواهد برای رای دادن «جهاد» کنند این موضوع جدید است؛ امیدوارم همه بدانید که جهاد چیست و علیه چه کسی انجام می‌شود.

مودی با اشاره به سخنان یکی از اعضای حزب سمج‌وادی، ادامه داد: دعوت به «جهاد رای» برای دموکراسی هند خطرناک است.

با این حال، منتقدان و رهبران احزاب مخالف او ادعا می‌کنند که سخنان نخست‌وزیر که ۲۰۰ میلیون مسلمان هند هدف قرار داده، برای هند نگران‌کننده‌تر است، به‌ویژه در میانه یک انتخابات پرتنش، که در آن ۹۶۰ میلیون رای‌دهنده برای مشارکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

پلیس هند علیه رهبران ارشد حزب حاکم بهارتیا جنتا (BJP) پرونده ای باز کرده است.

ساعاتی پس از باز شدن پرونده پلیس، کمیسیون انتخابات از شبکه اجتماعی ایکس خواست این ویدیو را حذف کند و در پاسخ برای علت آن گفته شد این پست قوانین هند را نقض می کند.این دومین ویدئویی است که بهارتیا جنتا در دو هفته گذشته به صورت آنلاین منتشر کرده و پیامدهای سیاسی پیرامون آن ایجادشده است.

روایتی از یک خبر| پیامدهای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه حزب حاکم در نیمه راه انتخابات مجلس هند
سخنرانی حزبی مودی در شهر آگرا

در ادامه حاشیه‌های حزب حاکم هند، آرویند کجریوال، نخست وزیر ایالتی دهلی و رهبر حزب عام آدمی (AAP) از مخالفان سرسخت نخست وزیر هند، یک روز پس از آزادی با قرار وثیقه موقت پس از گذراندن بیش از ۵۰ روز در زندان خطاب به نارندرا مودی گفت: بی‌جی‌پی می‌خواهد حزب او را در هم بشکند.

وی افزود: مودی، چهار تن از رهبران اصلی حزب عام آدمی را به طور همزمان به زندان فرستاد.

اشاره او به مشهورترین چهره های عام آدمی پارتی شامل خودش، مانیش سیسودیا، سانجی سینگ و ساتیندرا جین است که اندکی پیش از آغاز انتخابات، توسط آژانس های مرکزی به اتهام فساد دستگیر شدند.

سانجی سینگ به تازگی با قرار وثیقه عادی از زندان بیرون آمده است اما مانیش سیسودیا که زمانی معاون آرویند کجریوال در دولت دهلی بود از فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۲) در زندان است.

کجریوال ادعا کرد: نخست وزیر معتقد است که عام آدمی آینده کشور است. حزب ما یک حزب کوچک است که در دو ایالت حضور دارد اما نخست وزیر برای درهم شکستن حزب ما سنگ تمام گذاشت و چهار رهبر را به طور همزمان به زندان فرستاد. اگر چهار رهبر ارشد احزاب بزرگ به زندان بروند، حزب به پایان می رسد.

وی گفت: هیچ حزب دیگری در طول ۷۵ سال گذشته به این میزان مورد آزار و اذیت قرار نگرفته است.

وی با اشاره به سخنان مودی گفت: هر وقت یک دیکتاتور می خواست حکومت را به دست بگیرد، مردم کشور او را از ریشه برکنار کردند. امروز دوباره یک دیکتاتور می خواهد به دموکراسی پایان دهد، من با او می‌جنگم اما به تنهایی نمی‌توانم کاری انجام دهم و آمده ام تا به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از مردم کشورم برای حمایت از من در راه نجات کشور از دست این دیکتاتور التماس کنم، دادگاه عالی به من ۲۱ روز فرصت داده است تا در سراسر کشور سفر کنم و با شما سخن بگویم.

کجریوال همچنین ادعا کرد که اگر بهارتیا جنتا در انتخابات لوک سابا پیروز شود، رهبران مخالف به زندان فرستاده خواهند شد.

او گفت دوره سیاست های افراطی به پایان رسیده و نفر بعدی یوگی آدیتیانات (یکی از سیاستمداران هندوگرای افراطی) است. اگر بهارتیا جنتا در این انتخابات پیروز شود، ظرف ۲ ماه نخست وزیر اوتار پرادش (که اکنون آدیتیانات است) را تغییر خواهند داد.

آرویند کجریوال در ۲۱ مارس در ارتباط با پرونده مشروبات الکلی بازداشت شد. دادگاه عالی روز جمعه با توجه به انتخابات لوک سابا برای او وثیقه موقت صادر کرد، اما با این حال، دادگاه به وزیر ارشد دهلی گفت او باید از انجام کارهای اداری و ایالتی خودداری کند.

روایتی از یک خبر| پیامدهای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه حزب حاکم در نیمه راه انتخابات مجلس هند
سخنرانی کجریوال پس از آزادی به قید وثیقه

پیشینه موضوع

مودی هفته گذشته در یک سخنرانی کارزار انتخاباتی، جامعه مسلمانان را با «نفوذی‌ها» یکی دانست و آنها را «کسانی که فرزندان بیشتری دارند» توصیف کرد، این سخنان او به نوعی تکرار شعارهای محبوب هندوهاست که مسلمانان بیشتر تولیدمثل می کنند، با هدف این که در نهایت از هندوها در هند پیشی بگیرند. در حقیقت، مسلمانان کمتر از ۱۵ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

این اظهارات مودی باعث ایجاد یک درگیری سیاسی شد و انتقاد شدید مخالفان و بخش‌هایی از جامعه مدنی را برانگیخت، نزدیک به ۲۰ هزار شهروند به کمیسیون انتخابات هند نامه نوشتند و خواستار اقدام علیه مودی به اتهام نفرت پراکنی شدند.

با این حال، دو روز بعد، در ۲۳ آوریل، مودی اتهامات علیه حزب کنگره (حزب اصلی مخالفان او) و مسلمانان را در مورد طراحی توطئه سرقت ثروت هندو تکرار کرد.

وی با اشاره به مسلمانان گفت: من این حقیقت را به ملت عرضه کردم که کنگره توطئه عمیقی برای ربودن اموال شما و تقسیم آن در بین برگزیدگان ترتیب داده است.

مان‌موهان سینگ، نخست وزیر پیشین کنگره، ۱۸ سال پیش گفته بود که جوامع محروم هند، از جمله مسلمانان، باید ابتدا به منابع ملی دسترسی داشته باشند، مانیفست کارزار کنگره هیچ اشاره ای به برداشتن ثروت از یک جامعه برای بخشیدن به دیگری ندارد.

دیگر تئوری‌های توطئه‌ای که مودی در روزهای اخیر به طور علنی به آنها اشاره کرده است عبارتند از مفاهیم «جهاد عشق»، اینکه مردان مسلمان به طور هدفمند با زنانی از مذاهب دیگر ازدواج می‌کنند تا آنها را مسلمان کنند و «جهاد زمین» که مسلمانان برای به دست آوردن کنترل سیاسی هند، هر اندازه که بتوانند زمین می خرند.

روایتی از یک خبر| پیامدهای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه حزب حاکم در نیمه راه انتخابات مجلس هند
نماز عید فطر ۲۰۲۴ در هند

اهمیت موضوع

در حالی که اینستاگرام ویدیوی ۳۰ آوریل مودی را پس از گزارش چندین کاربر به دلیل سخنان نفرت پراکن حذف کرد، کمیسیون انتخابات هند هنوز به شکایات علیه مودی توجه نکرده و این موضوع، منجر به انتقاد رهبران احزاب مخالف شده است.

پرامود تیواری، عضو حزب کنگره و رهبر احزاب مخالف در مجلس علیای پارلمان هند (راجیا سابا)، گفت: مودی حیثیت جایگاه نخست وزیری را از میان برده است، سخنان او هرگز نمی تواند کلماتی باشد که از دهان نخست وزیر هند بیرون می آید.

وی در گفتگو با الجزیره گفت: دموکراسی هند در این انتخابات در خطر است و کمیسیون انتخابات باید پاسخگو باشد.

حزب کنگره خواستار رد صلاحیت نامزدی مودی است و می گوید او باید از تبلیغات انتخاباتی منع شود.

منتقدان می‌گویند: اظهارات نفرت پراکن مودی مسلمانان را در برابر خشونت آسیب پذیرتر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد از عواقب اظهارات مودی نیز نگران است.

آکار پاتل رئیس هیئت عفو بین الملل در هند در بیانیه ای گفت: موسساتی که برای نظارت بر چنین سخنانی در طول انتخابات ایجاد شده اند باید تلاش کنند تا مسئولان چنین اظهاراتی را مورد بازخواست قرار دهند، با این حال، تا کنون ما تنها شاهد نادیده گرفتن چنین تحریکات و خصومت‌ورزی‌ها از سوی کمیسیون انتخابات هند بوده ایم.

این نادیده گرفتن گسترده نشان دهنده گسترش و تشدید تبعیض سیستماتیکی است که مسلمانان در هند از آن رنج می برند.

روایتی از یک خبر| پیامدهای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه حزب حاکم در نیمه راه انتخابات مجلس هند
آماده سازی انتخابات مرحله چهارم

ارزیابی

تحقیقات نشان می‌دهد که دست کم در برخی از بخش‌های توسعه یافته در هند، حمایت مسلمانان از حزب بهارتیا جنتا، هرچند اندک اما به آرامی در حال افزایش است و این حمایت‌ها از کمتر از ۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۹ درصد در سال ۲۰۲۲ در اوتار پرادش، بزرگ‌ترین و مهم ترین ایالت هند، افزایش یافت.

اما تحلیل‌گران می گویند حتی مسلمانان هندی که از مودی حمایت کرده اند نیز امروز به گروه حامیان آسیب‌پذیر تبدیل شده اند.

یک مفسر سیاسی مستقر در دهلی نو، که خواست نامش فاش نشود، به الجزیره گفت: تمرکز مودی بر ایجاد هراس علیه مسلمانان می‌تواند واکنشی به مشارکت کمتر از حد معمول رای‌دهندگان در دو مرحله اول انتخابات سراسری باشد. وعده‌های توسعه اقتصادی مودی دیگر خریداری ندارد، بنابراین او، رای‌دهندگان را دو قطبی می‌کند.

به رغم بیکاری بی‌سابقه، افزایش نابرابری درآمد و ثروت و نیز کاهش شاخص‌های دموکراتیک، نظرسنجی‌ها مودی را به عنوان گزینه منتخب مردم هند، برای سومین بار معرفی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha